Loot boxy: Nové herní trendy jako číhající nebezpečí?

Názor
Česko udělalo v posledních deseti letech výrazný pokrok v oblasti regulace hazardu a nastavilo přísnější pravidla. Nový zákon o hazardních hrách zavedl od roku 2017 řadu efektivních, ochranných opatření. I přes to u nás může vyrůst nová generace patologických hráčů.
Zatímco ke standardním hazardním hrám mají mladiství přístup omezený, k novým hybridním formám hazardu se ve většině případů dostanou bez větších obtíží. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Povinná registrace a ověření všech hráčů, evidování a reportování dat Ministerstvu financí ČR, rejstřík vyloučených osob z účasti na hazardních hrách. Tato opatření i řada dalších přijatých kroků ukazuje, že stát má fungující podmínky jak pro legální provozovatele, tak na ochranu hráčů. Principy a nástroje, na nichž hazardní hry stojí, ale postupně přebírají i blízká odvětví, která v podobné míře regulovány nejsou. Jako v případě videoher.

Debaty o tom, do jaké míry jsou videohry pro populaci škodlivé, se v akademické sféře vedou už bezmála 50 let. Dlouhou dobu ale stály mimo zájem hazardního světa, který do nich v poslední době začal více prostupovat – i v souvislosti s rozvojem nových technologií a rostoucí nabídce online prostoru. Podle statistik dnes hraje videohry až takřka polovina celosvětové populace, Česko nevyjímaje. A také proto je na místě zvýšená opatrnost.

Krabička s bonusovým obsahem, která „zaručeně“ vyhrává

Rozšiřujícím se fenoménem ve spojení s videoherním průmyslem se za poslední dekádu staly digitální balíčky s předem neznámým obsahem, zvané loot boxy. Jen mezi roky 2010 až 2019 jejich počet u počítačových her narostl o takřka tři čtvrtiny.

PSALI JSME:
Pořádně zapařit. Pandemie zvedla prodeje her jako o Vánocích

V nejrozšířenějších obchodech s aplikacemi Google Play a App Store se nachází přes 58 procent videoher s loot boxy, přičemž minimálně jednou už si tuto krabičkou zakoupilo více než 78 procent dospělých hráčů.

Jejich virtuální obsah může hráčům napomoci dosáhnout lepších výsledků a vylepšit tak celkový požitek ze hry. Zdánlivě běžná herní aktivita je ale podmíněna vynaložením reálných či virtuálních finančních prostředků.

Vzhledem k náhodnosti získaných předmětů, se kterými lze navíc dále obchodovat, loot boxy svou charakteristikou zapadají do kategorie hazardních her – definované vkladem, náhodou a výhrou. Zásadním problémem ovšem je, že se k nim stejnou měrou jako k hazardním hrám nepřistupuje.

Hazard pro děti a adolescenty

Vysoce znepokojující je právě dostupnost videoher s loot boxy, zvláště pak mezi dětmi a dospívajícími. Takřka 93 procent mobilních her, které loot boxy obsahují, je považováno za vhodné pro děti od dvanácti let.

PSALI JSME:
Počátek velké bitvy: Společnost Epic Games vstoupila do ringu proti duopolu Google a Apple

Vědecké studie z univerzit v Plymouthu a Wolverhamptonu při šetření na věkové skupině 16 až 24 let prokázaly, že konkrétně tato generace má větší sklony k patologickému hráčství než jejich ostatní vrstevníci. Přibližně 40 procent dospívajících z této věkové skupiny si totiž během měsíce alespoň jeden loot box zakoupí.

Zatímco ke standardním hazardním hrám mají mladiství přístup omezený, k novým hybridním formám hazardu se ve většině případů dostanou bez větších obtíží. Jak přitom upozorňuje řada adiktologů, v konečném důsledku mají ze společenského i zdravotního hlediska při své neomezenosti podobně škodlivé konsekvence.

V českém prostředí zůstávají loot boxy bez povšimnutí

Některé evropské státy už přistoupily k dílčím opatřením a přijaly k problematice příslušnou legislativu. Belgie s Nizozemskem zařadily loot boxy přímo do oblasti nelegálního hazardu. Podobný krok zavedla také Velká Británie za podmínek, že je možné obsah loot boxů prodávat mimo danou hru.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

V červnu loňského roku podpořilo 18 evropských zemí společně s Českem Zprávu norského sdružení spotřebitelů o predátorských praktikách her. Ta na konkrétních příkladech podrobně rozebírá principy fungování loot boxů a navrhuje řadu preventivních kroků.

Ještě dříve, v roce 2018, se Česko stalo jedním ze signatářů mezinárodní dohody o spolupráci v oblasti internetových her, jejichž součástí jsou právě i loot boxy. Kromě několika dalších mezinárodních jednání se ale u nás žádné regulatorní opatření vůči loot boxům nezavedlo.

Žádná pravidla či limity pro jejich fungování v současné chvíli neexistují, stejně tak jako ochrana a prevence rizikových skupin. Pokud nenastavíme regulaci loot boxů na stejnou úroveň jako u hazardních her, pak tím eliminujeme dosud poměrně úspěšné úsilí o efektivní kontrolu hazardního odvětví a ochranu samotných hráčů v Česku.

Autor je právník specializovaný na oblast hazardních her a tajemník Institutu pro regulaci hazardních her
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Za co utrácejí mladí Češi: Sedmkrát měsíčně sázka, pětkrát hazard

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč otcové nedostávají výchovné?

Poradna
Mohl by to být docela dobrý nápad, jak k důchodu získat pár stovek měsíčně navíc. Od ledna je totiž k penzi přiznáváno tzv. výchovné ve výši 500 Kč za každé vychované dítě a zmíněný nápad spočívá v tom, aby si o toto přilepšení zažádal otec v rámci např. předčasného důchodu. A nikoli obvykle mladší matka, kterou penze čeká až za několik let, během nichž by výchovné nebylo vypláceno ani jednomu z rodičů.