Každá poctivě vybudovaná značka si zaslouží chránit

Názor
Beznadějné případy sporů o značky, které se vůbec nemusely stát, spojují dvě věci: Nezapsaná značka v kombinaci s chybějícími důkazy o její existenci. Jako přes kopírák se týkají úspěšných byznysů, jejichž značky nebyly včas chráněny ochrannými známkami a už pravděpodobně ani nebudou, protože si je někdo bez dovolení „vypůjčil“.
Podle žebříčku společnosti Interbrand je Apple nejcennější značkou na světě. Její hodnota je odhadována na 234,2 miliardy dolarů. Značka nakousnutého jablka si udržuje velký náskok před dalšími konkurenty povětšinou z technologického sektoru. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Případy, kdy se někdo pokouší zaregistrovat ochrannou známku parazitující na nezapsané značce méně pozorného konkurenta, jsou běžné a v mnoha případech velmi pěkně řešitelné. Když ale potkají někoho, kdo nemá důkazy o existenci své nezapsané značky, vzniká koktejl nepříjemností, ze kterého se dá vybruslit jen s notnou dávkou štěstí. Ale často také nedá.

Přitom stačí včas podat přihlášku ochranné známky a podobný scénář je bez šance. Místo toho spisy leží na stole právních zástupců a jediné, co zbývá, je doufat, že někdo dohledá zázračný důkaz, který zamíchá karty zpět ve prospěch firem, které značky vytvořily.

Co udělat proto, aby se vás podobný problém netýkal? Registrujte ochranné známky okamžitě, jakmile se váš byznys ukáže jako životaschopný – takový, co si na sebe vydělá sám, aniž by na běžný provoz potřeboval dotace.

Možná na to teď fakt nemáte čas. A možná se vám to prostě nechce řešit, protože administrativa, náklady atd. Jenže čím déle čekáte, tím hůře se známka chrání. Rejstříky ochranných známek se plní dalšími a dalšími právy, které se mohou stát překážkou registrace vaší známky.

PSALI JSME:
Spor nápojových gigantů: Kofola zažalovala Poděbradku

A ano, když podáte přihlášku ochranné známky, může se stát, že bude zamítnuta. Některé značky na registraci ochranné známky nedosáhnou, protože nesplňují podmínky stanovené právem. V naprosté většině případů se ale dá najít cesta, jak značku ochránit. Dokud to ale nezkusíte, nevíte. Jestli má značka problém s právem, je potřeba to vědět včas a přenastavit strategii. Čím dříve, tím lépe.

Ne každou značku totiž můžete přihlásit hned, jak se pro to rozhodnete. Na některých značkách se před podáním přihlášky musí zapracovat. Řeší se maličkosti typu upgrade loga, které nezaberou víc než pár týdnů, ale i velké věci typu přenastavení užívání značky a sběru důkazů o něm, a ty nejsou hotové dřív, než za několik měsíců.

Když je pak přihláška ochranné známky zpracovaná a podaná, během několika měsíců dostanete zpětnou vazbu od úřadu průmyslového vlastnictví, jestli je možné ji registrovat nebo ne. Když ne, budete vědět, že na to pravděpodobně nebude mít ani stejná přihláška vašeho konkurenta, takže registrace sice nevyjde, ale nemusíte se bát, že by vyšla někomu jinému. To si, myslím, také není špatná informace. Jen ji mít.

Ať už to dopadne tak nebo tak, vaše značka z toho vyjde silnější a vy klidnější.

Autorka je specialistka na ochranné známky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Padělků přibývá. Výrobci oblečení, hraček, ale i nářadí přicházejí o desítky milionů korun

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Se šéfem se stačí dohodnout ústně

Vždyť jsme se přece se šéfem jasně dohodli! Takto můžete, patrně rozčíleni, reklamovat nesplněné představy o mzdě či dnech na home office, které vám byly vaším nadřízeným ústně přislíbeny. A nerealizovány ve stylu, …

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.