Zahraničí turisté utratí 3,5krát více než Češi. Ale je jich málo

Po covidové pandemii táhnou tuzemský cestovní ruch stále čeští turisté. V tuzemských hotelech se jich v srpnu ubytovalo o 23 procent více než ve stejném měsíci v roce 2019. Cizinců bylo ovšem o 11 procent méně. Ukázalo to analýza České centrály cestovního ruchu - CzechTourism, kterou má redakce FAEI.cz k dispozici. Cizinci přitom utratí asi 3,5 více peněz než čeští cestovatelé.
Mezi nejnavštěvovanější turistické cíle patří i Karlovy Vary. Ilustrační foto: Pixabay.com

Tuzemské hotely si v srpnu relativně polepšily. Ubytovalo se v nich 1,6 milionů hostů, což je o dvě procenta více než v předcovidovém srpnu 2019. Jenže převažují čeští turisté, kteří zdaleka neutrácejí tolik jako cizinci. Nejen v hotelech, ale třeba i v restauracích nebo v prodejnách suvenýrů.

„Dostat do Česka víc turistů za zahraničí je výhodné pro všechny. Utrácejí u nás víc, což znamená větší příjmy v místech, která navštíví, ať už se jedná o už zmiňované hotely, vlastní turistické cíle a také restaurace, kde se během pobytu či výletu nají,“ uvedla Veronika Janečková, ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Připomněla, jaký obrovský potenciál má právě gastronomie. Patří mezi jeden z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu a podle Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) celosvětově tvoří 40 procent turismu.

„Za jídlo v restauracích přitom lidé při cestování zpravidla utrácejí nejvíc peněz hned po ubytování, gastroturismus tak velmi významně ovlivňuje příjmy státního rozpočtu,“ konstatovala Veronika Janečková.

PSALI JSME:
Šest z deseti cizinců směřuje do Prahy. Češi kromě hlavního města vyhledávají i Jihomoravský kraj

Více než 2,5 tisíce korun

Rozdíl mezi tím, co utratí český host a co cizinec, je markantní. Zatímco průměrná denní útrata domácího turisty související s cestováním po Česku byla letos ve druhém čtvrtletí 812 korun, jeden cizinec utrácel v průměru 2 523 korun.

Dobrou zprávou je aspoň to, že v obou případech průměrná denní útrata jednoho člověka už byla vyšší než před koronavirovou pandemií. Ve druhém čtvrtletí 2019 šlo o 715 korun u domácího turisty a 2 515 Kč u zahraničního. Tento výsledek je ale nepochybně ovlivněn výraznou inflací.

„Abychom do Česka nalákali co nejvíc hostů za zahraničí, spustili jsme druhou vlnu kampaně Unexpected Traditions. Navazuje na první jarní vlnu a reprezentuje vánoční a zimní sportovní tradice Česka netradičním způsobem,“ řekl František Reismüller, který se od listopadu stal novým ředitelem agentury CzechTourism.

„Například na Vánoce lákáme turisty k neobvyklému nakupování vánočních dárků – spíš, než hledat výhodné ceny v shopping centrech, doporučujeme užít si romantickou atmosféru vánočních trhů na náměstích českých měst či na vybraných hradech a zámcích. Regiony, které nabízejí sjezdové či klasické lyžování, pak reprezentují vizuály ukazující zimní krásu i tajemství českých hor,“ dodal Reismüller.

PSALI JSME:
Češi cestující a utrácejí. V hotelích a restauracích chtějí platit kartou

Češi mají chuť cestovat

To, že rodiny mají chuť cestovat nejen po českých krajích, ale také do zahraničí, dokládají čerstvé údaje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, které má redakce FAEI.cz k dispozici. Kanceláře a agentury hlásí oproti loňsku zvýšené prodeje zájezdů v průměru o 12 procent – přestože letošní sezona nebyla kvůli požárům, povodním nebo zemětřesením jednoduchá.

Zvyšuje se i částka, za kterou si čeští turisté pobyt v zahraničních letoviscích nakupují. Letos to bylo v průměru 19,2 tisíce korun na osobu za letecký zájezd a 11,4 tisíce za zájezd autobusem. Vloni to přitom bylo 18,6 tisíce letecky a 9,8 tisíce autobusem.

K vyšším cenám prodaných zájezdů přispěla poptávka Čechů po hotelích vyšší kategorie a s kvalitními službami. V uplynulých pěti letech cestovní kanceláře a agentury běžně prodávaly pobyty ve 3* a 4* hotelích u moře. Od loňského roku se přesouvá poptávka po leteckých zájezdech k 5* hotelům u moře, s all-inclusive stravováním a dalšími doplňkovými službami za příplatek – například privátní transfery z letiště nebo pokoje s výhledem na moře.

PSALI JSME:
Co dělat, když dovolená neodpovídá představám ani smlouvě s cestovkou?

Zavřít reklamu ×
  1. Příspěvek byl redakcí odstraněn kvůli odpovědnosti provozovatele internetového portálu za obsah diskuse.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB