
Jednotné přijímací zkoušky na gymnázia a střední školy zajišťuje organizace Cermat, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
1. Přihlášku na střední školu je třeba podat do 20. února.
2. Na první místo zařaďte školu, kam se dítě touží dostat. Na druhé tu, s níž by bylo spokojené. U třetí školy je namístě taktizování.
3. Gymnázium volte v případě, že se dítě profiluje jako studijní typ.
Zatímco v loňském roce systém v první dny kolaboval, letos se přihlašování obešlo bez větších problémů. Nejen, že se mohl Cermat z loňských chyb poučit, ale také rodiče nepodlehli panice a nesnažili se děti přihlásit hned první den po spuštění systému. Pořadí podání přihlášky žádnou roli v přijímacím řízení nehraje. Počet uchazečů z devátých tříd ještě znám není, ale předpokládá se, že bude obdobný jako v loňském roce, tedy kolem sta tisíc. Opět jde o silný ročník a zejména ve velkých městech lze předpokládat výrazný přetlak. Změny oproti loňskému roku, kdy se systém přihlášek i rozřazování na školy plně automatizoval, nejsou nijak zásadní. „Systém zůstává stabilní, aby školy i žáci měli dostatek času se připravit. Menší legislativní změny k úpravě přijímacího řízení by měly platit od příštího roku,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
O případném zrušení přijímacích zkoušek a zavedení plošného testování nyní MŠMT jedná s Českou školní inspekcí, Cermatem a Národním pedagogickým institutem. Jeho zařazení však neproběhne dříve než v roce 2032, kdy první deváťáci projdou výukou podle nového rámcového vzdělávacího programu.
Taktizujte jen trochu
Cermat zachovává model z loňského roku, podle nějž se mohou zájemci hlásit na tři maturitní obory, další dvě přihlášky je možné podat na obory s talentovou zkouškou. Pozor na to, že zatímco loni bylo nutné se do těchto oborů hlásit s předstihem, letos pro ně platí stejný termín, tedy 1. až 20. února.
Uchazeči školy opět řadí podle preferencí. Podle nich a dosažených výsledků pak systém uchazeče rozřadí na jednotlivé školy. Ten, kdo se na žádnou ze tří vytipovaných škol nedostane, si může podat přihlášku do 2. kola, a to do 26. května. Případné třetí kolo je zcela v režii jednotlivých škol a je tedy třeba sledovat jejich webové stránky, kde by se informace měly objevit.
Systém tří možných přihlášek nahrává tomu, aby děti školy vybíraly podle svého skutečného zájmu. Nejvytouženější škola by měla vždy putovat na první místo seznamu. Na další místo v pořadí by měl uchazeč uvést školu, kterou by rád navštěvoval, pokud by první volba nedopadla. Třetí místo je pak vhodné „hrát“ co nejvíce na jistotu.
Systém se zlepšuje
Uchazeči se mohou orientovat podle toho, jaký byl v minulých letech zájem o vybranou školu. Nicméně platí, že tyto údaje bývají zkreslené a vyvíjejí se ve vlnách. Jinými slovy, jeden rok se přihlásí velký počet uchazečů, proto v tom následujícím poptávka z obav opadne. A další rok je efekt přesně opačný.
Pro letošní rok byla rozšířeno množství informací, které jsou uchazečům k dispozici. Více než údaje o zájmu může uchazečům napovědět bodový zisk, jehož bylo k přijetí na danou školu třeba. Na základě zkušebních testů tak může žák odhadnout, zda má reálnou šanci se na vybranou školu dostat.
Novinkou pro letošek, která by měla přihlašování usnadnit, jsou úpravy v systému. Loni měla celá řada rodičů problémy se správným zařazením dítěte. Mezi typické chyby patřilo, že přihlásili dítě na osmileté gymnázium, ačkoli měli v úmyslu vybrat čtyřleté. Nebo omylem vybrali školy v jiném kraji, než chtěli.
Letos jsou tedy jak vyhledávání, tak kontrola uživatelsky přívětivější, aby se tyto chyby, pokud možno, povedlo eliminovat. Systém také nově umí aktivně upozorňovat uživatele na případné nesrovnalosti v přihlášce.
Deváťáci mají víkend k dobru
Přihlášky se podávají buď zcela elektronicky přes portál DiPSy, který spoustu údajů předvyplní za vás. Druhou variantou jsou dokumenty v papírové podobě, které je nutné doručit přímo na konkrétní školy osobně, nebo poštou.
