Kolik je v Česku dobíjecích stanic pro elektromobily?

Polovina dobíječek pro elektromobily je rozmístěna na pouhých deseti procentech rozlohy Evropské unie a navíc jen ve dvou státech: Nizozemsko má 90 tisíc dobíjecích stanic a Německo 60 tisíc. Vyplývá to dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Použité akumulátory už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Ilustrační foto: Škoda Auto

Podle údajů asociace má Česká republika 2 100 dobíjecích stanic, což představuje 0,7 procent z celkového počtu dobíječek v EU (cca 300 000, pozn. aut.). Evidence ministerstva průmyslu a obchodu sice potvrzuje enormní růst počtu dobíjecích stanic, ale statistiky však zřejmě nestíhají reflektovat současný vývoj a podle odborníků se jejich reálný počet už přehoupl přes tisícovku.

„Tento počet prozatím vzhledem k množství elektromobilů v tuzemsku dostačuje, do budoucna ale bude třeba dobíjecí infrastrukturu významně posílit,“ informoval Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval.

Pro srovnání: Veřejných benzínek s klasickými palivy jsou necelé 4 000. A podle Národního plánu čisté mobility by už za tři roky měly být v Česku dobíjecí stanice v počtu vyšších tisíc, za osm let by se jejich množství mělo počítat dokonce v desetitisících.

A Česko už podniká konkrétní kroky, aby se tento cíl podařilo naplnit. Daňově podpořilo zřizování dobíjecích pro firmy a podnikatele – pomůže i developerům, kterým zjednoduší výstavbu u plánovaných projektů.

„Doposud firmy musely odpisovat nabíjecí infrastrukturu pro elektromobily nebo hybridy v odpisové skupině číslo 3, pro kterou je stanovena minimální doba odpisování deset let. Novela však přeřadila nabíječky do odpisové skupiny číslo 2. A u té už je doba pětiletá, tedy poloviční,“ informoval redakci Jaroslav Sůsa, tax senior manager z poradenské společnosti RSM.

To podle jeho názoru umožní výrazně rychlejší uplatnění nákladů na pořízení těchto zařízení do daňově uznatelných výdajů a ve výsledku zajistí vyšší návratnost investice. A podle aktuálního průzkumu společnosti Arval  je pro třetinu tuzemských firem lepší dostupnost dobíjecí infrastruktury podmínkou pro zařazení elektromobilů do jejich vozových parků.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto v tomto kontextu přišla se zajímavým řešením, jak využít baterie, které už v elektromobilech dosloužily. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – může posloužit jako stacionární úložiště elektrické energie.

Použité akumulátory z vozů Enyaq iV už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.

Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek