
ČBA získala údaje o 220 tisících úvěrů, které byly ke konci října v moratoriu. To je pro představu přibližně sedm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů. U 196 tisíc z nich, tedy v 89 procentech, se klienti již v průběhu listopadu vrátili k běžnému splácení.
„Pokud jde o zbývající 24 tisíce úvěrů, banky se už v průběhu listopadu dohodly na jejich restrukturalizaci s jedenácti tisíci klienty a s dalšími třinácti tisíci jednají, což znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste,“ informoval redakci portálu FAEI.cz hlavní poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura.
„S řadou klientů banky komunikovaly již delší dobu před ukončením moratoria,“ sdělil Staňura a dodal, že „má radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily“. Rozdělení podle produktů, popřípadě klientského segmentu, zůstalo podle něj velmi podobné zákonnému moratoriu: 62 procenta úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby, 25 procent jsou hypotéky fyzických osob a 13 procent představují úvěry právnických osoby a živnostníků.
Banky podle hlavního poradce ČBA ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s 10 až 15 % klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. „V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes jedno procento z celkového trhu,“ uvedl Staňura.
„U těchto případů banky nyní navazují komunikaci s klienty a projednávají poskytnutí restrukturalizace, včetně typu. Přesnější čísla tedy budou zřejmá na začátku příštího roku,“ uvedl Vladimír Staňura. Zároveň ale upozornil, že se může stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví.
„V některých opodstatněných případech banka restrukturalizaci provést nemůže a ani nesmí – musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem České národní banky, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně,“ poznamenal hlavní poradce České bankovní asociace.
„Pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana,“ navrhl Vladimír Staňura a doporučil, aby se v takovém případě lidé obraceli na Poradnu při finanční tísni, která umí v takovéto svízelné situaci poradit.
Banky podle Staňury slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně, a kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci.
„Čísla jsou jasná. Klienti u 46 procent úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky své sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný,“ uzavřel hlavní poradce ČBA.
Kam se klienti v případě reklamace zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru mají obracet?
Banka | Kontakt | Další informace |
Air Bank | reklamace-odklady@airbank.cz | Více zde |
ČMZRB | srein@cmzrb.cz | Více zde |
Česká spořitelna | ilorencova@csas.cz | Více o ombudsmanovi zde |
ČSOB | ombudsman@csob.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Equa bank | ombudsman@equabank.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Expobank | premysl.valouch@expobank.cz | Více zde |
Hypoteční banka | ombudsman@csob.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Komerční banka | ombudsman@kb.cz | Více o ombudsmanovi zde |
mBank | erik.krobot@mbank.cz | Více zde |
MONETA Money Bank | Stanislava.henova@moneta.cz | Více o ombudsmanovi zde |
MPSS | ombudsman@kb.cz | Více o ombudsmanovi zde |
PPF banka | vzelenka@ppfbanka.cz | Více zde |
UniCredit | hana.benesova@unicreditgroup.cz | Více zde |