Hybridní formu, tedy vytištění předvyplněného formuláře, v loňském roce využilo jen minimum zájemců, přesto zůstává minimálně pro letošní rok dále ve hře. Jestliže by se tato možnost měla pro příští roky eliminovat, bude nutné změnit zákon.
Stejně jako v loňském roce zůstává rozvržení termínů konání přijímacích zkoušek. Zatímco uchazeči o víceletá gymnázia zkoušku konají dva dny po sobě (15. a 16. dubna), deváťáci se s testy popasují v pátek 11. a pondělí 14. dubna.
Stanovit termíny, které by vyhovovaly všem, není snadné. Zatímco některým dětem by vyhovovalo, aby testy měly co nejdříve za sebou, jako tomu bylo dříve, jiní přivítají možnost odpočinku a vydechnutí si mezi oběma zkouškami.
Přihlášku měnit nelze
Samotný test bude mít stejné složení jako v minulém roce – zkoušky se konají z didaktického testu z českého jazyka a literatury a z matematiky. K tomuto společnému základu, který musí mít váhu minimálně 60 procent, pak mohou školy ještě přidat další kritéria podle vlastního uvážení – vlastní testy, průměr známek z vysvědčení, úspěchy na soutěžích apod.
Na výsledky si budou muset uchazeči počkat přibližně měsíc. Zejména z toho důvodu, že poslední dva dubnové dny se ještě konají náhradní termíny pro všechny ročníky a je nutné poskytnout kompletní výsledky ze všech termínů.
Algoritmus rozřazování na jednotlivé školy podle priority je funkční, jen pokud jsou vstupní data kompletní – tedy pokud zahrnuje kompletní výsledky všech uchazečů.
Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí vyvěsí školy fyzicky i na svých webových stránkách a budou k dispozici v systému DiPSy. Uchazeč zde zjistí, na kterou školu jeho výsledek stačil. Rozhodnutí není možné měnit. Kdo by změnil názor, například na základě přijetí kamarádů, nebývá mu nic jiného než podat přihlášku do druhého kola, pokud ho škola vypíše, a přijímacím řízením projít znovu.
Zkuste to i papírově
Novinkou letošního roku se staly přijímačky nanečisto. Cermat uvolnil zadání zkušebních testů a žáci si tak mohli na konci ledna atmosféru testů vyzkoušet. Testy se konaly na jednotlivých základních školách a bylo jen na jejich rozhodnutí, zda testy uspořádají. Ne všude tak děti tuto možnost měly.
Kromě testů nanečisto mají žáci k dispozici mobilní aplikace TAU a InspIS SETmobile, ve které najdou elektronickou verzi testů i návod k vyplňování. Testová zadání jsou též k dispozici na webových stránkách Cermatu.
Elektronické testy jsou skvělou pomůckou, ale žákům lze určitě doporučit, aby si několikrát zkusili napsat celý test v papírové podobě a v předepsaném časovém limitu, aby si co nejvěrněji nasimulovali podmínky přijímacího testu.
Technici lépe než gymnazisté
Ať už se deváťáci rozhodnou pro školu jakoukoli, absolvováním dalšího stupně vzdělávání velmi výrazně zvyšují svou šanci na uplatnění na trhu práce. Z údajů Úřadu práce ČR vyplývá, že prvním zlepšením pozice na trhu práce z pohledu dlouhodobější nezaměstnanosti oproti základnímu vzdělání je prakticky jakékoli pokračování ve vzdělávání – pozici na trhu práce zlepší o více než 50 procent.
Absolventi jen se základní vzděláváním to mají na trhu práce opravdu těžké a téměř 37 procent z nich je pak nezaměstnaných devět a více měsíců. Dokončené střední vzdělání představuje další výrazné zlepšení, a to zhruba o 75 procent. Na vrcholu pak samozřejmě stojí plné vysokoškolské vzdělání.
Za hvězdu středoškolského vzdělání je tak možné považovat odborné vzdělání s maturitou, kde úřady práce evidují jen necelých osm procent dlouhodobě nezaměstnaných. Nejméně jsou dlouhodobou nezaměstnaností ohroženi absolventi technických vysoce kvalifikovaných oborů, jako je obrábění kovů, elektrotechnici či opraváři strojů.
Mezi absolventy středních odborných škol s vyučením je dokonce méně dlouhodobě nezaměstnaných než mezi absolventy gymnázií, kteří nejdou dále studovat. Vyplývá z toho, že dítě má cenu na gymnázium poslat, pokud se chystá pokračovat dál alespoň vyšším odborným nebo bakalářským studiem.