
Například je to akciová společnost Sodexo Pass Česká republika, která komunikuje pod názvem Sodexo Benefity. Žádný takový ekonomický subjekt v Česku ale neexistuje, v obchodním rejstříku jsou uvedeny pouze tyto firmy: (od roku 1992) Sodexo – integrovaný facility management a zařízení školního stravování s.r.o. (Sodexo s.r.o.), Sodexo Pass Česká republika a.s. (od r. 1995) a Sodexo – zařízení školního stravování s.r.o. (od roku 1997).
„Protože na trhu figurují dvě firmy s názvem Sodexo, využívá Sodexo zaměřené na zaměstnanecké benefity také brandu Sodexo Benefity, aby uživatelé i klienti dokázali tuto společnost lépe identifikovat,“ vysvětlila na dotaz redakce FAEI.cz Tereza Knířová ze „Sodexo Benefity“.
Na zjištění redakce, že akciová společnost Sodexo Pass dlouhodobě nedodržovala zákonné povinnosti a až do konce loňského března nezveřejňovala v obchodním rejstříku informace o svém hospodaření (v březnu 2018 zaslala společnost do obchodního rejstříku ekonomické výsledky zpětně za 11 let najednou – pozn. aut.), Knířová uvedla: „Ke zveřejňování informací v obchodním rejstříku se nebudeme vyjadřovat.“
Podle Michaela Dobrovolného, manažera společnosti Smart Office&Companies ze skupiny Apogeo, je každá obchodní korporace povinna nejméně jednou ročně uskutečnit valnou hromadu, schválit účetní závěrku a všechny dokumenty s tím související následně založit do sbírky listin. „Za porušení nehrozí jen citelné sankce ze strany rejstříkového soudu, ale k porušování této povinnosti je také přihlíženo při hodnocení spolehlivosti plátce DPH finančními úřady,“ upozornil před nedávnem Dobrovolný.
Sečteno a podtrženo, „Sodexo benefity“ je brand (značka) a současně jedna ze služeb, kterou Francouzi vlastněné Sodexo v Česku poskytuje.
Český startup z Londýna
Možná vám minulý týden neunikla zpráva, že maďarská kapitálová společnost Lead Ventures s podporou MOL Group a maďarské EximBank společně s Inven Capital, investičním fondem Skupiny ČEZ, získaly menšinový podíl v českém startupu Neuron Soundware. „Společnost Neuron Soundware byla založena v Praze v únoru 2016. V současné době zaměstnává dvacet odborníků a její výnosy v loňském roce dosahovaly téměř půl milionu euro,“ stojí v tiskové zprávě, která odkazuje na firemní webové stránky.
Jenže. Na webu se o českém startupu dozvíme, že kanceláře má sice v Praze, ale sídlo v Londýně. Formálně tedy jde o britskou firmu, která má v ČR svou organizační složku. Britská společnost NEURONSW LTD byla skutečně založena (Čechy) v únoru 2016, ale ne v Praze, nýbrž v Londýně se základním jměním 100 liber. Abychom kruh nějak uzavřeli, letos v červnu britskou NEURONSW LTD začala vlastnit NeuronSW SE, evropská společnost založená letos v březnu v Praze.

To, co možná nevadí „velkým“ klientům údajného českého startupu a jeho investorům, by zcela určitě vadit mělo menším investorům. Například těm, kteří by uvažovali do investice prostřednictvím crowdfundingové platformy finGOOD. Objevila se na ní nabídka celkem pětimilionová investice outdoorového oblečení Kilpi (ke konci minulého týdne se v crowdfundingu nastřádal téměř jeden a půl milionu korun – pozn. aut.).
„Mladá dynamicky se rozvíjející společnost, která designuje, vyvíjí nové technologie a hlavně vyrábí značku Kilpi. Nabízí technické oblečení s osobitým designem, se silnou značkou, kterou prodává do 40 zemí světa. Kilpi nechce zůstat pouze u domácího trhu ani u toho evropského, ale chce vyrůst do formátu celosvětově známé značky,“ popisuje nabídku Kilpi platforma finGOOD, aniž uvádí název firmy.

Háček bude zřejmě také v tom, jak se Kilpi prezentuje. Ve své aktuální tiskové zprávě například tvrdí: „Česká firma Kilpi, která je producentem outdoorového oblečení a doplňků spustila tento týden kampaň na webu finGOOD.cz. Prostřednictvím crowdfundingu hledá investory pro přechod na nový Warehouse management system. Celkem 5 000 000 Kč má pomoci zefektivnit a implementovat nové logistické procesy.“
Žádná česká firma Kilpi ale neexistuje, takže ani Jakub Novák nemůže být jejím jednatelem. Zato je statutárním orgánem ostravské společnosti s ručeným omezeným Ponature, která značku outdoorového oblečení a doplňků Kilpi vytvořila.
Holding ponese značku
Že to ale jde i naopak, ukazuje tisková zpráva agentury Dark Side, která minulý týden informovala o tom, že probíhá jedna z největších změn na trhu digitálního marketingu. „Vznikající holding nesoucí značku Digital First Marketing Group propojuje společnosti z různých technologických a IT oborů. Vzniká tak dominantní hráč na českém trhu,“ uvádí zpráva. „Značkou“ byl v tomto případě zřejmě míněn název holdingu.