
Její potíže odrážejí obtížné období, během něhož se evropští výrobci vozidel musejí vypořádat s prudkým poklesem prodejů, zejména v segmentu elektromobilů. První letošní prodejní data však naznačují zlepšení, což by mohlo být prvním signálem oživení trhu.
Mercedes je nucen snižovat náklady
Mercedes-Benz uzavřel rok 2024 s výrazným poklesem prodejů, přičemž jeho čistý zisk meziročně klesl o 28,4 procenta na 10,4 miliardy eur a tržby se snížily o 4,5 procenta na 145,6 miliardy eur. Klíčovou výzvou pro automobilku je slábnoucí poptávka po elektromobilech, jejichž prodej se propadl o 23 procent
Pokles odbytu o 8,5 procenta zaznamenala i Čína – dříve klíčový trh pro německý prémiový segment. Zisk před zdaněním a úročením (EBIT) se snížil o 30,8 procenta na 13,6 miliardy eur, přičemž marže se zúžily zejména kvůli rostoucím výrobním nákladům a silné konkurenci ze strany čínských výrobců.
Vedle těchto výsledků, zveřejněných 20. února 2025, Mercedes oznámil úsporná opatření a částečný návrat k výrobě vozidel se spalovacími motory. Podle agentury Reuters chce automobilka v příštích dvou letech snížit náklady o deset procent a do konce dekády plánuje toto číslo zdvojnásobit.
Zároveň hodlá v tomto období uvést na trh 19 nových modelů se spalovacími motory a pouze 17 plně elektrických vozidel. Jeho strategie zaměřená na náročnější zákazníky a prodej dražších modelů v menším množství však zůstává beze změny.
Kvůli snížení rizik spojených s globálním obchodním napětím firma plánuje rozšířit své výrobní kapacity v USA a Číně, čímž by se mohla vyhnout vysokým clům. Po zveřejnění hospodářských výsledků se akcie Mercedes-Benz propadly téměř o čtyři procenta.

Tato nepříznivá čísla ukazují, že ani segment prémiových vozů není imunní vůči výkyvům trhu. Čínská konkurence v podobě BYD a dalších domácích značek potvrzuje, že globalizovaný automobilový průmysl prochází zásadními změnami – a němečtí giganti stále hledají odpovídající reakci.
Mercedes se sice snaží zůstat optimistický, ale jeho výhled pro letošní rok hovoří jasně: Další pokles prodejů, nižší marže a tlak na efektivitu. I když nové modely mohou přinést oživení, otázkou zůstává, zda to bude stačit v době, kdy se trh mění rychleji, než na co byli tradiční hráči zvyklí.
Evropský trh vykazuje známky zlepšení
Přestože se elektromobilům v Evropě minulý rok příliš nedařilo, první letošní údaje naznačují zlepšení. Podle údajů německého Federálního úřadu pro motorovou dopravu (KBA) zaznamenalo Německo v lednu meziroční nárůst prodeje plně elektrických vozidel o více než 50 procent.
Podle Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) se v lednu zvýšily prodeje elektromobilů v EU a Velké Británii meziročně o 21 procent. Evropský trh by mohl být letos podpořen i novými emisními kvótami, které vstoupily v platnost a mohly by motivovat výrobce k rychlejšímu přechodu na elektromobily.
Zajímavé je, že i když je čínská konkurence hlavním problémem pro evropské automobilky, její růst nebyl tak výrazný a dosáhl jen 12 procent. To je však přičítáno svátečnímu období, protože během oslav čínského nového roku obvykle dochází k poklesu prodejů.
Tesla začíná mít v Evropě problémy
Na rozdíl od evropských výrobců zaznamenala americká Tesla v lednu prudký pokles prodejů svých elektromobilů v Německu (-59 %) a ve Francii (-63 %), přičemž v celé EU činil pokles 13 procent.
Důvody nízké poptávky však mohou mít i morální rozměr, neboť generální ředitel Tesly Elon Musk se stále více angažuje v politice, vyjadřuje podporu krajně pravicovým stranám v Evropě a jeho kontroverzní výroky budí negativní reakce.
Závěr
Mercedes-Benz čelí výzvě, která nezasahuje pouze jej, ale celý evropský automobilový průmysl. Přestože se v Evropě začínají objevovat známky zlepšení, zejména v prodejích elektromobilů, vyhlídky pro Mercedes zůstávají nejisté.
Pokles prodejů, zúžené marže a rostoucí tlak na efektivitu dělají z roku 2025 další obtížné období. Otázkou však je, zda nové modely a expanze výroby do USA a Číny budou stačit k tomu, aby firma našla svou cestu v rychle se měnícím prostředí.
Autor je hlavní analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)