Lidé v kolejišti, ztracený průvodčí, zmatené vlaky. Kolapsové situace dráhy informačně nezvládají

Reportáž
V kolejišti poskakují naštvaní lidé, souprava City Elephant stojí, strojvedoucí neví, kam pojede. Vystupují ti, co chtějí jet dál, protože si myslí, že vlak pojede mimořádně zpět, a nastupují cestující, kteří potřebují zpět, protože si myslí, že tak pojede, ale on prý bude pokračovat dál, a tak zase všichni přelézají opačně. Bezradný přednosta stanice se schoval před rozzuřeným Moravanem a vlakvedoucí zoufale pobíhá podél toho všeho chaosu a tomu všemu dává korunu rychlík Západní Expres, jenž odjíždí prázdný…
V kolejišti poskakují naštvaní lidé, souprava City Elephant stojí, strojvedoucí neví, kam pojede. Foto: FAEI.cz

Tak vypadá obyčejný všední den uprostřed června na pražském radotínském nádraží, na jedné z nejfrekventovanějších tras z Plzně a Berouna na Prahu, kde denně cestují tisíce lidí. Trať, která je tepnou, přes niž proudí rychlíky, Pendolino, příměstské vlaky, nákladní vlaky. Trať, z níž, pokud vlak jede, můžete zvesela zamávat šoférům trčícím na zacpané Strakonické.

Do náročné modernizace se ještě připletla „mimořádnost na trati“. Toto oficiální označení je ale už poněkud zavádějící, protože mimořádnost je už spíše všedností. Teď to byl zrovna požár rozvodů kdesi za Smíchovem, týden před tím to byl zase opilec na trati. Každou chvíli něco.

A takového to bývá i na trati z Kolína… České dráhy a správci železniční sítě očividně nezvládají nápor cestujících i dalších kolejových přeprav. Dispečeři se netají tím, že někdy je to velké vypětí udržet všechen ten mumraj na bezpečné uzdě. Trať by zvládla klidně i větší frmol, jenže všechno to okolo ní už nikoliv.

Hlavně jde o včasné a jasné informace, to je, oč tu běží.

PSALI JSME:
Reklamou proti bídným službám. Jsme tu pro vás. České dráhy – národní dopravce

Mám už tady tři sta lidí! Co mám dělat?!

Že se někde něco pokazí anebo vlaku zkříží cestu opilec, příliš lehkovážná dívka se sluchátky na uších, sebevrah, to většina lidí pochopí, že pak se nejede, a je to smutná komplikace. Lidi ale štve, že nikdo nic dlouho neví, a když se zdá, že to ví, tak je pak všechno stejně jinak.

„Mám už tady tři sta lidí, co mám dělat? Běhají v kolejišti. Tak kam teda vlastně pojedeme?!“ hlásí kamsi na dispečink vlakvedoucí linky S7 jedoucí z Berouna přes Prahu do Českého Brodu.

V soupravě na pohodu sedí cestující, kteří chtějí do Prahy a dál. Podřimují, znuděně sledují hemžení venku. Nic neví. Nemají ani tušení, že někde požár přerušil provoz. Do vlaku ale začínají nastupovat cestující, kteří museli ze Smíchova do Radotína náhradním autobusem, protože provoz je v tomto úseku přerušen a v Radotíně uvízli. Chtějí zpět, na Beroun a Plzeň.

„Nám řekli, že tahle souprava se vrací zpět na Beroun, takže tedy nastupujeme. Ale vy asi na Prahu už dál pokračovat nebudete,“ zaznívá z davu. Však tuto informaci dostali právě před chvílí od průvodčího. Cestující na Prahu a Český Brod tedy otráveně vystupují a hledají náhradní autobus.

PSALI JSME:
Pozor na jízdenky Českých drah!

Desítky minut chaosu

„Ty tu už nejsou, všechny jsou zasekaný v provozu, na silnici jsou kolony,“ rozhazuje bezradně rukama přednosta stanice. „Kruci tak kdo mi už řekne, jak nebo čím se dostanu na Prahu?! Ujede mi návazný spoj. Já su z Moravy!“ brunátní dobře rostlý starší muž.

