Máte rádi kabriolety? Pospěšte si, na trhu jich citelně ubývá

Kdy jindy si pořídit kabriolet než v létě, kdy na sluneční dny a příjemné tepoty není nouze. Pokud jste příznivci auta bez střechy a uvažujete o jeho koupi, neměli byste dlouho otálet. Od nového roku se ztenčuje nabídka nových i ojetých kabrioletů.
Jízda v kabrioletu představuje úžasný zážitek. Ilustrační foto: Pixabay.com
Jízda v kabrioletu představuje úžasný zážitek. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na aktuální situaci na trhu upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) společnost Aures Holdings, provozovatel autocenter AAA Auto a Mototechna.

„Automobilová kultura se mění, výrobci balancují na hraně rentability a na ‚lahůdkové‘ modely jim nezbývají prostředky ani kapacity,“ vysvětlil Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings. Dodal, že kabriolety se vyrábějí už jen minimálně.

„Za jejich zlatou éru bychom mohli označit dobu před dvaceti, možná ještě deseti lety, kdy je měly v nabídce i mainstreamové značky, jako třeba Opel, Ford, Fiat, Renault či Peugeot. To se výrazně změnilo,“ řekl Vaněček. Pokud dnes kabria ještě někdo vyrábí, jsou to luxusní značky.

V roce 2005 bylo podle něj na trhu s novými automobily k mání 31 modelů kabrioletů, v roce 2015 už jen 22 a letos už jich zbývá pouhým osm. „Pouze dva jsou elektrické, což je v naprostém kontrastu s nárůstem počtu modelů nových elektromobilů,“ uvedl Vaněček.

Podle něj to dokazuje, že auta pro radost se z trhu postupně vytrácejí. „Uvidíme, jestli se situace v příštích letech zlepší, zatím však musíme vybírat z nabídky sekundárního trhu,“ poznamenal Per Vaněček z Aures Holdings.

Ubývá také ojetých vozidel

Jenže i ta se pomalu, ale jistě zmenšuje. Loni v červenci bylo na celém sekundárním trhu nabízeno 2 506 kabrioletů, letos je to o sedm procent méně – 2 331. Průměrná cena nyní činí 605 tisíc, loni to bylo 557 tisíc. Nárůst o 8,6 procenta je tedy vyšší než průměrná inflace 2,9 procenta.

„Svědčí to o tom, že auta pro volný čas jsou luxusnějším, zbytným zbožím, a jako taková na ceně neztrácejí, naopak. Tento trend bude do budoucna posilovat s tím, jak z nabídky budou vypadávat hodně staré, a tudíž levné kabriolety,“ odhadnul Vaněček.

Průměrné stáří ojetých kabrioletů je nemalých 20 let – najeto ale mívají pouze 136 tisíc kilometrů, tedy ani ne sedm tisíc ročně, což je hluboko pod běžným průměrem. „Bývají to typicky sezónně využívaná auta, která většinu roku stojí v garáži. A to jsou ve statistikách zahrnuty i kupé kabriolety s pevnou střechou, s nimiž se dá jezdit celoročně,“ poznamenal Vaněček.

Podle něj bývá v nabídce autocenter AAA Auto běžně od 25 do 50 kabrioletů. „Aktuálně jsme dost vykoupení, máme 31 kousků. Ještě loni jsme s cenami začínali na 66 tisících korunách, letos je to 80 tisíc, což potvrzuje trend, o kterém už byla řeč,“ uvedl Vaněček.

„Z naší nabídky bych vypíchl velmi atraktivní Fiat 124 Spider z roku 2018 za 530 tisíc korun s pouhými dvaceti tisíci na tachometru, u nějž je růst hodnoty zaručen – vyráběl se pouze tři roky a nevzniklo jich o moc víc než čtyřicet tisíc kusů,“ doporučil Vaněček.

Sběratelské kousky za miliony

Poměrně nedávno se v Mototechně prodal nádherný Lexus LC 500 za 2,4 miliony korun, kterých se v Česku za osm let, kdy se dovážel, prodalo pouze pár desítek kusů. Naopak rekordní nabídku kabrioletů nabízí momentálně motoristický portál TipCars – celkem 1 327, nejvíce za dva roky.

V nabídce portálu dominují benzinové vozy, které tvoří přibližně 85 procent všech inzerátů. Naftové modely mají podíl 10 až 15 procent, zatímco ekologičtější alternativy představují jen jednotky kusů.

„Kabriolety jsou v českém podnebném pásmu spíše letní záležitostí, což potvrzují i naše data. Počet nabízených kabrioletů během zimních měsíců přirozeně klesá,“ řekl Marek Knieža, ředitel TipCars.

Průměrné stáří nabízených kabrioletů se dlouhodobě drží kolem 13 let, což ale neznamená, že mají najeto stovky tisíc kilometrů. Typický nájezd činí něco přes 90 tisíc kilometrů, což ukazuje, že mnohé z nich sloužily jako víkendoví parťáci, sezónní radosti nebo stylový doplněk do města.

Pořídit si kabriolet dnes můžete za částky od několika desítek tisíc korun až po desítky milionů. Mediánová cena se v posledních měsících pohybuje kolem půl milionu. V nabídce najdete jak standardní modely, tak sběratelské unikáty.

Jízda se staženou střechou ale vyžaduje větší pozornost a zodpovědnost. Otevřená karoserie sice nabízí jedinečný zážitek, zároveň ale snižuje míru ochrany při kolizích. „Kabriolety lákají na spanilou jízdu, ale vždy je třeba jezdit s rozumem,“ dodal Knieža.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena