Důvěra podnikatelů vzrostla o 2,6 bodu na hodnotu 95,6. Ve srovnání s loňským dubnem je však podnikatelský indikátor důvěry na nižší úrovni. Firmy totiž stále silně limituje nedostatečná poptávka.
Například v průmyslu považuje za hlavní bariéru růstu nedostatečnou poptávku téměř 42 procent firem, což je nejvíce od druhého čtvrtletí 2020. K problémům v dodavatelských řetězcích se navíc přidaly potíže s lodní dopravou v Rudém moři. Pro české firmy je velkým problémem i chřadnoucí německé hospodářství, s nímž je řada z nich úzce provázaná.
Výrazně lepší nálada je mezi spotřebiteli. Důvěra spotřebitelů se v dubnu zvýšila již počtvrté v řadě. Indikátor důvěry vzrostl o 3,9 bodu na hodnotu 103,8. V meziročním srovnání je důvěra spotřebitelů vyšší. Například podíl respondentů očekávajících zhoršení ekonomické situace v České republice se snižuje již čtyři měsíce po sobě.
Klesají i obavy domácností z růstu nezaměstnanosti. Obavy z růstu cen jsou mezi českými spotřebiteli nejnižší od prosince roku 2009. Růst optimismu spotřebitelů je pro českou ekonomiku důležitý. Loni citelně chyběl a promítalo se to do malé ochoty spotřebitelů nakupovat.
Růst domácí poptávky, který jde ruku v ruce s růstem důvěry spotřebitelů, je přitom jedním ze zásadních faktorů nastartování české ekonomiky v letošním roce. Podle všeho již spotřeba domácností nabírá na síle. Potvrdily to únorové tržby v maloobchodě, které již potřetí po sobě meziročně vzrostly, když se zvýšily o 1,6 procenta.
V únoru se zvýšily i tržby za potraviny, a to meziročně o 1,1 procenta. Až do letošního ledna tyto tržby dvacet měsíců klesaly. To vše svědčí o pozvolnému restartu spotřebitelské poptávky. I díky ní by mohly vyjít odhady růstu hrubého domácího produktu (HDP) v letošním roce. Ministerstvo financí předpokládá, že HDP poroste o 1,4 procenta a Česká národní banka odhaduje růst o 0,6 procenta.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)