Deset minut chaosu, dvacet minut chaosu… Na informačních cedulích na Smíchově i Radotíně u všech spojů svítí v kolonce zpoždění „50 minut“.

„Tak nakonec pokračujeme na Prahu, pokračujeme na Prahu,“ obíhá vlakvedoucí nešťastnou soupravu. Teče z něho pot, má ustaraný výraz. Je odpovědný, ale sám voják v poli. Pomalu každého oslovuje zvlášť, chvíli koukne do vagónu, chvíli spěchá ven a pořád hlásí tu novinu.

Žádné hlášení přímo ve vlaku ani na stanici. A tam, i kdyby zaznělo, tak je tak potichu a nesrozumitelně, že by ho stejně nikdo neslyšel. „Tak jistý, kam tenhle vlak vlastně pojede, teda vůbec není, počkáme na peróně nebo jdeme na pivo,“ zvažují dva čtyřicátníci z Černošic, kteří to už berou jako takový běžný traťový režim. Jakápak mimořádnost.

„Odstupte si dál, nestůjte tady, přijede další vlak,“ štěkne důrazně jakási oranžová vesta. Také je odpovědný a také bezradný. Na další kolej dofuněl Západní Expres. Je prázdný. Že by přistavili záchrannou soupravu, která cestující vysvobodí? Kam pojede? V očích cestujících je vidět naděje.

PSALI JSME:
Do práce jezdí autem 40 procent Čechů

Nenastupujte. Jedeme prázdní. Dispečer rozhodl

Po chvíli nejistot je to jasné: Směr Plzeň. Cestující potřebující v tomto směru do menších zastávek se už radují. „Tak to nás vezme do Všenor. Když jsou výpadky, tak rychlíky zastavují,“ říká zasvěceně jistá dáma.

„Zastavovat určitě nebudeme paní,“ uzemnila ji průvodčí. Moc jí to slušelo a druhý průvodčí byl také jako ze žurnálu. „Já jedu rovnou do Plzně, hurá, tak to jedu s vámi,“ hlásí se u úřední osoby na peróně vedle nablýskané mašiny mladá dívka s batůžkem.

„Je mi to líto, ale nenastupujte. Jedeme prázdní. Tak rozhodl dispečer, slečno,“ promluvil mladý průvodčí. Ten jako ze žurnálu. Dav začíná pěnit, lidé nadávají, rozumují.

„Hele, už radši nakopněte páru a jeďte pryč, nebo vás ještě poplivou, takovou pěknou uniformu máte, a tak vám sluší,“ volá přes koleje s jistou dávkou sarkasmu a očividným zájmem o průvodčí Západního Expresu jeden ze dvou čtyřicátníků. Cigaretu drží provokativně v koutku úst.

Pro většinu lidí to ale legrace nebyla. Trať už byla přerušená dopoledne, drkotali se běžnými narvanými autobusy, protože ani nedostatková náhradní „Xka“ ještě nebyla k dispozici. A mnohé to potkalo odpoledne znovu.

PSALI JSME:
Nečinnost úředníků dělá z Pražanů Středočechy

Dočkají se tunelu dnešní kojenci?

Přitom pro tisíce lidí bydlících kousek za Prahou je to skutečně jediná spojnice na hlavní město, kde mají práci. Takže chtějí-li ekologisté a ministři a premiéři a evropští komisaři a kdo ví, kdo ještě, dostat lidi z aut na silnicích do vlaků, tak se budou muset mnohé věci změnit.

Třeba schopnost při mimořádnostech na trati oficiálně a jasně říct lidem, co a jak. Třeba i to, že „dispečeři situaci řeší, vyčkejte prosím na přesné informace“. I to je informace. Ale ne, že s ní vlakvedoucí bude obíhat na šestkrát přes celou soupravu metodou od úst k uším.

