Každá poctivě vybudovaná značka si zaslouží chránit

Beznadějné případy sporů o značky, které se vůbec nemusely stát, spojují dvě věci: Nezapsaná značka v kombinaci s chybějícími důkazy o její existenci. Jako přes kopírák se týkají úspěšných byznysů, jejichž značky nebyly včas chráněny ochrannými známkami a už pravděpodobně ani nebudou, protože si je někdo bez dovolení „vypůjčil“.
Podle žebříčku společnosti Interbrand je Apple nejcennější značkou na světě. Její hodnota je odhadována na 234,2 miliardy dolarů. Značka nakousnutého jablka si udržuje velký náskok před dalšími konkurenty povětšinou z technologického sektoru. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Případy, kdy se někdo pokouší zaregistrovat ochrannou známku parazitující na nezapsané značce méně pozorného konkurenta, jsou běžné a v mnoha případech velmi pěkně řešitelné. Když ale potkají někoho, kdo nemá důkazy o existenci své nezapsané značky, vzniká koktejl nepříjemností, ze kterého se dá vybruslit jen s notnou dávkou štěstí. Ale často také nedá.

Přitom stačí včas podat přihlášku ochranné známky a podobný scénář je bez šance. Místo toho spisy leží na stole právních zástupců a jediné, co zbývá, je doufat, že někdo dohledá zázračný důkaz, který zamíchá karty zpět ve prospěch firem, které značky vytvořily.

Co udělat proto, aby se vás podobný problém netýkal? Registrujte ochranné známky okamžitě, jakmile se váš byznys ukáže jako životaschopný – takový, co si na sebe vydělá sám, aniž by na běžný provoz potřeboval dotace.

Možná na to teď fakt nemáte čas. A možná se vám to prostě nechce řešit, protože administrativa, náklady atd. Jenže čím déle čekáte, tím hůře se známka chrání. Rejstříky ochranných známek se plní dalšími a dalšími právy, které se mohou stát překážkou registrace vaší známky.

A ano, když podáte přihlášku ochranné známky, může se stát, že bude zamítnuta. Některé značky na registraci ochranné známky nedosáhnou, protože nesplňují podmínky stanovené právem. V naprosté většině případů se ale dá najít cesta, jak značku ochránit. Dokud to ale nezkusíte, nevíte. Jestli má značka problém s právem, je potřeba to vědět včas a přenastavit strategii. Čím dříve, tím lépe.

Ne každou značku totiž můžete přihlásit hned, jak se pro to rozhodnete. Na některých značkách se před podáním přihlášky musí zapracovat. Řeší se maličkosti typu upgrade loga, které nezaberou víc než pár týdnů, ale i velké věci typu přenastavení užívání značky a sběru důkazů o něm, a ty nejsou hotové dřív, než za několik měsíců.

Když je pak přihláška ochranné známky zpracovaná a podaná, během několika měsíců dostanete zpětnou vazbu od úřadu průmyslového vlastnictví, jestli je možné ji registrovat nebo ne. Když ne, budete vědět, že na to pravděpodobně nebude mít ani stejná přihláška vašeho konkurenta, takže registrace sice nevyjde, ale nemusíte se bát, že by vyšla někomu jinému. To si, myslím, také není špatná informace. Jen ji mít.

Ať už to dopadne tak nebo tak, vaše značka z toho vyjde silnější a vy klidnější.

Autorka je specialistka na ochranné známky
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena