Čínská hrozba sjednocuje. Po téměř dvou dekádách končí spor mezi Airbusem a Boeingem

Názor
Po sedmnácti letech ukončují Spojené státy a Evropská unie spor ohledně subvencí svým leteckým výrobcům, Boeingu a Airbusu. Evropská komise tento týden projednala finální znění dohody se zástupci členských států EU tak, aby úmluva byla připravena ještě před začátkem bruselského summitu obou stran, jehož se zúčastní i prezident USA Joe Biden. 
Americký Boeing a evropský Airbus, globálně zřetelně dominující výrobci letadel, zakopávají válečnou sekeru. Ilustrační foto: Pixabay.com

V návaznosti na letošní změnu americké administrativy je stále patrnější, že Washington se s Bruselem bude domlouvat přece jenom snáze. Pomáhá tomu nejen výměna v Bílém domě, kdy excentrika Donalda Trumpa nahradil předvídatelnější Joe Biden, ale také rostoucí ekonomické a vlivové ambice Číny.

Ty se projevují i v oblasti letectví, kde si Peking „vychovává“ budoucího rivala duopolu Boeing a Airbus, státního výrobce letadel Comac. Commercial Aircraft Corporation of China by se podle plánu Pekingu měl již koncem tohoto desetiletí stát plnohodnotným konkurentem americkému Boeingu a „evropskému“ Airbusu.

PSALI JSME:
Nová americká cla by nejvíce zasáhla německé automobilky a český autoprůmysl

Tito dva výrobci letadel, nyní globálně zřetelně dominující, i proto zakopávají válečnou sekeru. Spor Boeingu a Airbusu začal ještě za vlády Bushe mladšího v polovině „nultých let“. Tehdy si Spojené státy u Světové obchodní organizace (WTO) stěžovaly na státní subvence, které Airbus nepřístojně zvýhodňují v konkurenčním boji s Boeingem.

Spor se zvláště stupňoval za vlády Trumpovy administrativy. V roce 2019 tak WTO Spojeným státům posvětila uvalení cel na dovoz EU do USA v objemu 7,5 miliardy dolarů ročně. Brusel ovšem uvalil odvetná cla na americké výrobky za čtyři miliardy dolarů.

Letos v březnu byla účinnost těchto cel oboustranně pozastavena. Pozastavení platnosti cel týkajících se tak rozdílných produktů, jako jsou letadla a jejich součásti, traktory, víno či sýr, transatlantickému obchodu bezesporu prospělo. Teprve nyní však dotčení výrobci na obou stranách Atlantiku získávají definitivní jistotu, že již nebudou obnovena.

PSALI JSME:
Trump hrozí Evropské unii novými cly. Kvůli Airbusu

Určité sbližování USA a EU, které se nyní projevuje tedy i v letectví, bylo patrné už na víkendovém setkání lídrů zemí skupiny G7. Spojené státy se s největšími ekonomikami EU dohodly na zesílení tlaku nejen na Čínu, ale i na Rusko.

Jde o změnu kursu uplynulých let, kdy se Trumpova administrativa snažila jednostranně zápolit s Čínou v rámci stupňované obchodní války, přičemž se ovšem nevyhýbala ani jisté eskalaci napětí v obchodních vztazích s EU.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Lídři zemí skupiny G7 zesilují tlak na Čínu a Rusko

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Stavebnictví konečně nabralo dech?

Květnové výsledky stavebnictví byly ve znamení růstu. Nejenom toho meziročního, kterých vycházel z nízkého srovnávacího základu, ale především i toho meziměsíčního (+3 %). Tentokrát se dařilo nejenom inženýrskému …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru