Mohou dodavatelé energií požadovat od nových zákazníků tzv. akceptaci ukončení smlouvy?

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se čím dál častěji obracejí spotřebitelé s dotazem, co znamená tzv. akceptace, kterou po nich požaduje dodavatel energií před podpisem nové smlouvy. I když jde z pohledu dodavatelů o pozitivní snahu, jak ochránit spotřebitele, může tento požadavek komplikovat a prodlužovat změnu dodavatele, informoval úřad v tiskové zprávě.
Ochrana spotřebitele ze strany dodavatelů energií by se neměla neobrátit proti spotřebitelům samotným. Jestliže si je zákazník jistý tím, že předchozí smlouvu řádně ukončil, ale akceptaci nemůže doložit, dodavatelé by na ní trvat neměli,“ říká Ladislav Havel, člen Rady ERÚ. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pokuty za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem patří mezi nejčastější a zároveň nejvyšší sankce, kterým spotřebitelé v energetice čelí. Také proto někteří dodavatelé začali před podpisem nové smlouvy vyžadovat, aby jim spotřebitel doručil tzv. akceptaci ukončení smlouvy od předchozího dodavatele.

V rámci akceptace původní dodavatel potvrdí, že zákazník smlouvu řádně ukončil a za přechod k jiné společnosti mu nehrozí pokuta. Bohulibý záměr ale může skončit problémem, pokud původní dodavatel se spotřebitelem z jakéhokoliv důvodu nekomunikuje nebo mu odmítne akceptaci vystavit, přestože smlouva mezi ním a spotřebitelem skutečně končí.

PSALI JSME:
Zpráva na webu dodavatele nestačí. Zdražení energií musí být zákazníkovi řádně oznámeno

„Chápeme snahu dodavatelů uchránit spotřebitele před pokutami, o tom nemůže být pochyb. Zároveň ale apelujeme na zdravý rozum, aby se taková ochrana neobrátila proti spotřebitelům samotným. Jestliže si je zákazník jistý tím, že předchozí smlouvu řádně ukončil, ale akceptaci nemůže doložit, dodavatelé by na ní trvat neměli. V opačném případě staví zákazníka do obtížně řešitelné situace,“ upozorňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Z právního hlediska je totiž odstoupení od smlouvy (nebo její výpověď, pozn. red.) jednostranným aktem. Když tedy spotřebitel smlouvu řádně ukončí, nepotřebuje žádné potvrzení od dodavatele k tomu, aby ukončení platilo. Dodavatel mu na druhou stranu není povinen jakékoliv takové potvrzení vystavit, ačkoliv seriózní společnost by s tím neměla mít problém.

PSALI JSME:
Pozor na tzv. spotové produkty, varuje ERÚ

„Stejně tak zákonnou povinnost vyžadovat akceptaci ukončení smlouvy nemá ani nový dodavatel, ke kterému spotřebitel přechází. Když bude zákazník na zahájení dodávek trvat, přestože akceptaci nemůže nijak doložit, měl by mu dodavatel vyhovět,“ radí Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Možností, jak nového dodavatele ujistit, že s původním dodavatelem bylo vše vypořádáno, je také doložení data ukončení závazku ze smlouvy. To už je údaj, který spotřebiteli původní dodavatel poskytnout musí, jestliže ho o něj požádá. Nevyhovění takové žádosti je přestupkem, který je sankcionován podle energetického zákona.

PSALI JSME:
Platíte vysoké zálohy na energie? Zkuste energetické devatero

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.