Až 65 procent dotázaných zaměstnanců by podle průzkumu bylo ochotných nechat se naočkovat proti covidu-19, pokud by to bylo nutné k pokračování v práci. I když zaměstnavatelé nemohou svým lidem očkování nařídit, mnozí z nich je alespoň motivují nejrůznějšími benefity.
Přibližně desetina českých zaměstnanců tvrdí, že jim jejich zaměstnavatel očkování aktivně doporučuje. „Očkování je aktuálně nejsnazším způsobem, jak vrátit provoz firem do normálu a postavit ekonomiku opět pevně na nohy. Kromě obav z nedostatku personálních kapacit vlivem nařízených karantén by se při dostatečné proočkovanosti zaměstnanců mohly firmy zbavit i logisticky a finančně náročného testování,“ řekl Jacek Kowalak, ředitel české pobočky společnosti Randstad.
Motivace zaostává
K očkování tuzemští zaměstnavatelé motivují zhruba pětinu zaměstnanců. V mezinárodním srovnání jde však o podprůměrný podíl, globální průměr činí plných 46 procent. Ti, kteří však již ze strany zaměstnavatele motivováni jsou, mohou v případě očkování dostat například finanční příspěvek ve výši i několika tisíc korun anebo získat v den očkování placené volno.
„Tyto benefity mají za cíl zvýšit motivaci lidí k očkování proti covidu-19 a zabránit tím případným dalším negativním následkům spojeným s potenciální příští vlnou pandemie,“ poznamenal Kowalak.
Možnou výhodu očkování si už nyní mnozí z dotázaných uvědomují – až 39 procent z nich například věří, že pokud dostanou vakcínu, budou mít více pracovních příležitostí. I v tomto případě nicméně jde o nejmenší podíl v regionu, globální průměr je 56 procent.
Tři tisíce na ruku
Jednou z českých výjimek, tedy firem, které motivují své zaměstnance k očkování, je společnost OKD. Od poloviny května začala všem svým pracovníkům nabízet příspěvek tři tisíce korun, pokud předloží certifikát o očkování. Peníze chce firma vyplácet až do konce letošního roku.
„Chceme tak našim zaměstnancům poděkovat a také je motivovat, aby mysleli na své zdraví, bezpečí svých rodin a také spolupracovníků. Přihlášení se o motivační příspěvek je zcela dobrovolné a zaměstnanci příspěvek mohou využít například na zpříjemnění zaslouženého odpočinku, který všichni tak potřebujeme v této těžké době,“ řekla předsedkyně představenstva OKD Vanda Staňková.
„Na tomto příspěvku jsme se s vedením OKD dohodli, z naší strany to vnímáme jako pozitivní krok vůči zaměstnancům a plně tento program podporujeme,“ dodal předseda Sdružení hornických odborů Jiří Waloszek.
Jiné společnosti zase nabízejí svým pracovníkům v den očkování placené volno. Patří mezi ně například Lidl. „Rozhodli jsme se zaměstnancům poskytnout placené volno po celý den, kdy absolvují očkování proti koronaviru. Nebudou se tak muset vracet zpět do práce a volný čas využijí k odpočinku. Věříme, že naši kolegové daný benefit ocení a zároveň podpoříme motivaci k očkování,“ řekl mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
V bezpečí domova
Očkování se stane pro firmy ještě diskutovanějším tématem ve chvíli, kdy se část zaměstnanců vrátí z home office do kanceláří. I když práce z domova zatím stále převažuje, budou muset zaměstnavatelé v budoucnu dbát na potřeby a obavy svých zaměstnanců.
Až 37 procent pracovníků totiž prohlašuje, že se v kanceláři nebudou cítit bezpečně, dokud nebudou očkováni ostatní v jejich okolí. Dalších 31 procent pak uvádí, že by raději pokračovali v práci z domova, dokud nedojde k širší distribuci vakcín.
„Na jednu stranu tak vidíme, že zaměstnanci vyjadřují obavy o své zdraví s ohledem na větší pravděpodobnost nákazy v práci, na druhou stranu však již nyní čelí řada zaměstnavatelů tlaku ze strany pracovníků ohledně všemožných úlev a vrácení se do běžného života,“ konstatoval Jacek Kowalak z české pobočky personálně poradenské společnosti Randstad.