Mimochodem zrovna na této trati je už dávno namalován v projektu podzemní tunel Beroun-Praha. Ten by železniční dopravě hodně ulevil, protože by dostal rychlíky a nákladní vlaky pod zem. Jenže tunelu se možná dožijí dnešní kojenci…

Otázka do dnešního improvizovaného kvízu ČD: Víte, kam nakonec odjela ona zakletá linka S7 uvízlá v Radotíně? Nápověda z publika: Přece dál, na Český Brod.

I když, kdo ví. Byla ale spatřena, jak tím směrem odjíždí. Nepochybně si ale s sebou odvezla i pár cestujících, kteří nezachytili překotné změny a potřebovali jet opačným směrem. Na Beroun.

PSALI JSME:
V Česku chybí stovky strojvedoucích, Arriva spustila kurzy

Zavřít reklamu ×
    • Máme sebou vozit tablet? Ale si říkám, že ani seznam nebude informován. Tak se aspoň projedeme na jiné trati…

      • Mili pane Kolomaznik. Ja jsem ten strojvedouci dotčene linky S7. Cestujici jsem osobne nekolikkrat informoval vlakovím rozhlasem a situace jsem jim prubezne zdeloval. Informace jsem zdeloval jak ke mne prichazeli. A musim respektovat co mi naridi dirigujici dispečer. Takže nemužu se jet kam a kdy se mi chce. My jsme ten prvek na konci a vykonavame co nam reknou. To ze drahy jsou rozdelene na SŽ a ČD. Za infrastrukturu je odpovedne SŽ. ČD jezdi po ifrastrukture. Pokud nejde jezdit ČD za to nemuže. Hezky den.

    • Ale no tak ,ono to bude jedno dráha nebo silnice , tam je to to samé ,oto se postará parta z registru ,přátelů přátel. Na občana trusit, hlavně že tečou.

    • Autor clanku projevil naprostou neznalost draznin dopravy.. To ze se tam diky rozsirovani mostu jezdi po jedne koleji a diky tomu vznika tento mumraj se jaksi zapomel zminit.. Prednosta stanice v radotine? Dobrej vtip.. Prijde mi to jako zmatene vykriky nastvanych cestujicich kteri vubec nevedi ktera bije..

      • Vážený , 40 let jsem dělal výpravčího vlaků , musel jsem mít nesmírnou praxi než jsem byl dán do funkce , ale tohle nepamatuji a byl obrovský průvoz vlaků , do toho posun a j. Je to tím , že máme čím dál víc odborníků a možná , že dnes by to řídila opice za banán . To jsme to dopracovali a tak vypadá celá republika . Ať žije kapitál .

        • Opice za banán nahradí tak tři výpravčí na CDP.
          Oni se na tom CDP tak trochu nudí, z Prahy do Kolína ve špičce nic nejede.

      • Aby si postěžoval, nemusí být odborník. Naopak to líp otestuje z pohledu cestujícího.
        Jenom měl dávat bacha na poživání termitů aby neudělal fiakr („přednosta stanice“ když neví, stačilo napsat obecně „drážní zaměstnanec“).
        Že SŽ při mírné nepravidelnosti není schopna cestujícím něco hlásit, je fakt.
        Vlak A má zpoždění delší než čas na obrat, přesto se u vlaku B hlásí zpoždění 0, to je běžná realita. I po té, co už nastal čas pravidelného odjezdu vlaku B.
        Že displej na vlaku ukazuje něco jiného než na nástupišti (a pravda je, co si píše dopravce na vlak, ne co vymýšlí SŽ za blbiny) jsem taky zažil.

  1. Až na toho přednostu stanice (který v Radotíně již více jak dvacet let není), docela dobrý!

  2. Bohužel toto je hlavně vína správce železnic, nikoli ČD. Nezvládnutē výluky, a pod. Pod tím vším podepsána nekonvenční jednání dominujú v oblasti dopravy. Naši počítají jen se svým volebnīm obdobím a po mě potopa. Proto to nejen na železnici vypadà, jak vypadá.

