Kam směřuje letošní český státní rozpočet a kolik z toho bude na vrub vládní rozhazovačnosti?

Analýza
Shrnutí: Státní rozpočet 2021 míří k celoročnímu saldu cca mínus 440 miliard korun. Složení bude (odhadem) toto: -60 mld. investice (snad rozumné), -240 mld. covid, -140 mld. dárečky (výdaje, u kterých se vláda neobtěžovala sehnat si zdroje). Údaje ministerstva financí o hospodaření vlády za listopad nejsou veselé čtení: Celkové kumulativní saldo se posunulo z říjnových -335 miliard korun na listopadových -402 mld. Kč.
Po zahrnutí všech nyní dostupných relevantních informací lze deficit státního rozpočtu pro celý letošní rok očekávat na úrovni kolem 440 miliard korun. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Růst nákladů vyvolaný pandemií je ale jen malou částí celkového téměř 70miliardového meziměsíčního zhoršení: Jde v podstatě jen o čtyři miliardy kompenzací do rozpočtů krajů a obcí, 1 miliardy plateb „COVID – Nepokryté náklady“ a čtyři miliardy v oblasti úlev na dani z příjmů právnických osob.

Zbylé desítky miliard zhoršení salda jdou na vrub faktorům, které s covidem nesouvisejí (ač u některých z nich vláda tvrdí opak, pozn. aut.), jako je nižší výběr daně z příjmů fyzických osob v důsledku zbytečné redukce zdanění těchto příjmů, letošní zbytečné navýšení plateb za státní pojištěnce (zdravotní pojišťovny měly na konci října fondy ve výši hodně přes 50 mld. Kč) atp.

Po zahrnutí všech nyní dostupných relevantních informací lze deficit státního rozpočtu pro celý letošní rok očekávat na úrovni kolem 440 miliard korun. Zde je ale na místě „disclaimer“: V aktuální politické situaci nelze vyloučit, že dosluhující vláda přesune poměrně značný objem výdajů z konce letoška do začátku příštího roku, aby snížila svůj poslední roční deficit (zároveň by tím zavařila příští vládě).

PSALI JSME:
Hospodaření státu zaznamenalo v listopadu další zhoršení

V tom případě by letošní deficit mohl být nižší, než výše odhadnutých 440 mld. Kč. V praxi nelze vyloučit účetní přesuny v celkovém objemu třeba i nízkých desítek miliard. Dle mých orientačních propočtů platí, že z uvedeného (očekávaného) celkového letošního deficitu bude pandemie „odpovědná“ jen za nějakých 240 miliard korun. Bez pandemie by tedy deficit činil zhruba 200 mld. Kč.

Může se tak zdát, že rozhazovačné hospodaření dosluhující vlády zatěžuje letos český veřejný dluh skoro tolik, jako pandemie. Abychom ale byli spravedliví, musíme si všimnout, že za onou dvousetmiliardovou necovidovou „sekerou“ nejsou jen běžné výdaje (které by správně měly být kryty běžnými příjmy, takže by dluh nezvyšovaly), ale i investice (u kterých může být požadavek financování z běžných příjmů zbytečně tvrdý).

Učiňme pro jednoduchost heroický předpoklad, že investice, které česká vláda sama dělá nebo které financuje (fondům jako je Státní fond dopravní infrastruktury, krajům, obcím a soukromým subjektům), jsou v zásadě rozumné v tom smyslu, že je rozumné se na jejich provádění zadlužovat, protože budoucí výnosy z nich budou vyšší, než úroky z příslušného dluhu. Za tohoto předpokladu lze rozhazovačnost vlády měřit v podobě „běžného salda“, tedy salda očištěného o investice (a o mimořádné jednorázové šoky, jako je loni a letos covid).

PSALI JSME:
Deficit státního rozpočtu a nečitelná komunikace ministerstva financí

Aktuální podoba státního rozpočtu počítá pro celý letošek s „kapitálovými“ výdaji, tedy výdaji na investice, ve výši 188 miliard korun; faktické čerpání za leden-listopad (145 mld. Kč) naznačuje, že by se to snad mohlo i podařit.

Toto číslo ale nesmíme brát samo o sobě: Nové investice musíme snížit o spotřebu kapitálu, tedy o odpisy existujících investic (na tyto odpisy už bychom si půjčovat neměli, protože už nejde o investici, nýbrž o platbu za služby, které daná dříve provedená investice v daném roce poskytuje). Teprve tak dostaneme objem čistých investic, a tedy objem rozumného nárůstu zadlužení.

Spotřebu kapitálu počítá Český statistický úřad (ČSÚ) jen za vládní sektor jako celek (tj. vláda + kraje + obce a zdravotní pojišťovny), ale to pro naše orientační výpočty zas tolik nevadí, protože ministerstvo financí do kapitálových výdajů vlády zahrnuje i kapitálové dotace zbytku vládního sektoru (tedy krajům, obcím a zdravotním pojišťovnám). Stejně tak by neměla hrát velkou roli skutečnost, že data ČSÚ jsou akruální, kdežto data o státním rozpočtu jsou hotovostní.

PSALI JSME:
Stát nestíhá investovat

Za letošek má ČSÚ potřebné údaje jen pro první dva kvartály. Soudě podle vývoje loni a předloni lze ale předpokládat, že čisté investice vládního sektoru budou letos činit nanejvýš kolem 60 miliard korun. Za samotnou centrální vládu to bude asi méně, ale buďme velkorysí a přisuďme celou tuto částku centrální vládě.

To by znamenalo, že skutečnou letošní rozhazovačnost vlády můžeme vyčíslit běžným saldem přibližně mínus 140 miliard korun. Loni to bylo „pouhých“ cca -80 mld. Kč. V rajském roce 2019 bylo běžné saldo dokonce poblíž nuly.

Pokud ovšem máme obavu, že přinejmenším některé veřejné investice nejsou ve výše uvedeném smyslu rozumné, pak je třeba výdaje na ně přeřadit do běžných výdajů, a běžné saldo tedy klesne. Rozsah letošní rozhazovačnosti vlády by v takovém případě oproti výše zmíněným mínus 140 miliardám korun vycházel ještě hlubší.

Autor je ekonom České spořitelny a člen vedení České společnosti ekonomické
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
O výsledném letošním deficitu státního rozpočtu rozhodnou investice

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Koruně se na úvod týdne dařilo

Do velikonočního týdne vstoupily středoevropské měny povzbudivě. Polský zlotý, maďarský forint i česká koruna během pondělní seance posilovaly. Společným jmenovatelem byl slábnoucí dolar na trhu s eurem, což lze ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB