Jak reklamovat zamítavé rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru?

Začátkem prosince uskutečnila Česká bankovní asociace (ČBA) průzkum mezi členskými bankami, aby zjistila, u kolika úvěrů, které byly v moratoriu, se klienti vrátili k jejich splácení; u kolika úvěrů klienti splácet přestali a u kolika úvěrů se banky s klienty už v průběhu listopadu dohodly na restrukturalizaci, tedy odkladu, snížení výše splátky apod.
Pokud klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Ilustrační foto: Depositphotos.com

ČBA získala údaje o 220 tisících úvěrů, které byly ke konci října v moratoriu. To je pro představu přibližně sedm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů. U 196 tisíc z nich, tedy v 89 procentech, se klienti již v průběhu listopadu vrátili k běžnému splácení.

„Pokud jde o zbývající 24 tisíce úvěrů, banky se už v průběhu listopadu dohodly na jejich restrukturalizaci s jedenácti tisíci klienty a s dalšími třinácti tisíci jednají, což znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste,“ informoval redakci portálu FAEI.cz hlavní poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura.

„S řadou klientů banky komunikovaly již delší dobu před ukončením moratoria,“ sdělil Staňura a dodal, že „má radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily“. Rozdělení podle produktů, popřípadě klientského segmentu, zůstalo podle něj velmi podobné zákonnému moratoriu: 62 procenta úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby, 25 procent jsou hypotéky fyzických osob a 13 procent představují úvěry právnických osoby a živnostníků.

PSALI JSME:
Jak Češi letos splácejí bankám úvěry?

Banky podle hlavního poradce ČBA ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s 10 až 15 % klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. „V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů, tedy něco přes jedno procento z celkového trhu,“ uvedl Staňura.

„U těchto případů banky nyní navazují komunikaci s klienty a projednávají poskytnutí restrukturalizace, včetně typu. Přesnější čísla tedy budou zřejmá na začátku příštího roku,“ uvedl Vladimír Staňura. Zároveň ale upozornil, že se může stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví.

„V některých opodstatněných případech banka restrukturalizaci provést nemůže a ani nesmí – musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem České národní banky, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně,“ poznamenal hlavní poradce České bankovní asociace.

PSALI JSME:
Další vlna zlevňování hypoték je tu, vyplatí se počkat. Moratorium skončilo a banky nekrvácí

„Pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana,“ navrhl Vladimír Staňura a doporučil, aby se v takovém případě lidé obraceli na Poradnu při finanční tísni, která umí v takovéto svízelné situaci poradit.

Banky podle Staňury slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně, a kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci.

„Čísla jsou jasná. Klienti u 46 procent úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky své sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný,“ uzavřel hlavní poradce ČBA.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Odklad splátek se lidem prodražil

Kam se klienti v případě reklamace zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci úvěru mají obracet?

Banka Kontakt Další informace
Air Bank [email protected] Více zde
ČMZRB [email protected] Více zde
Česká spořitelna [email protected] Více o ombudsmanovi zde
ČSOB [email protected] Více o ombudsmanovi zde
Equa bank [email protected] Více o ombudsmanovi zde
Expobank [email protected] Více zde
Hypoteční banka [email protected] Více o ombudsmanovi zde
Komerční banka [email protected] Více o ombudsmanovi zde
mBank [email protected] Více zde
MONETA Money Bank [email protected] Více o ombudsmanovi zde
MPSS [email protected] Více o ombudsmanovi zde
PPF banka [email protected] Více zde
UniCredit [email protected] Více zde

PSALI JSME:
Tuzemské banky by zvládly i násobek úvěrů v selhání

Zavřít reklamu ×
  1. Úvěr? A kdo ho bude splácet,když z výplaty na konci měsíce zbude sotva pětikilo. To alkohol nepiju,nekouřím,levné alternativní palivo LPG do auta,většinu potravin na poli za domem…..Ale,můj kapitalista už letos koupil druhou Audi Q7 pro svou manželku ať se nemusí přetahovat o jedno auto.Jejich syn má naštěstí teprv 14 roků a auto řídit nemůže.Jinak bychom ani nedostali výplatu pokud by pan podnikatel musel koupit tento rok ještě třetí Q7……

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.