
Realita těchto takzvaných průzkumů, které jsou kvůli menšímu počtu oslovených marketingovým šetřením, je v Česku opravdu smutná. Názorným příkladem z poslední doby budiž třeba listopadový „průzkum“ společnosti Penny o práci během Vánoc, který se uskutečnil prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 525 lidí.
Paradoxní je, že Ipsos v České republice (je součástí celosvětové výzkumné sítě Ipsos, která patří mezi největší výzkumné agentury na světě, pozn. aut.) patří mezi přední tuzemské hráče v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění. A stejnak kývne na zakázku, která je pak klientem prezentována médiím jako „průzkum“, byť jím není.
Ještě větším paradoxem je, že na skutečných průzkumech veřejného mínění, které by byly věrohodné a měly reálnou vypovídající hodnotu, šetří právě tuzemský obchodní řetězec (spadající do německé skupiny Rewe Group), jehož zisk v Česku v roce 2022 podle výroční zprávy přesáhl miliardu korun. Loni vejce, letos máslo, chtělo by se dodat k hospodářským výsledkům a transferu zisku do zahraničí.

Z listopadové tiskové zprávy společnosti Penny Market, kterou mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici, čouhá jako sláma z bot snaha na základě „průzkumu“, podle nějž „celých 13 procent zaměstnanců musí 24. prosince do práce“, ukázat řetězec veřejnosti (i svým zaměstnancům, respektive zaměstnankyním), jako ten, kdo na Štědrý den dává svým lidem volno.
Na takové snaze bezesporu není nic špatného, naopak jsem rád, že ženy, které představují většinu z necelých šesti tisíc zaměstnanců řetězce supermarketů, budou mít možnost být celý sváteční den se svými rodinami a blízkými. Jejich „nepracování“ na Ježíška připraví tuzemský hrubý domácí produkt (HDP) jen o zhruba odhadnutých 25 milionů korun. Kapka v moři, vzhledem k pozitivním dopadům.
To, co mi vadí, je snaha o manipulaci s médii a s finálními příjemci informací prostřednictvím atraktivního tématu, kolik lidí v Česku bude muset pracovat o Vánocích. Když se totiž použije slovo „průzkum“, lidé obvykle mají k prezentovanému obsahu důvěru, protože „průzkum“ mají v hlavě zafixován jako něco, čemu se dá věřit. O „marketingovém šetření“, většina populace zřejmě neslyšela.
Takže, jak je to s aktuálním „průzkumem“ tuzemské společnosti Penny Market? Skutečně každý osmý Čech stráví Vánoce v práci, jak v titulku tvrdí tisková zpráva řetězce? Vánoce totiž trvají tři dny, nejde jen o Štědrý den, ale také o První a Druhý svátek vánoční. Jak už jsem ale zmínil, takzvaný průzkum řetězce Penny se vztahuje jen na klíčový den Vánoc. Na Štědrý den.

Pomiňme fakt, že 25. a 26. prosince jsou obchody zavřené; v maloobchodu v Česku pracuje cca 350 tisíc lidí. Ti, kdo budou po celé Vánoce, tedy tři dny, určitě v práci, jsou zejména zaměstnanci nezbytných služeb, jako jsou pracovníci ve zdravotnictví, hasiči, policisté, řidiči v dopravě, lidé zaměstnaní v energetice nebo pohotovostních a asistenčních službách. Tedy desítky tisíc lidí.
Co mi dále vadí, jsou faktické a formální chyby v tiskové zprávě o průzkumu. „Celých 13 % totiž musí 24. prosince do práce,“ tvrdí zpráva společnosti Penny Market, přičemž z poskytnutého grafového koláče je zřejmé, že nejde „o celých 13 %“, nýbrž pouze a přesně o 12,8 procenta. Díkybohu tuhle tiskovou zprávu mnoho tuzemských médií nepřevzalo jako přes kopírák.
Další nepřesností zprávy je, že „na 6 % respondentů (na Štědrý den) čeká celodenní směna, o procento více pak v práci stráví alespoň část dne“. A opět jsme nalezli nesoulad mezi zaslanou zprávou a poskytnutým koláčovým grafem. Podle něj nejde o procentní rozdíl, ale o diferenci 0,2 procenta mezi 6,3 procenta „celodenních“ respondentů a těch na zkrácenou pracovní dobu, 6,5 procenta.
Závěr? Budu stručný. I v tomto případě platí, že účel světí prostředek. Není divu, že mnozí obyvatelé ČR věří, že výsledky veřejných průzkumů často neodrážejí skutečné názory populace. „Průzkum“ Penny Marketu se připojil k těm, které to bohužel jen potvrzují. Takže, až někde příště narazíte na průzkum, zbystřete.