
Cestování národním dopravce by měly podle marketingových guru Českých drah být zážitkem úžasným, při němž poznáte skvělé lidi, nemusíte jezdit autem, odpočinete si, a pokud chcete, můžete udělat spoustu práce. Ale nejsou.
Skanzen spojů i služeb
Zatímco ještě před deseti lety neměli cestující vlakem příliš na výběr, dnes mohou volit alternativy. Lidské osudy jsou různé a tak pan Martin K. (celé jméno má redakce k dispozici – pozn. red.) bohužel nemůže využít konkurenčních spojů. „Nemám na výběr a tak musím jezdit každých 14 dní přes celou republiku s Českými drahami. Můj příběh národní dopravce vozí již více než několik let, ale mám pocit, že za proklamacemi pokulhává,“ říká.
„Když se řekne České dráhy, vybaví se mi staré vlaky, zpoždění a špína. A taky nervy a donkichotský boj s reklamačním oddělením,“ řekl portálu Finanční a ekonomické informace pan Martin. Má z čeho čerpat, každých čtrnáct dní již několik let jezdí z hlavního města Prahy do metropole Severní Moravy Ostravy. A to je ta lepší štace… „Jsme tu pro vás. České dráhy – Národní dopravce“.
Radost ze standardu
„Jezdím se svým synem a tak chceme sedět vedle sebe a hrát třeba hry na tabletu, nebo pracovat. Téměř pokaždé mu musím vysvětlovat, že jsem sice zaplatil za wi-fi a otevřený vagon, ale že je mít nebude. Minule se radoval opravdu jako dítě a já s ním, když jsme konečně dostali, co jsme si zaplatili.“
A tak Martin zasílá téměř po každé reklamace, na něž zřejmě odpovídá automat, i když s lidským jménem. „Abychom mohli Vaši stížnost komplexně prověřit, je nutné doložit konkrétní informace o spoji (datum jízdy, číslo vlaku a číslo vozu). Na základě konkrétních údajů předáme podnět k prověření na příslušné Oblastní centrum údržby (OCÚ).“ Stojí někomu tato odpověď za další řešení? Obstrukce často problémy vyřeší…
Výjimečná změna na jeden rok
Nedávno ho z místa v kupé, kde neměl vlastně vůbec sedět, ale jím rezervované místo vlastně neexistovalo, nadzvedla průvodčí. „Už jsem musel vyskočit a jít to řešit, protože tvrdila cestujícím, že výjimečně zařadili jiný vagon.“
Nejenže to nebylo výjimečně, sama průvodčí nakonec přiznala, že je to plánovaná změna na celý následující rok. Pan Martin měl dokonce sedět v jednom kupé a jeho osmiletý syn v jiném – to už bylo příliš. A tak se dozvěděl, že z výjimečné změny, kterou poslouchal každých čtrnáct dní, se vyklubala změna trvalá. Za stejné peníze, horší muzika…
Elegie strojvedoucích a průvodčích
Spokojení zaměstnanci si svého zaměstnavatele nemohou vynachválit: „Za deset let, co jsem u dráhy, se to moc nezlepšilo, pracovní podmínky, které panují u ČD, jsou dnes již přežitkem a spousta firem nabízí lepší, jak pracovní podmínky, tak i lepší vozidlový park a hlavně firemní a platové podmínky mizerné vzhledem k tomu, jaké mám povinnosti a co musím umět,“ píše v internetové diskusi na portálu Indeed anonymní strojvedoucí. A není to ojedinělý žalozpěv.
„Stále vás někdo shora buzeruje, přitom mají sami máslo na hlavě. Teď se to poznalo v tom horku. Víte co nám (pouze na prosbu) dávali k pití? Pramenitou vodu, čistou bez bublinek. Žádnou mineralizovanou, jak praví zákoník. Po 12 hodinách v rozpáleném vlaku padal člověk na hubu,“ potvrzuje v diskusi tristní podmínky anonymní vlakvedoucí.
Příběhy, které píšou spokojení lidé…
A není v tom sám. Stačí jen letmý pohled do internetových diskusí a máte jasno, kterému směru se raději vyhnout. Že dopravce vozí naše příběhy, jak emocionálně proklamuje v televizním spotu, už 100 let, je pravda. Vznik Československých státních drah (ČSD) je puncován rokem 1918. Za sto let se ale ledasco změnilo. Lidé totiž mohou své zkušenosti sdílet. A je to podnětné čtivo…
Vše tak vypadá, že v ČD vsadili na tvorbu iluzí a že do ní jsou namočeni i zaměstnanci. Skutečnost a reklamní spoty jsou totiž dva rozdílné světy. Za peníze daňových poplatníků tak národní dopravce realizuje marketingovou kampaň, která, jak se zdá, vlastně obelhává ty, kdo ji platí.
Jednu parafrázi si ale neodpustím: „…člověk musí cestovat (Českými drahami – pozn. red.), aby se rád vracel domů.“ Je pravda, že naše příběhy vozí už 100 let, ale nejsem si zcela jist, že jsou tady pro nás.
Co to píšete za nesmysly?
A co jsou podle Vás ty nesmysly?
Redakce