Na kolo jedině s přilbou a střízlivý? Neplatí to všude

Někdy chcete a jindy není zbytí. Silnice je sice svým rovným povrchem a dopravním značením pro cyklistiku vhodná, ale také nebezpečná. Cyklista je společně s chodci nejslabším článkem silničního provozu.
Zákon o silničním provozu ustanovuje povinnost použít ochrannou přilbu pouze osobám mladším 18 let. Foto: Pixabay

Růžové brýle dolů! V loňském roce se na českých silnicích událo 4222 nehod s účastí cyklistů, přitom alkohol se podílel na 778 z nich. Za řídítka už neusedne 38 lidí. Vyplývá to z policejního přehledu nehodovosti. Je tedy v zájmu nás cyklistů, abychom udělali vše pro bezpečný návrat z vyjížďky.

Předně bychom neměli mít žádné iluze o bezpečné jízdě a řidičských dovednostech ostatních – zejména motorizovaných – účastníků dopravy. To platí nejen na pozemních komunikacích, ale i na horských či vinařských stezkách. Vždyť i kolize s chodcem může pro oba skončit s vážnými následky. Cyklista je totiž snadno přehlédnutelný a v případě srážky není vůbec chráněn – na rozdíl od řidiče vozidla, jehož kryje konstrukce automobilu i množství moderních bezpečnostních prvků.

Rizikové je i jedno pivo

Lidová moudrost tvrdí, že jedno pivo nikoho nezabije. Nepočítá však většinou s tím, že ten „nikdo“ jede zrovna na kole. Pokud člověk řídí vůz, pak půl promile v krvi nese téměř 1,5násobné riziko účasti na dopravní nehodě, u jednoho promile se nebezpečí zvyšuje ve srovnání se střízlivým řidičem bezmála pětinásobně. Jedno a půl promile znamená už 22násobné zvýšení rizika, a pokud máme v krvi ještě o tři desetiny více, zvyšuje se riziko až 51násobně.

A cyklista? Vypití jednoho malého desetistupňového piva, tj. při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile, je spojeno s šestinásobným rizikem účasti na dopravní nehodě se zraněním. Výzkumníci z Johns Hopkins University v USA uvádějí, že hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba 5krát, ale u cyklisty až 20x. Navíc jde většinou o nehodu spojenou s těžkým zraněním. Jedinou bezpečnou výší hladiny alkoholu v krvi je tedy nula.

„Za jízdu na kole pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky hrozí pokuta v rozmezí dva a půl tisíce až 20 tisíc korun. V případě, že množství alkoholu v krvi cyklisty dosáhne hranice jedné promile, hrozí pokuta v rozmezí 25 až 50 tisíc korun a v krajním případě hrozí trest odnětí svobody ve výši až tří let,“ popisuje advokátka Alice Kubíčková z LP Legal.

PSALI JSME:
Pár piv před jízdou na kole může zruinovat i pojištěného

Přilbu vždy na hlavě

Většina usmrcených cyklistů neměla na hlavě přilby. Přitom statistiky dokazují, že pokud dojde k havárii, zabrání téměř vždy fraktuře lebky a v polovině případů i zranění měkkých částí hlavy. Ostatně, dojde-li k těžkému zranění, či dokonce smrti cyklisty, je ve třech čtvrtinách všech nehod zasažena hlava, přitom většinu následků lze zmírnit, nebo se jim dokonce zcela vyhnout.

Zákon o silničním provozu ustanovuje povinnost použít ochrannou přilbu pro osoby mladší 18 let. Přilba musí být schváleného typu, jezdec na bicyklu ji musí mít nasazenou a samozřejmě i řádně připevněnou na hlavě.

Pravidla používání přileb ve státech EU

Do 10 let: Malta
Do 15 let: Slovensko (v obci), Slovinsko, Švédsko
Do 12 let: Francie, Lotyšsko, Rakousko
Do 16 let: Estonsko, Chorvatsko
Do 18 let: Česká republika, Litva
Povinnost pro všechny: Finsko, Maďarsko (mimo obec), Portugalsko (jen pro kola s elektrickým pohonem), Slovensko (mimo obec), Španělsko (v obci)

Zdroj dat: Dopravní policie ČR

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Se šéfem se stačí dohodnout ústně

Vždyť jsme se přece se šéfem jasně dohodli! Takto můžete, patrně rozčíleni, reklamovat nesplněné představy o mzdě či dnech na home office, které vám byly vaším nadřízeným ústně přislíbeny. A nerealizovány ve stylu, …

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.