Loot boxy: Nové herní trendy jako číhající nebezpečí?

Názor
Česko udělalo v posledních deseti letech výrazný pokrok v oblasti regulace hazardu a nastavilo přísnější pravidla. Nový zákon o hazardních hrách zavedl od roku 2017 řadu efektivních, ochranných opatření. I přes to u nás může vyrůst nová generace patologických hráčů.
Zatímco ke standardním hazardním hrám mají mladiství přístup omezený, k novým hybridním formám hazardu se ve většině případů dostanou bez větších obtíží. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Povinná registrace a ověření všech hráčů, evidování a reportování dat Ministerstvu financí ČR, rejstřík vyloučených osob z účasti na hazardních hrách. Tato opatření i řada dalších přijatých kroků ukazuje, že stát má fungující podmínky jak pro legální provozovatele, tak na ochranu hráčů. Principy a nástroje, na nichž hazardní hry stojí, ale postupně přebírají i blízká odvětví, která v podobné míře regulovány nejsou. Jako v případě videoher.

Debaty o tom, do jaké míry jsou videohry pro populaci škodlivé, se v akademické sféře vedou už bezmála 50 let. Dlouhou dobu ale stály mimo zájem hazardního světa, který do nich v poslední době začal více prostupovat – i v souvislosti s rozvojem nových technologií a rostoucí nabídce online prostoru. Podle statistik dnes hraje videohry až takřka polovina celosvětové populace, Česko nevyjímaje. A také proto je na místě zvýšená opatrnost.

Krabička s bonusovým obsahem, která „zaručeně“ vyhrává

Rozšiřujícím se fenoménem ve spojení s videoherním průmyslem se za poslední dekádu staly digitální balíčky s předem neznámým obsahem, zvané loot boxy. Jen mezi roky 2010 až 2019 jejich počet u počítačových her narostl o takřka tři čtvrtiny.

PSALI JSME:
Pořádně zapařit. Pandemie zvedla prodeje her jako o Vánocích

V nejrozšířenějších obchodech s aplikacemi Google Play a App Store se nachází přes 58 procent videoher s loot boxy, přičemž minimálně jednou už si tuto krabičkou zakoupilo více než 78 procent dospělých hráčů.

Jejich virtuální obsah může hráčům napomoci dosáhnout lepších výsledků a vylepšit tak celkový požitek ze hry. Zdánlivě běžná herní aktivita je ale podmíněna vynaložením reálných či virtuálních finančních prostředků.

Vzhledem k náhodnosti získaných předmětů, se kterými lze navíc dále obchodovat, loot boxy svou charakteristikou zapadají do kategorie hazardních her – definované vkladem, náhodou a výhrou. Zásadním problémem ovšem je, že se k nim stejnou měrou jako k hazardním hrám nepřistupuje.

Hazard pro děti a adolescenty

Vysoce znepokojující je právě dostupnost videoher s loot boxy, zvláště pak mezi dětmi a dospívajícími. Takřka 93 procent mobilních her, které loot boxy obsahují, je považováno za vhodné pro děti od dvanácti let.

PSALI JSME:
Počátek velké bitvy: Společnost Epic Games vstoupila do ringu proti duopolu Google a Apple

Vědecké studie z univerzit v Plymouthu a Wolverhamptonu při šetření na věkové skupině 16 až 24 let prokázaly, že konkrétně tato generace má větší sklony k patologickému hráčství než jejich ostatní vrstevníci. Přibližně 40 procent dospívajících z této věkové skupiny si totiž během měsíce alespoň jeden loot box zakoupí.

Zatímco ke standardním hazardním hrám mají mladiství přístup omezený, k novým hybridním formám hazardu se ve většině případů dostanou bez větších obtíží. Jak přitom upozorňuje řada adiktologů, v konečném důsledku mají ze společenského i zdravotního hlediska při své neomezenosti podobně škodlivé konsekvence.

V českém prostředí zůstávají loot boxy bez povšimnutí

Některé evropské státy už přistoupily k dílčím opatřením a přijaly k problematice příslušnou legislativu. Belgie s Nizozemskem zařadily loot boxy přímo do oblasti nelegálního hazardu. Podobný krok zavedla také Velká Británie za podmínek, že je možné obsah loot boxů prodávat mimo danou hru.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

V červnu loňského roku podpořilo 18 evropských zemí společně s Českem Zprávu norského sdružení spotřebitelů o predátorských praktikách her. Ta na konkrétních příkladech podrobně rozebírá principy fungování loot boxů a navrhuje řadu preventivních kroků.

Ještě dříve, v roce 2018, se Česko stalo jedním ze signatářů mezinárodní dohody o spolupráci v oblasti internetových her, jejichž součástí jsou právě i loot boxy. Kromě několika dalších mezinárodních jednání se ale u nás žádné regulatorní opatření vůči loot boxům nezavedlo.

Žádná pravidla či limity pro jejich fungování v současné chvíli neexistují, stejně tak jako ochrana a prevence rizikových skupin. Pokud nenastavíme regulaci loot boxů na stejnou úroveň jako u hazardních her, pak tím eliminujeme dosud poměrně úspěšné úsilí o efektivní kontrolu hazardního odvětví a ochranu samotných hráčů v Česku.

Autor je právník specializovaný na oblast hazardních her a tajemník Institutu pro regulaci hazardních her
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Za co utrácejí mladí Češi: Sedmkrát měsíčně sázka, pětkrát hazard

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Čtyřlístek posil v konzultační skupině FLO

Podle informací poskytnutých portálu Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) se digitální konzultační skupina FLO rozhodla rozšířit svůj management. Šéfem strategie se stává Pavel Špryňar, datový tým posiluje …

Milan Duda povede marketing Bonami

Po více než šesti letech v CZC přechází Milan Duda do Bonami, aby zde převzal roli marketingového ředitele. Jak společnost sdělila redakci Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz), k jeho klíčovým kompetencím …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB