
Důvody, proč viníci dopravních nehod ujíždějí z místa činu, hledalo brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV), které se s nimi podělilo i s Finančními a ekonomickými informacemi (faei.cz).
U méně závažných (a nejčastějších) nehod, jako je nabourání cizího vozidla na parkovišti, může být motivem obava ze ztráty bonusu z povinného ručení, z něhož se platí škody jiným šoférům. CDV ale také upozornilo na rizikové faktory, které pravděpodobnost ujetí z místa nehody zvyšují.
Mezi ně patří třeba řízení pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, zákaz řízení nebo absence řidičského oprávnění. V těchto případech je důvodem ujetí často obava z kumulace následků těchto činů. Řidiči, kteří v minulosti spáchali trestný čin nebo přestupek, mají také větší tendenci z místa nehody ujet.
„Jak dokládají naše zkušenosti, u účastníků nehod se lze po dopravní nehodě nejčastěji setkat s akutní reakcí na stres,“ sdělila Kateřina Bucsuházy, vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod z Centra dopravního výzkumu.
„Zážitek z dopravní nehody nicméně představuje pro všechny zúčastněné stres a v některých případech mohou být řidiči danou situací natolik ovlivněni, že i například jinak zodpovědný řidič v důsledku psychického šoku z místa nehody odjede,“ konstatovala Bucsuházy.
Mrtví i těžce zranění
Ujetí od dopravní nehody ale podle ní může být vědomým jednáním na základě momentálního odůvodnění. Někdy se důvody, proč se řidič takto rozhodne, mohou různě kombinovat. Velkou roli může hrát právě strach z následků – finančních i právních.
Přestože drtivá většina nehod, od nichž viník ujel, skončila jen škodou na jiném majetku, jsou tu také desítky těžce a stovky lehce zraněných osob. Navíc pomalu přibývá počet usmrcených. V roce 2021 jich bylo osm, loni dvanáct.
Celkem se v uplynulém roce na českých silnicích stalo 17 964 dopravních nehod, od nichž jejich viníci ujeli. Vedle dvanácti mrtvých se při nich těžce zranilo 25 a lehce 473 lidí. Socioekonomické ztráty dosáhly téměř 13 miliard korun.
A případy, kdy řidič ujel z místa nehody, se objevují i v letošním roce. Například 10. února krátce před desátou večer v ulici Lipová v Mostě u nákupního střediska Kahan srazilo auto na přechodu pro chodce ženu, která utrpěla taková zranění, že na místo musela přijet sanitka.
„Řidič nezastavil a s poskytnutím pomoci se neobtěžoval. Z místa odjel, a tím nesplnil zákonem stanovené podmínky účastníka dopravní nehody,“ uvedl Václav Krieger, mluvčí policie Ústeckého kraje. Vyšetřovatelé vyzvali veřejnost, aby pomohla tmavý vůz identifikovat.
Až pět let vězení
Právě takzvaní zranitelní účastníci silničního provozu včetně chodců jsou nejčastějšími osobami, které při nehodách, z nichž viník ujel, utrpí zranění. U nehod s nejtragičtějšími následky, tedy smrtelnými, byla podle CDV skladba obětí v uplynulých čtyřech letech následující:
Z 39 osob bylo usmrceno 14 chodců (35,9 %), 9 cyklistů (23,1 %), 7 řidičů osobních automobilů (17,9 %), 7 řidičů motocyklů (17,9 %) a dva řidiči nákladních aut (5,1 %). Většina těchto nehod se odehrála mimo obec.
„Ačkoliv se dvouprocentní podíl smrtelných následků může zdát ‚relativně nízký‘, viníci nehod si musí uvědomit, že jejich prvořadou povinností je poskytnout první pomoc účastníkům dopravní nehody,“ poznamenal Lukáš Kadula z CDV.
To totiž může v mnoha případech zachránit lidský život nebo zmírnit následky vážného zranění. Kadula připomněl, že častými obětmi jsou děti. „V uplynulých čtyřech letech bylo při nehodách s ujetím viníka zraněno 204 dětí do čtrnácti let,“ řekl Kadula.
A jaké jsou sankce za ujetí od nehody? Od ledna 2024 se za neprodlené nezastavení vozidla či opuštění místa dopravní nehody pětinásobně zvýšily maximální možné pokuty ve správním řízení z pěti na 25 tisíc korun.
Na neposkytnutí pomoci myslí rovněž trestní zákoník, podle něhož může být takový motorista vedle zákazu řízení potrestán až pětiletým vězením.