
Nízkou porodnost českých žen si leckdo spojuje s nízkými rodičovskými příspěvky. A i když si na rodičovské příspěvky stěžují, patří rodičovská dovolená v Česku mezi jedny z nejlepších v Evropě. Ještě lépe na tom jsou skandinávské země, kde navíc podporují, aby nějakou dobu s dítětem doma zůstal i otec. Žádný příspěvek od státu nedostanou maminky například v Bulharsku, Holandsku, na Kypru i na Maltě či v Řecku a Španělsku, v USA rodičovská dovolená dokonce ani neexistuje.
Práce na rodičovské se ženy nebojí
Loňský průzkum společnosti Mavimi, která zprostředkovává kontakt mezi ženami na mateřské či rodičovské dovolené a zaměstnavateli ukázal, že až 80 procent žen se chce zapojit do práce nejpozději rok od narození dítěte. Převládají v českých firmách předsudky, týkající se skloubení rolí matky s profesním životem?
„Stejně tak jako zaměstnavatelé se snaží teprve správně uchopit a využít tuto složitou problematiku, tak i potencionální kandidátky-matky na mateřské dovolené nemají zcela jasno, jak k tomu přistoupit. Mnohé z nich by se rády teoreticky pracovně zapojily, ale když dostanou příležitost, zjistí, že pro ně samotné je realita, jak skloubit péči o miminko, domácnost a práci velmi složitá,“ odhalila pro portál FAEI.cz možná úskalí Irena Tůmová, externí z portálu personalnireditelka.cz.
Maminky jako cenný artikl?
Firmy se možná obávají, že maminky na rodičovské dovolené nebudou práci věnovat tolik pozornosti, snahy a péče, jako tomu bylo před porodem. Na druhé straně však díky mateřství získávají řadu cenných schopností, které by leckterý zaměstnavatel ocenil.
Mámy jsou totiž často skvělé v multitaskingu, organizaci činností i lidí, a jsou také velmi zodpovědné. Pokud se navíc chtějí vrátit do práce a mít vyžití i mimo domácnost, bývají motivované a nadšené. Problémem pro obě strany pak ale může být čas, který do jisté míry ovládá dítě – a samozřejmě věci mimo jejich kontrolu, jako jsou nemoci dětí a podobně.
„Z našich zkušeností víme, že ženy, které se vracejí z mateřské nebo rodičovské, si umí práci velmi dobře zorganizovat, nechtějí na pracovišti trávit více času, než je nutné, a zároveň jsou velmi efektivní,“ uvedla pro náš portál k přístupu pracujících maminek za mobilního operátora O2 Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení.
„Domnívám se, že stále více firem se snaží rodiče na rodičovské zapojit. Hlavním benefitem je, že zaměstnankyni má firma už ‚odzkoušenou a má její důvěru‘. Tento trend je viditelný zejména u pozic v administrativě. Což je zcela logické, protože se dá velmi dobře aplikovat práce na dálku, kterou tato část zaměstnanců preferuje. Ale například ve výrobě, kde chybí lidé nejvíce, je to stále nereálné,“ řekl nám k začínajícímu trendu v Česku Tomáš Klein z personální agentury Grafton Recruitment.