    • Je to vina obou. Výluku určuje Správa železnic, ale obraty souprav případně náhradní dopravu si zajišťují dopravci a ty to vědí několik měsíců dopředu a navíc se to s nimi projednává. A při mimořádnostech se musí domluvit dispečeři Správy železnic a dopravce mezi sebou a ještě to sdělit pracovníkům na místě, což je samo o sobě nadlidský výkon. Navíc trať na Beroun je na hranici životnosti, takže těch mimořádností je více a našlapaná kapacita tomu zrovna nepomáhá, protože občas je problém to „vyjezdit“ i za běžného provozu.

      • SŽ dává výluky dopředu měsíce – dobrej vtip. Když se předělávala Třebíč tak se do poslední chvíle nevědělo jestli ta výluka vůbec začne. Letošní výluka Zastávka-Brno téměř ta samá situace.

      • Že to nejde vyjezdit je taky tak trochu vina ČD.
        Když v Elefantu nejde jeden ze dvou (motorových) podvozků, jezdí jako by nic. Na rychlíku by nebyl problém, že vmax=140 dosáhne nepatrně líněji, ale S-Bahn to ovlivní.
        Zotavitelnist je v háji, jestli má minutu zpoždění, stejně nepojede rychleji, zpoždění nezkrátí.
        A jak komunikuje SŽ s dopravci, no, to je taky vtipné, neohlášené výluky se stávají.

  3. Dřív výpravčí věděli předem, z jakého nástupiště pojede vlak. Teď to řeší jakýsi vzdálený dispečink, sděluje to až pár minut před odjezdem. Ve stanicích s podchody pak nastává nedůstojný úprk do podchodů, matky s kočárky nebo cyklisté to často nemohou stihnout. V Německu i jinde se ví rok dopředu, na který peron vlak přijede, u nás se to neví ani 10 minut před odjezdem. Českým drahám konkurence prospěla, ale SŽDC bohužel konkurenci mít nemohou, je to stále líný a neschopný moloch.

    • Zlaté dobré ČSD. lůžkové vlaky ,laciné jízdné atd. Proč to nejde ? neschopní lidé bez znalostí.

      • Pro dispečera ČD není problém aby něco řekl svým lidem. Jakmile něco ví s jistotou, napíše to do MIMO, a hned to vidí štíplísci v popkách a ještě cestujícím kteří mají místenku přijde SMS/mail.

        Problém je:
        1) SŽ neví reálně, co se děje (nemůže dopravcům říct, jestli to bude za 5 minut nebo za 60 minut. Při tom je to zásadní informace, zpoždění 10 minut se neřeší, zastavení na hodinu je důvod k odklonum, obratům. Pokusu o zavedení NAD.
        2) Co SŽ ví, to stejně nepoví. Vlak A má točit na vlak B, pobyt v konečné je 10 minut, vlak A má ohlášené zpoždění 60. Přesto u vlaku B je odhadované zpoždění 0, prostě cestujícím se bude říkat že je všechno ok.
        3) Dispečer ČD nemá informace o svých lidech. Sám jsem zažil, že vlak přijel do stanice, odkud měl jet odklonem. Fíra to odmítl, protože neměl seznání, vlak stál na přímé koleji a čekal na „pilota“ aby co nejvíc blokoval. (Dispečer to nemohl říct výpravčímu dřív, poslat vlak na vedlejší kolej. Ani si to dispečer nemohl zjistit dřív.) Naštěstí prakticky každý kdo jezdí do Prahy zná pražské spojky, ale nedivil bych se kdyby v Radotíně stal někdo kdo netrefí do Krče.

      • Lůžkových vlaků několik zůstalo. I RegioJet prodává projížďku do Chorvatska.
        Ale obecně lůžko přes Evropu v dnešní době není moc dobré, raději vysokorychlostka konkurující letadlům, než courák konkurující spaní v autobuse. Proč nejsou vysokorychlostky je otázka na SŽ.

      • To předpokládá, že se bude dodržovat jízdní řád. Ve stanicích s velkým provozem je průšvih, že těsně po odjezdu jednoho vlaku na stejnou kolej přijíždí další.
        Jede ti vlak se zpožděním deset minut, výpravčí poraď si, pošli co chceš na jakou kolej chceš, při nejhorším nech stát u vjezdového návěstidla, a nezapomeň cestujícím sdělit nástupiště.
        V Německu se klidně i vlak na lince s hodinovým intervalem zruší (jede jako prázdná souprava, aby bylo aspoň na zpáteční, takže se nechá profrčet po koleji bez nástupiště), v Česku se vždycky snaží kreativně protáhnout i vlak mimo plán.

