Jak reklamovat zamítavé rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru?

Začátkem prosince uskutečnila Česká bankovní asociace (ČBA) průzkum mezi členskými bankami, aby zjistila, u kolika úvěrů, které byly v moratoriu, se klienti vrátili k jejich splácení; u kolika úvěrů klienti splácet přestali a u kolika úvěrů se banky s klienty už v průběhu listopadu dohodly na restrukturalizaci, tedy odkladu, snížení výše splátky apod.
Pokud klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Ilustrační foto: Depositphotos.com

ČBA získala údaje o 220 tisících úvěrů, které byly ke konci října v moratoriu. To je pro představu přibližně sedm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů. U 196 tisíc z nich, tedy v 89 procentech, se klienti již v průběhu listopadu vrátili k běžnému splácení.

„Pokud jde o zbývající 24 tisíce úvěrů, banky se už v průběhu listopadu dohodly na jejich restrukturalizaci s jedenácti tisíci klienty a s dalšími třinácti tisíci jednají, což znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste,“ informoval redakci portálu FAEI.cz hlavní poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura.

„S řadou klientů banky komunikovaly již delší dobu před ukončením moratoria,“ sdělil Staňura a dodal, že „má radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily“. Rozdělení podle produktů, popřípadě klientského segmentu, zůstalo podle něj velmi podobné zákonnému moratoriu: 62 procenta úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby, 25 procent jsou hypotéky fyzických osob a 13 procent představují úvěry právnických osoby a živnostníků.

Banky podle hlavního poradce ČBA ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s 10 až 15 % klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. „V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes jedno procento z celkového trhu,“ uvedl Staňura.

„U těchto případů banky nyní navazují komunikaci s klienty a projednávají poskytnutí restrukturalizace, včetně typu. Přesnější čísla tedy budou zřejmá na začátku příštího roku,“ uvedl Vladimír Staňura. Zároveň ale upozornil, že se může stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví.

„V některých opodstatněných případech banka restrukturalizaci provést nemůže a ani nesmí – musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem České národní banky, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně,“ poznamenal hlavní poradce České bankovní asociace.

„Pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana,“ navrhl Vladimír Staňura a doporučil, aby se v takovém případě lidé obraceli na Poradnu při finanční tísni, která umí v takovéto svízelné situaci poradit.

Banky podle Staňury slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně, a kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci.

„Čísla jsou jasná. Klienti u 46 procent úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky své sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný,“ uzavřel hlavní poradce ČBA.

Kam se klienti v případě reklamace zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru mají obracet?

Banka Kontakt Další informace
Air Bank reklamace-odklady@airbank.cz Více zde
ČMZRB srein@cmzrb.cz Více zde
Česká spořitelna ilorencova@csas.cz Více o ombudsmanovi zde
ČSOB ombudsman@csob.cz Více o ombudsmanovi zde
Equa bank ombudsman@equabank.cz Více o ombudsmanovi zde
Expobank premysl.valouch@expobank.cz Více zde
Hypoteční banka ombudsman@csob.cz Více o ombudsmanovi zde
Komerční banka ombudsman@kb.cz Více o ombudsmanovi zde
mBank erik.krobot@mbank.cz Více zde
MONETA Money Bank Stanislava.henova@moneta.cz Více o ombudsmanovi zde
MPSS ombudsman@kb.cz Více o ombudsmanovi zde
PPF banka vzelenka@ppfbanka.cz Více zde
UniCredit hana.benesova@unicreditgroup.cz Více zde

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek