Nízká inflace příznivě působí na náladu domácností

Dubnový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry je celkově ve znamení dobré nálady v české ekonomice. Podle údajů Českého statistického úřadu se výrazně zlepšila nálada mezi spotřebiteli, mezi nimiž klesá pesimismus ohledně výhledu celkové ekonomické situace v České republice.
Na náladu domácností příznivě působí nízká inflace, jež se pozitivně projevuje ve vývoji jejich reálných příjmů. Lepší nálada mezi spotřebiteli pozitivně prosakuje do nálady v maloobchodě a ve službách. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Na straně podnikatelů se druhý měsíc v řadě viditelně zlepšila nálada v průmyslu a ve službách, zatímco stavebnictví hlásí další zhoršení nálady a mírně dolů zamířila také nálada v maloobchodu. Ve většině sektorů české ekonomiky ale klesla cenová očekávání, což je dobrá zpráva ohledně výhledu inflace.

Výjimkou je sektor služeb, kde cenová očekávání vzrostla druhý měsíc v řadě a příslušný indikátor se vyšplhal na nejvyšší úroveň od počátku letošního roku. Celková důvěra v tuzemské ekonomice letos v dubnu vzrostla na nejsilnější úroveň od loňského dubna.

Růst důvěry v české ekonomice byl v dubnu tažen výrazným nárůstem důvěry mezi spotřebiteli, a v průmyslu a ve službách. Na straně spotřebitelů se v březnu důvěra zlepšila čtvrtý měsíc v řadě a je nejsilnější od září 2021.

Zhoršení důvěry v dubnu hlásilo stavebnictví, kde se příslušný indikátor propadl na nejslabší úroveň od loňského října. Mírné zhoršení důvěry hlásí také maloobchod, zde ovšem indikátor důvěry klesl jen mírně ze svého mnohaměsíčního maxima.

V průmyslu se indikátor důvěry zlepšil druhý měsíc v řadě, přičemž zlepšení je patrné na straně hodnocení současné poptávky včetně exportní poptávky. V tomto prostředí se výrazně zlepšilo očekávání ohledně výrobní činnosti do příštích třech měsíců.

Dubnový průzkum hlásí poměrně viditelný pokles v očekávání vývoje prodejních cen v průmyslu pro příští tři měsíce: Cenová očekávání v tuzemském průmyslu takto klesla čtvrtý měsíc v řadě. Ve službách důvěra v dubnu vzrostla druhý měsíc v řadě a dostala se na nejsilnější úroveň od července 2022. Výrazně vzrostl optimismus ohledně vývoje poptávky v příštích třech měsících.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští tři měsíce v sektoru služeb v dubnu viditelně vzrostl poté a takto šlo o druhý nárůst cenových očekávání v řadě. Cenová očekávání ve službách se dostala na nejvyšší úroveň od počátku letošního roku.

V maloobchodu se celkový indikátor důvěry v dubnu mírně zhoršil poté, co březen přinesl výrazné zlepšení důvěry v tomto sektoru české ekonomiky. Zhoršila se však očekávání ohledně vývoje celkové ekonomické situace do příštích třech a šesti měsíců. Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen pro příští tři měsíce v dubnu viditelně klesl a je na nejnižší úrovni od března 2016.

Na náladu mezi spotřebiteli, a tedy i na situaci v maloobchodu, by měla pozitivně působit nízká inflace, neboť pomalejší růst cenové hladiny povede ke zlepšení vývoje na straně reálných příjmů tuzemských domácností a tím i k oživení spotřeby.

V případě stavebnictví důvěra v dubnu klesla na nejnižší úroveň od loňského prosince. Podnikatelé ve stavebnictví ovšem pozitivně hodnotí současnou celkovou ekonomickou situaci a její výhled na příštích šest měsíců. Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen ve stavebnictví v dubnu mírně klesl a je na nejnižší úrovni od července 2021.

Výrazně se opět zlepšila důvěra na straně spotřebitelů, jež je nyní nejsilnější od září 2021. Výrazně se například zlepšilo očekávání ohledně vývoje celkové hospodářské situace pro příštích dvanáct měsíců, domácnosti také pozitivně hodnotí svou aktuální finanční situaci oproti předchozím dvanácti měsícům.

Indikátor očekávaného vývoje spotřebitelských cen v příštích dvanácti měsících v dubnu mírně klesl a nyní je nejnižší od prosince 2009. Předpokládáme, že náladu mezi spotřebiteli bude v dalších měsících dále podporovat nízká inflace a její příznivý dopad na reálné příjmy domácností.

Dubnový průzkum hlásí zlepšení důvěry v české ekonomice: Dobrá nálada je patrná jak mezi spotřebiteli, tak v průmyslu, ve službách a v zásadě také v maloobchodu. Na náladu domácností příznivě působí nízká inflace, jež se pozitivně projevuje ve vývoji jejich reálných příjmů. Lepší nálada mezi spotřebiteli pozitivně prosakuje do nálady v maloobchodě a ve službách.

V průmyslu se důvěra v dubnu zlepšila druhý měsíc v řadě, rizikem ale zůstává kolísající výkon průmyslu v eurozóně. Důležité proto bude, zda se zlepšení důvěry v tuzemském průmyslu udrží i dalších měsíců.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Marek

    Nízká inlface je sice fajn,bohužel ceny potravin,energií a stavebního materiálu máme nejvyšší v celé Evropě. Tak co má působit příznivě na náladu domácností? Leda nákup v Polsku….

    • Standa

      Velmi trefně vyjádřeno. Chodím nakupovat. „Posilující“ články již tolik nezabírají … Je třeba chodit alespoň 1 měsíc nakupovat a pak napsat článek s přesnými údaji.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB