Němci, nebo Japonci? Kteří zahraniční turisté u nás nejvíce utrácejí

Analýza
České republice se zahraniční turisté vyplatí, protože při svých cestách po hradech, zámcích a dalších míst utratí denně v průměru asi trojnásobek toho, co tuzemští cestovatelé. Kteří cizinci jsou nejštědřejší? Z údajů, které redakci FAEI.cz poskytla Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, jsou aktuálně na prvním místě Japonci, následovaní Korejci a Američany.
Cizinci v tuzemsku utrácejí víc než Češi, vědí to i prodejci na Karlově mostě. Ilustrační foto: Pixabay.com

Zahraniční turisté při poznávání Česka utratí každý den až několik tisíc korun – za ubytování, suvenýry, vstupné do muzeí a památek, cestování nebo za jídlo v restauracích. Také díky bonitní zahraniční klientele se cestovní ruch výrazně podílí na tuzemském hrubém domácím produktu (HDP) a zaměstnává několik stovek tisíc lidí.

„Cestovní ruch nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice. Před covidem se na HDP naší země podílel téměř třemi procenty. Vlivem pandemie tento ukazatel z pochopitelných důvodů klesl, momentálně je ale opět na vzestupu,“ konstatoval František Reismüller, ředitel CzechTourism.

O 90 miliard více

Dodal, že v roce 2022 rostla meziročně spotřeba v domácím i příjezdovém turismu. „Zahraniční hosté u nás meziročně vygenerovali o 90 miliard korun více než rok předtím. A více utráceli i tuzemští cestovatelé. Jinak řečeno – do podpory cestovní ruchu se rozhodně vyplatí investovat,“ poznamenal Reismüller.

PSALI JSME:
Zahraničí turisté utratí 3,5krát více než Češi. Ale je jich málo

Přestože jde o data z roku 2022, i podle čísel z uplynulého roku vyplývá, že oblast cestovního ruchu opět nabírá na síle. Loni se podle CzechTourism ubytovalo v Česku téměř deset milionů zahraničních turistů, dalších bezmála 12,5 milionu tvořili čeští občané. Meziročně se tak celkový počet turistů zvýšil o více než 13,5 procenta.

Podle ředitele Reismüllera se tak tuzemský cestovní ruch dostává na předcovidové hodnoty. „Co se ale změnilo – je poměr cizinců a našinců. Zatímco v roce 2019 tvořili domácí turisté 50,5 procenta z celkového počtu ubytovaných hostů, loni to bylo už 56,7 procenta. Přitom právě cizinci na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti,“ poznamenal Reismüller.

V loňském roce zvolili Česko jako svou dovolenkovou destinaci nejčastěji občané Německa, Slovenska, Polska, USA a Velké Británie. „Nejen na ně, ale i na další trhy vybírané exaktní metodou dle jejich bonity, zaměříme naši letošní největší kampaň. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat k nám více cizinců,“ uvedl šéf CzechTourism.

PSALI JSME:
Praha už není levná. Hotelové pokoje se blíží evropské úrovni

Japonci, Korejci, Američané…

Co se týče útraty, nejštědřejší jsou Japonci. Podle dat za jedenáct měsíců loňského roku, která redakci Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) poskytl CzechTourism, vedou „utrácivý žebříček“ dvě asijské země.

Na prvním místě je Japonsko s průměrnou útratou 6 676 korun na osobu a den. V závěsu na druhém místě skončili turisté z Jižní Koreje s průměrnou sumou 5 089 korun. S větším odstupem se na třetím místě umístil americký host s průměrnou útratou 3 530 korun.

Nad hranici tří tisíc korun se dostali ještě Švédové (3 300 Kč), Španělé (3 277 korun) a Belgičané (3 174 Kč). Němci, kteří jsou největší skupinou zahraničních turistů, patří do kategorie dva až tři tisíce: jejich průměrná útrata dosáhla 2 301 korun. Více utratil průměrný Dán, Francouz nebo obyvatel Spojeného království.

PSALI JSME:
Číňané přestávají cestovat do České republiky

Na opačném konci žebříčku skončili turisté z Ukrajiny (811 Kč), která se ale už více než dva roky brání ruské agresi, Slováci (1 544 Kč) a Rakušané (1 965 Kč).

„Dobrou zprávou je, že na cestovní ruch se v letošním roce podařilo vyjednat o zhruba 27 milionů korun více než loni. Rozpočet agentury CzechTourism se oproti loňským zhruba 373 milionům zvýšil na 400 milionů.

Budeme tak moct posílit viditelnost Česka v zahraničí i na tuzemských eventech,“ řekl ředitel České centrály cestovního ruchu František Reismüller, podle něhož peníze hrají významnou roli v tom, jak se jednotlivým zemím daří lákat hosty ze zahraničí.

PSALI JSME:
Zahraniční turisté utratí v Česku za zážitky dvakrát víc než před pandemií

Rekordní rok

Že se cestovní ruch vrací na předcovidovou úroveň a v některých ohledech ji dokonce překonává, dokládá také zájem českých domácností o zahraniční pobyty a dovolené. Díky tomu má například Čedok za sebou nejúspěšnější rok ve své historii.

Cestovní kancelář odbavila za letní i zimní sezonu nejvíce klientů od revoluce, když připravila zájezdy pro více než 420 tisíc lidí – o 55 procent více než v roce 2022. Tržby dosáhly hodnoty 7,8 miliardy a očekávaný zisk přesahuje 350 milionů korun. Pro letošní rok má Čedok plány ještě ambicióznější.

Ještě lepšími výsledky se ale redakci FAEI.cz pochlubila cestovní kancelář Blue Style, která loni podle svého vyjádření „stanovila nové rekordy v počtu cestujících, tržbách i ziskovosti“. Tržby této cestovky se loni vyšplhaly přes hranici 8,2 miliardy korun, EBIDTA dosáhla 560 milionů korun a firma měla bezmála 450 tisíc klientů.

PSALI JSME:
V Česku se loni ubytovalo více hostů než v předpandemickém roce 2019

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.