  4. To jje zase článek navážející se do ČD To že RegioJet nechal stovky lidí minulý týden v Polance nad Odrou vystoupit a nechal je dojít si to na Svinov pěšky ???? O tom už se tady nepíše že. S Dispečerama je problém i za normální situace a natož tak při mimořádných. Dříve také jak píše pan výše komentující tak ale dříve jezdilo vlaků méně. Při mimořádnostech musí vše řídit dispečer a jak on rozhodne tak tak to je. Váš článek se zase tak akorát naváží do Českých Drah.

    • A víte o tom jak REGIOJET linka R8 v Němčicích nad Hanou málem smetl na centimetry poslední vůz osobního vlaku, který jel do Přerova a Regiojet projel přitom stůj a rozřízl veksl? O tom se nikde ale nikde nepíše ?…

    • A taky to dopravce cestujícím tajil?
      Štíplístek místo použití mikrofonu obcházel soupravu a hlásil jim to jednotlivě. Informace na displeji a odkecané se lišily.

      Jo znám jednu pár let starou historku, kdy při bordelu v Úvalech běželo hlášení „RegioJet na Havířov jede z Vysočan“ cestující dojeli MHD do Vysočan a RJ jim z Libně ujel. (Kromě 100% vratky RJ jízdného dostali navíc proplacenou jakoukoliv jízdenku konkurencí, kámoš vzal první třídu pendolina)

  5. Vlakem jsem jel naposledy před rokem 2000 a už nikdy.Cesta,která trvá autem 1,5 hodiny trvala vlakem 5 hodin.Už nikdy více!!!

  6. Jízdu vlaků řídí Správa železniční dopravní cesty ze vzdáleného centrálního pracoviště /ne všude/ ale vlaky s personálem jsou ČD, Regiojet a dalších. Stejně jako třeba pokladní. A když se třeba ona pokladní zeptá výpravčího/kdysi kolegy/ na situaci, dostane odpověď že mu do toho nic není. A tak se volá operátorce do centra, ta se podívá na kameru,pokud funguje a požádá řídícího pracovníka o rozhodnutí, které pak tlumočí. Jenže tomu pracovníkovi taky do toho nic není. On má před sebou grafikon a podle něho se pojede bez ohledu na to, co se děje někde venku na peronu. Jo,jo.

    • Jakmile dispečer ČD vypíše rozhodnutí do MIMO, tak ho pokladní ČD vidí online.
      Aby pokladní na PC viděla to co zvládne šotouš na tlačítkovém mobilu, stačí aby zavřela instáč.

    • Proč vlastně dodržovat terminologii.
      Rychlík je rychlík(staví ve větších městech, dělá dopravu mezi sousedními kraji, nechává se předjíždět), express je express (osobní ex může zastavit v krajských městech, nex jede ucenlenka z vlečky na vlečku)

  7. 1/ Kdyby byla mimořádnost z Radotína směr Beroun tak bych zkusil MHD na Smíchov a vlakem přes Rudnou.
    2/ Západní expres je rychlík pojmenovaný podle toho, že jede do západních Čech, stejně jako Jižní z Prahy do ČB.

    • To platí pokud chci do Berouna/za Beroun nebo pokud je mi to jedno (jedu na tůru, z Karlštejna přes Ameriku na vlak do Rudné nebo naopak). Jenže ve špičkách pracovních dnů je trochu víc makáčů než trampů.

  8. Proboha, čemu se lidi divíte? Vždyť v dobách ČSD to byl normální jev. Na minuty se nehledělo, půlhodina sem, půlhodina tam, žádná míra. A ani dnes se nic nezměnilo, zkuste se projet vlakem a když dojedete na čas, tak si hvízdněte! Jízdní řád? O čem ta knížka je? Příkladů dnešních i minulých milión.

Napsat komentář: Rudolf Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.