Německý akciový index DAX se rozšířil o deset významných firem

Německý akciový index DAX nyní prochází obrovskou přeměnou. Její charakter loni oznámila společnost Qontigo, která stojí za rodinou indexů DAX. Změny vstoupily v platnost po skončení obchodní seance 17. září. Nejmarkantnější změnou je rozšíření indexu o dalších deset společností – tak, aby index lépe odrážel realitu německé ekonomiky.
Evropské konsorcium Airbus je dlouhodobě jednou z největších společností kotovaných na německé burze, ale kvůli nižšímu obratu se dosud nedostala na její index DAX. Ilustrační foto: Pixabay.com

Index DAX se začal obchodovat 1. července 1988 a během následujících tří dekád byl tvořen třiceti německými „blue chips“, tedy třemi desítkami největších a nejziskovějších společností obchodovaných na burze. Po obchodní seanci v pátek 17. září však došlo k ohlášeným změnám – od začátku nového týdne je nově index vypočítán na základě kotací 40 akcií. Nejde však o jedinou změnu.

Investoři však doufají, že se změny promítnou i do lepší výkonnosti indexu, která v poslední době zaostává za (americkými, pozn. red.) indexy Wall Street. Přestože je expanze indexu o další společnosti považována za hlavní změnu, je třeba mít na paměti, že není zdaleka jedinou.

Pro stávající i nové členy indexu vstoupí v platnost nová kritéria. Dříve byla hlavním kritériem velikost společnosti měřená jako hodnota akcií v oběhu a objem obchodování. Jakmile se změny projeví, bude kladen větší důraz na velikost společnosti.

Díky tomu např. firma Airbus získá své místo v indexu DAX. Výrobce letadel je dlouhodobě jednou z největších společností kótovaných na německé burze, ale kvůli nižšímu obratu se dosud nedostala na její index.

PSALI JSME:
Zabrzděná Evropa Wall Street jen tak nedožene

Nová pravidla: Dva roky v zisku

Další důležitou změnou je zavedení nových kritérií. Pouze společnosti, které za poslední dva finanční roky zaznamenaly pozitivní hrubý provozní zisk (EBITDA), budou mít nárok na členství v novém indexu DAX.

Tato změna není zcela nová, protože vstoupila v platnost v prosinci 2020, ale současná přeměna indexu je první situací, při které je v praxi uplatněna jako kritérium pro přijetí nových společností (od prosince 2020 do září 2021 se složení indexu DAX nezměnilo, pozn. aut.).

Členství v indexu bude navíc záviset také na tom, zda dotyčná společnost pravidelně bez prodlení zveřejňuje své účetní uzávěrky a jestli má vlastní oddělení odpovědné za interní audit. Důraz na nezbytnost vnitřních kontrolních orgánů a aktivní komunikaci s investory může být pro někoho matoucí.

Obzvláště mluvíme-li o indexu největších společností kótovaných na německé burze, pro které by to měl být standard. Varováním je ale krach platební společnosti Wirecard, za nímž stál účetní podvod, který ukázal, že zavedení takových kritérií je nezbytné. Ve skutečnosti byl kolaps Wirecard hlavním spouštěčem změn v indexu DAX.

PSALI JSME:
Krach Wirecardu, jeden z největších německých dějin, je selháním regulace

Noví členové indexu

Změny kritérií indexu s sebou přinesly i deset nových společností. Mezi ně patří známé firmy, jako je Puma, Porsche Automobil Holding nebo již zmíněný Airbus. Zbývající společnosti mohou být široké veřejnosti méně známé, stále ale mluvíme o firmách, které budou zahrnuty do indexu největších německých akcií.

Nejde tedy o společnosti bez historie. Mezi zbylými firmami najdeme hlavně společnosti, které lze považovat za lídry období pandemie. Jsou jimi například HelloFresh, společnost zabývající se stravováním, nebo internetový obchod Zalando.

Tři z nových členů lze charakterizovat jako biotechnologické společnosti, nebo firmy související s lékařským sektorem – Siemens Healthineers, Sartorius a Qiagen. Celý výčet pak uzavírají Brenntag, distributor průmyslových surovin a Symrise, výrobce kosmetiky a vonných olejů.

Index se stal méně cyklickým

Navýšení počtu společností v indexu a změnu kritérií pro získání kvalifikace v indexu lze vnímat jako významný přerod. Největší a pro investory pravděpodobně nejvýznamnější změna je nicméně důsledek toho, že společnosti budou v rozšířeném indexu.

PSALI JSME:
Čínská hrozba sjednocuje. Po téměř dvou dekádách končí spor mezi Airbusem a Boeingem

Při pohledu na seznam deseti společností, které vstoupily do indexu po obchodní relaci minulý pátek, vidíme, že jde většinou o růstové společnosti. Index DAX je tradičně považován za cyklický index kvůli velkému podílu tohoto typu akcií. I proto měl DAX v poslední době horší výsledky, než například indexy Wall Street, ve kterých je podíl růstových společností a technologických firem mnohem vyšší.

Právě technologický sektor vedl v posledních letech k nárůstu amerických a asijských indexů, což dále umocnil i vliv koronavirové pandemie. Je proto důležité také zmínit, že většina nových členů DAX si v nejistotě kolem pandemie vedla velmi dobře.

Airbus byl jediný ve skupině, který se nedokázal vzpamatovat z hromadného prodeje akcií na začátku minulého roku. Drtivá většina zbývajících společností obchoduje více než 100% nad pandemickými minimy a i nad úrovní před pandemií.

Autor je analytik společnosti XTB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Německé dilema: Výplata dividend za státní peníze

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB