
Studie zjistila, že 56 procent generace Z (1995-2012) a 55 procent mileniálů (1982-1994) nechtějí práci, která narušuje jejich osobní život, ale i názory týkající se sociálních a environmentálních témat. Dvěma z pěti by ani nevadilo vydělávat méně peněz, pokud by jejich práce účelně přispívala společnosti.
Tento nový trend bude dynamicky měnit pracovní trh. Je to budíček pro všechny zaměstnavatele, kteří nereflektují priority svých zaměstnanců ve svých benefitech, jako je více volného času a důraz na pohodu a zdraví zaměstnanců.
Pandemie tak reformovala pohled na současný pracovní systém a urychlila kolektivní uvědomění si jeho nefunkčnosti. Důkazem toho může být tzv. Great Resignation (Velká výpověď), která se rozšířila po celém světě.
V Americe během ní odešly ze svého zaměstnání v červenci 2021 čtyři miliony Američanů, ve Velké Británii to byl každý dvacátý. V čele této vlny byli právě mileniálové a generace Z.
Každá generace přinesla na pracovní trh něco nového. Generace X striktně oddělovala práci od života a vydělávala peníze, aby mohla žít a utrácet. Generaci Y splýval osobní a pracovní život v jedno. V práci měli kamarády, se kterými trávili volný čas, a proto byli také spoustu času v práci a nevadilo jim to.
Bohužel je to generace, která zažívá nejvíc vyhoření, protože pořádně nezná nic jiného, než práci. Nejmladší generace Z si tuto chybu uvědomuje a snaží se proto najít rovnováhu mezi dvěma předešlými přístupy. Zároveň chce ale ve své práci hledat smysl, stejně tak jako v životě, který chce od práce oddělit.
Autor je specialista na HR a pracovní trh a CEO platformy Welcome to the Jungle
(Redakčně upraveno)