Funguje víc zahrádek než před rokem, ale chybí personál. Servírky i kuchaři hledají větší jistotu

Češi mají nyní více možností, kam si zajít na zahrádku na čepované pivo, než před rokem. Podle údajů Plzeňského Prazdroje fungovalo v minulém týdnu o 26 procent hospod a restaurací více, než tomu bylo záhy po prvním lockdownu loni v květnu. Pivovar aktuálně dodává pivo do více než osmi tisíc hospod a restaurací.
Češi mají nyní více možností, kam si zajít na zahrádku na čepované pivo, než před rokem. Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj

V porovnání se stejným obdobím předcovidového roku 2019 to je zhruba o čtvrtinu méně. „Pořád je tu část provozovatelů a majitelů hospod a restaurací, kteří ještě neotevřeli. Buď proto, že nemají zahrádku, nebo se jim jen částečné otevření nevyplatí. Celý gastrosektor se tak znovu může postavit na nohy až po úplném rozvolnění a otevření interiérů. Jenom zahrádky zkrátka nestačí,“ konstatuje Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.

„Poslední lockdown byl velmi dlouhý. Většina hospodských už si nemůže dovolit vyčkávat, musí to zkusit. I proto se teď během prvního týdne otevřelo mnohem více zahrádek než loni po 11. květnu po první vlně uzavření. A pomáhá tomu i zájem lidí, kteří se chtějí po tak dlouhé době zase setkávat s přáteli u piva, i navzdory ne úplně dobrému počasí či nutnosti testování,“ říká Tomáš Mráz.

Podle údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá více než čtvrtina tuzemského gastro trhu, první den, kdy české gastro podniky mohly mít konečně oficiálně otevřené zahrádky, otevřely dokonce i ty, které donedávna nechávaly zavřená i výdejní okénka. Šanci na výdělky jim ale do značné míry zhatilo špatné počasí. Očekávaný příval hostů se tak nekonal.

„Pokud jde o otevřené podniky, za minulé pondělí jsme oproti předchozímu období zaznamenali nárůst zhruba o 17 procent. Bohužel o celkových tržbách se totéž říct nedá. Ty zůstaly stejné jako minulý týden a návštěvnost dokonce v porovnání předchozím pondělím ještě o něco klesla,“ informoval ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.

S otevřením zahrádek se podle údajů firmy počet otevřených podniků navýšil na 63 procent – v porovnání s předcovidovým stavem z února 2020. Nejvíc si zahrádkovým rozvolněním polepšily hospody. Podíl zavřených podniků zůstává vysoký. Otevřeno měla jen třetina, ještě před měsícem to bylo pouhých 14 procent. Pokud jde o tržby, ty zůstávají na 45 procentech předcovidových hodnot.

PSALI JSME:
Účet za pandemii: Čepované pivo je šest miliard v mínusu

Chuť hospodských pokračovat je vysoká

„Potřebujeme, aby se otevřely vnitřní provozy co nejdříve, byť s omezeními. S tím si ale poradíme. Bojujeme nyní o každého zákazníka, pokud by letošní rok dopadl tak jako loňský, bylo by to opravdu zlé. Rozvolnění je potřebné a my budeme dodržovat veškerá bezpečnostní a hygienická opatření,“ říká Martin Kružík, provozovatel brněnské restaurace Tusto Titanium.

Podle Plzeňského Prazdroje čtvrtina provozoven čeká na další rozvolnění a otevření interiérů. Z těch, co nemají zahrádky nebo zatím neotevřeli, se k restartu po další vlně rozvolnění chystá naprostá většina.

„Provozoven, které ukončily nebo se chystají ukončit činnost kvůli covidu, jsou nižší stovky. Chuť hospodských pokračovat je vysoká. Všichni sází na letní sezónu, která by jim pomohla aspoň trochu umazat ztráty z posledního roku. Důležité ale je, aby už zůstaly otevřené natrvalo, jinak by těch, kteří skončí, bylo mnohem víc,“ doplňuje Tomáš Mráz z Plzeňského Prazdroje.

Hrozí nedostatek personálu

„S rozvolněním protiepidemických opatření se majitelé restaurací potýkají s jiným problémem. A to je nedostatek personálu,“ upozorňuje spoluzakladatel start-upu Grason Karel Mařík. „Zatím jsou otevřené jen zahrádky restaurací a těm počasí moc nepřeje, takže problém není tak markantní. Ale až se zlepší počasí, otevřou si i interiéry restaurací, chybějící personál citelně zasáhne ne jedno gastronomické zařízení,“ dodává.

PSALI JSME:
Nejvyšší nezaměstnanost od roku 2017

Podniky se, říká Mařík, snaží vzhledem k výpadkům příjmů na personálu šetřit a nejsou tak schopné konkurovat platům z jiných odvětví. „Běžně se hledá kuchař s platem 30 tisíc korun. Taková nabídka však už není atraktivní a nepřimějí kuchaře zpět do gastronomie vrátit. Ti, co nabízejí mzdu okolo 50 tisíc korun, mají nejen dostatek zájemců, ale jsou i velmi kvalitní,“ vysvětluje Mařík.

Nejistota a změna povolání

„Z našich dat za duben a květen let 2020 a 2021 je patrné, že zájem kuchařů, respektive počet reakcí o zaměstnání na kuchařské inzeráty klesl o 63 procent. Mezi číšníky a servírkami je meziroční zájem nižší o 42 procent,“ upřesňuje Mařík. Maříkova firma eviduje meziroční propad zájemců o práci v gastronomii na hlavní pracovní poměr o 52 procent.

Příčinou je podle něj zejména nejistota – lidé se bojí, že podniky za několik měsíců opět zavřou a oni budou bez práce. Pandemie koronaviru a následná opatření proti jeho šíření donutila servírky, číšníky, kuchaře a další lidi z oboru změnit povolání. Brigádně prý chce v gastronomii i nadále pracovat 90 procent lidí.

PSALI JSME:
Po pandemii v Česku udeří velká inflace, až desetiprocentní, varují experti

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.