Největší tuzemský výrobce dveří loni utržil přes půl miliardy

Jihlavská společnost Doornite, největší tuzemský výrobce dveří v republice, dosáhla podle prvotních odhadů v loňském roce tržby na úrovni 550 milionů korun. Meziročně je to růst o téměř čtyři procenta. Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) to sdělila firma.
Největší tuzemský výrobce dveří očekává růst tržeb i v letošním roce. Ilustrační foto: Doornite
Největší tuzemský výrobce dveří očekává růst tržeb i v letošním roce. Ilustrační foto: Doornite

Loňské tržby považuje vedení podniku za velmi dobrý výsledek v situaci, kdy se stavebnictví teprve pomalu začalo zotavovat z předchozího propadu. Růstu firma dosáhla především expanzí do zahraničí, hlavně do Srbska, do Bosny a Hercegoviny a Belgie.

Letos Doornite čeká růst tržeb o dalších pět procent řádově na 580 až 600 milionů korun. Provozní zisk (EBITDA) za uplynulý rok očekává ve výši kolem 60 milionů korun, což znamená růst o více než sedm procent.

„Zisk roste rychleji než tržby, což svědčí o postupně se zvyšující efektivitě práce. To je ukazatel, na jenž jsme se zaměřili. A také do zařízení nebo systémů, které mají vliv na zvýšení efektivity, investujeme nemalé prostředky,“ uvedl spolumajitel společnosti Pavel Šatný.

Dodal, že 80 procent z 50milionových investic šlo právě na nákup strojů, jež zvyšují efektivitu práce. „A to především formou digitalizace, automatizace výroby a využití umělé inteligence,“ konstatoval Šatný. Letos plánuje vedení firmy další zvýšení ziskovosti minimálně o pět procent.

Po stagnaci stavebnictví v předchozích letech firma letos očekává mírné oživení, které je možné již teď pozorovat na hypotečním trhu. Lidé si podle Šatného zvykli na současnou úroveň úrokových sazeb.

„Skončila tak doba odkládaných investic do bydlení, což je vidět také z rostoucího objemu hypotečních úvěrů a logicky i růstu poptávky po naší produkci. I developeři, kteří tvoří výraznou skupinu našich zákazníků, nyní postupně rozjíždějí v krizi dočasně pozastavené projekty,“ dodal Šatný.

Propouštět se nebude

Firma pravidelně investuje do automatizace výroby. Například v loňském roce pořídila automatickou jednostrannou olepovačku hran nebo masivní centrální systém odsávání pilin pro svou výrobu.

Do budoucna tak zvýšila výrobní kapacitu a zároveň zefektivnila výrobu. Automatizace má logicky vliv na nižší potřebu lidské práce. Přesto společnost nepočítá s propouštěním. Také proto, že najít schopné a pracovité lidi je složité.

„A když už je máte, bylo by nesmyslné se jich zbavovat,“ dodal spolumajitel firmy. S ohledem na věkovou skladbu současných zaměstnanců, mezi nimiž převažují starší ročníky, klesá jejich počet přirozenou cestou, tedy odchodem do důchodu.

V loňském roce jihlavská firma zaměstnávala 184 zaměstnanců, což byl nevelký pokles o pět lidí oproti předchozímu roku. Letos počítá, že rok zakončí se zhruba 177 zaměstnanci.

Celkem 38 procent tržeb Doornite generuje v zahraničí. Nejsilnějšími exportními trhy jsou Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko, ale třeba také Nizozemsko, Itálie nebo Belgie, kde výrobky musí vyhovět také náročným požadavkům tamní klientely.

V loňském roce firma nově zahájila dodávky do další země Balkánského poloostrova, do Bosny a Hercegoviny. V roce 2025 se firma zaměří na upevnění pozic na nově získaných trzích. Velký podíl prodeje tvoří dodávky developmentu, které zajišťuje dceřiná firma Topdoors.

Vedle dodávek přímo do developerských projektů ale velkou část produkce firmy tvoří individuální nákupy, a to prostřednictvím sítě specializovaných prodejen nebo hobby řetězců, kam Doornite své výrobky dodává.

Bílá barva dominuje

Na rozdíl od některých konkurentů se Doornite nezaměřuje na zakázkovou výrobu, ale má skladem značné zásoby své produkce. Firma tak je schopna vyhovět i poměrně velkým nárazovým objednávkám.

A co zákazníci preferují? Primárně chtějí kvalitu za rozumnou cenu. Prim, pokud jde o design, hraje bílá barva, která tvoří až 40 procent výroby. Zbytek výroby dveří tvoří dřevodekory, kde stále vládnou dubové dřeviny s výraznou kresbou.

Postupně ustupují šedé odstíny, které byly módní v minulosti. Naproti tomu roste poptávka po barvách. Firma proto stále rozšiřuje nabídku lakovaných dveří, kde vylepšila odolnost povrchu a bude nabízet i matnou verzi.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek