Tuzemské hotely si v srpnu relativně polepšily. Ubytovalo se v nich 1,6 milionů hostů, což je o dvě procenta více než v předcovidovém srpnu 2019. Jenže převažují čeští turisté, kteří zdaleka neutrácejí tolik jako cizinci. Nejen v hotelech, ale třeba i v restauracích nebo v prodejnách suvenýrů.
„Dostat do Česka víc turistů za zahraničí je výhodné pro všechny. Utrácejí u nás víc, což znamená větší příjmy v místech, která navštíví, ať už se jedná o už zmiňované hotely, vlastní turistické cíle a také restaurace, kde se během pobytu či výletu nají,“ uvedla Veronika Janečková, ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Připomněla, jaký obrovský potenciál má právě gastronomie. Patří mezi jeden z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu a podle Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) celosvětově tvoří 40 procent turismu.
„Za jídlo v restauracích přitom lidé při cestování zpravidla utrácejí nejvíc peněz hned po ubytování, gastroturismus tak velmi významně ovlivňuje příjmy státního rozpočtu,“ konstatovala Veronika Janečková.
Více než 2,5 tisíce korun
Rozdíl mezi tím, co utratí český host a co cizinec, je markantní. Zatímco průměrná denní útrata domácího turisty související s cestováním po Česku byla letos ve druhém čtvrtletí 812 korun, jeden cizinec utrácel v průměru 2 523 korun.
Dobrou zprávou je aspoň to, že v obou případech průměrná denní útrata jednoho člověka už byla vyšší než před koronavirovou pandemií. Ve druhém čtvrtletí 2019 šlo o 715 korun u domácího turisty a 2 515 Kč u zahraničního. Tento výsledek je ale nepochybně ovlivněn výraznou inflací.
„Abychom do Česka nalákali co nejvíc hostů za zahraničí, spustili jsme druhou vlnu kampaně Unexpected Traditions. Navazuje na první jarní vlnu a reprezentuje vánoční a zimní sportovní tradice Česka netradičním způsobem,“ řekl František Reismüller, který se od listopadu stal novým ředitelem agentury CzechTourism.
„Například na Vánoce lákáme turisty k neobvyklému nakupování vánočních dárků – spíš, než hledat výhodné ceny v shopping centrech, doporučujeme užít si romantickou atmosféru vánočních trhů na náměstích českých měst či na vybraných hradech a zámcích. Regiony, které nabízejí sjezdové či klasické lyžování, pak reprezentují vizuály ukazující zimní krásu i tajemství českých hor,“ dodal Reismüller.
Češi mají chuť cestovat
To, že rodiny mají chuť cestovat nejen po českých krajích, ale také do zahraničí, dokládají čerstvé údaje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, které má redakce FAEI.cz k dispozici. Kanceláře a agentury hlásí oproti loňsku zvýšené prodeje zájezdů v průměru o 12 procent – přestože letošní sezona nebyla kvůli požárům, povodním nebo zemětřesením jednoduchá.
Zvyšuje se i částka, za kterou si čeští turisté pobyt v zahraničních letoviscích nakupují. Letos to bylo v průměru 19,2 tisíce korun na osobu za letecký zájezd a 11,4 tisíce za zájezd autobusem. Vloni to přitom bylo 18,6 tisíce letecky a 9,8 tisíce autobusem.
K vyšším cenám prodaných zájezdů přispěla poptávka Čechů po hotelích vyšší kategorie a s kvalitními službami. V uplynulých pěti letech cestovní kanceláře a agentury běžně prodávaly pobyty ve 3* a 4* hotelích u moře. Od loňského roku se přesouvá poptávka po leteckých zájezdech k 5* hotelům u moře, s all-inclusive stravováním a dalšími doplňkovými službami za příplatek – například privátní transfery z letiště nebo pokoje s výhledem na moře.
Zahraničních turistů(ovcí),které se chtějí nechat oholit je stále méně……
Příspěvek byl redakcí odstraněn kvůli odpovědnosti provozovatele internetového portálu za obsah diskuse.