Podle údajů asociace má Česká republika 2 100 dobíjecích stanic, což představuje 0,7 procent z celkového počtu dobíječek v EU (cca 300 000, pozn. aut.). Evidence ministerstva průmyslu a obchodu sice potvrzuje enormní růst počtu dobíjecích stanic, ale statistiky však zřejmě nestíhají reflektovat současný vývoj a podle odborníků se jejich reálný počet už přehoupl přes tisícovku.
„Tento počet prozatím vzhledem k množství elektromobilů v tuzemsku dostačuje, do budoucna ale bude třeba dobíjecí infrastrukturu významně posílit,“ informoval Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval.
Pro srovnání: Veřejných benzínek s klasickými palivy jsou necelé 4 000. A podle Národního plánu čisté mobility by už za tři roky měly být v Česku dobíjecí stanice v počtu vyšších tisíc, za osm let by se jejich množství mělo počítat dokonce v desetitisících.
A Česko už podniká konkrétní kroky, aby se tento cíl podařilo naplnit. Daňově podpořilo zřizování dobíjecích pro firmy a podnikatele – pomůže i developerům, kterým zjednoduší výstavbu u plánovaných projektů.
„Doposud firmy musely odpisovat nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily nebo hybridy v odpisové skupině číslo 3, pro kterou je stanovena minimální doba odpisování deset let. Novela však přeřadila nabíječky do odpisové skupiny číslo 2. A u té už je doba pětiletá, tedy poloviční,“ informoval redakci Jaroslav Sůsa, tax senior manager z poradenské společnosti RSM.
To podle jeho názoru umožní výrazně rychlejší uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení do daňově uznatelných výdajů a ve výsledku zajistí vyšší návratnost investice. A podle aktuálního průzkumu společnosti Arval je pro třetinu tuzemských firem lepší dostupnost dobíjecí infrastruktury podmínkou pro zařazení elektromobilů do jejich vozových parků.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v tomto kontextu přišla se zajímavým řešením, jak využít baterie, které už v elektromobilech dosloužily. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – může posloužit jako stacionární úložiště elektrické energie.
Použité akumulátory z vozů Enyaq iV už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.
Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.
Elektrické auta do 10 let zaniknou a budou nahrazeny vodíkovým pohonem nebo přijde na řadu bioplyn. Elekřina prostě nebude z čeho vyrobit. Uhlí končí,jádro bude zakázáno,vody je málo pro vodní elektrárny,zemní plyn je drahý na výrobu elektřiny…Větrné a soláry nebudou stačit.
Dobrý den. Jestli má být budoucnost v elektromobilitě tak se ptám, kde jsou nové zdroje elektřiny pro ty sta tisíce nových spotřebičů el. energie? Zatím se nic nebuduje a vyrábět elektřinu z plynu? Tak můžeme pohánět rovnou auta plynem. Je to i rychlejší než nabíjení baterie. Nehledě na to že z plynu je elektřina nejdražší. Vodní elektrárnu jsme schopní do 10.let postavit ale bude chybět výkon x. MW. Jinou než plynovou do 20.let také nepostavime. Plynový zdroj el.energie je ten nejdražší. Tak co teď. Děkuji za odpověď.