Levnější potraviny? Supermarkety bojují o svou pověst, ale i zisk

Ve vleklých debatách a spekulacích, kdo může za enormně vysoké potraviny, má většina zákazníků jasno: V první řadě to jsou obchodní řetězce a další prodejci. A tak se není co divit, že na přelomu roku rozjely supermarkety velkou marketingovou akci, aby ukázaly, jak zlevňují. Potřebují zlepšit svoji tvář směrem ke spotřebitelům. Nedělejme si ale iluze, že by nemyslely také na svůj zisk.
Supermarkety lákají zákazníky na rozsáhlé slevy. Začaly už ale na konci loňského roku. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Prosincový bleskový průzkum společnosti Median pro Český rozhlas, jehož se zúčastnila více než tisícovka lidí, má poměrně jednoznačný závěr: Za to, že jsou v českých krámech některé potraviny dražší než v okolních zemích, mohou podle 84 procent dotázaných právě obchodníci.

Toto přesvědčení navíc prochází rovnoměrně celou českou populací. Žádná sociální skupina výrazně nevyčnívá. Myslí si to mladí i staří, ženy i muži, obyvatelé měst i vesnic, lidé s nižším i vyšším stupněm vzdělání.

Výzkum tak mimo jiné dokazuje, že může být víceméně jedno, kdo si z výrobně-obchodního řetězce ve skutečnosti nejvíce „namastí kapsu“. Český spotřebitel uvidí konečnou cenovku vždycky v regále. Z tohoto pohledu mají hypermarkety, supermarkety a další obchody horší postavení. Jsou první na ráně, zatímco zemědělci a zpracovatelé jsou více „ukryti“.

Pokud se tedy obchodní řetězce rozhodly spustit velkou slevovou akci a doplnit ji samozřejmě i silnou marketingovou podporou, není se co divit.

Jejich pověst je pošramocená – a ponechejme tentokrát stranou, jestli oprávněně, či nikoli (i když podle různých analýz patřili obchodníci mezi ty, kteří na loňské inflaci dokázali dobře vydělat). K lepší image rozhodně nepřispěly výroky o tom, že i přes snížení DPH potraviny po Novém roce stejně zdraží.

Některé supermarkety spustily slevové akce už na konci roku, další se přidaly zkraje ledna. Aby obchodníci zdůraznili, že se tříprocentní snížení DPH na potraviny do výsledných cenovek skutečně promítlo, začali psát ceny nejen na desetiny, ale i na setiny. To je mezi regály supermarketů opravdový unikát.

Obchodní řetězce se teď předhánějí v tom, kolik tisíc produktů zlevnily anebo že ceny upravily dokonce nad rámec nižší DPH. Je samozřejmě otázka, zda jsou všechny proklamované slevy skutečnými slevami. Na sociálních sítích už se objevují jednotlivé příklady toho, jak obchodníci umějí kouzlit s cenovkami.

Jeden pozorný zákazník například objevil, že jistý salám stál dlouhodobě 59,90 koruny, v akci o deset korun méně. Jenže nyní je na cenovce s nápisem „levnější“ přeškrtnutá číslovka 66,90 a pod ním uvedená 62,90 koruny. „Čili u nich snížení DPH o tři procentní body znamená, že navýší původní cenu o 11 procent a dají na ni ‚slevu‘,“ okomentoval to zákazník.

K tomu je zapotřebí poznamenat: Nedělejme si iluze, že by obchodní řetězce a další prodejci nechtěli vydělat. To je ostatně podstata podnikání. Až statistická a makroekonomická čísla za první měsíce roku ukážou, jak to s těmi slevami doopravdy je a jak se obchodníkům případně podařilo zvýšit svůj obrat.

Ilustrační foto: Depositphotos.com

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. aA aAa

    Dobrý den. Jde o penize a ne o pověst. Vědí že mají téměř monopol na potraviny v obchodech. A pověst na ty nezáleží ani politikům natož obchodníkům.

  2. Pe Petr

    Supermarkety v rukou Němců tady žádnou dobrou pověst nemají. Pouze tu mají nepřiměřené zisky o kterých si doma mohou nechat jen zdát! To samé banky v německých rukou….Telefonní operátory není třeba zmiňovat!

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB