Poštovní účet od ČSOB, jediný účet v Česku, který lze díky exkluzivní spolupráci banky s Českou poštou snadno založit na kterékoliv poště, používá už více než půl milionu seniorů v důchodovém věku. Klienti starší 65 let navíc mají možnost požádat o zvýhodnění k účtu a mají tak všechny platební příkazy zdarma.
„Poštovní účet od ČSOB je nastaven tak, aby jeho podmínky vyhovovaly potřebám starších občanů, a ti tak mohli nejen mít své finance v bezpečí banky, ale i čerpat další zvýhodnění. Senioři nemusí mít žádnou obavu z toho, jak účet založit, klientům vše ochotně vysvětlí zkušení pracovníci pošty nebo poboček ČSOB,“ sdělil faei.cz Přemysl Hanzelka, ředitel segmentu ČSOB Poštovní spořitelna.
Od 1. do 30. listopadu 2024 mají noví klienti, kteří v ČSOB neměli účet v posledních 12 měsících, možnost získat odměnu až 1 500 korun. První tisícovku dostanou za důchod, který jim začne pravidelně přicházet na účet alespoň ve dvou po sobě jdoucích měsících nejpozději do konce února 2025, a 500 korun za pět plateb kartou uskutečněných do konce letošního roku.
V pořadí druhou zprávou, která nás v redakci faei.cz zaujala, byla o reprezentativním průzkumu Partners Banky na téma dědictví nemovitosti. Průzkum ukázal, že 83 procent Čechů dědictví nijak nezohledňuje v rámci svého finančního plánování. A to i přesto, že šest z deseti lidí – budoucích dědiců – uvádí, že by dědictví pozitivně ovlivnilo jejich finanční zabezpečení.
Téměř polovina české generace Z (18-26 let, pozn. red.) ví, že v budoucnu bude po svých příbuzných dědit či si již dědickým řízením prošla. Nejčastější formou dědictví je podle průzkumu nemovitost, v pozůstalostech se objevuje až v 70 procentech. Zhruba 40 procent „zetkařů“ předpokládá, že dědit bude, další necelá třetina si není jista. Necelá čtvrtina mladých má za to, že v budoucnu nic nezdědí.
Mladým lidem mnohdy startovací byt po prarodičích může výrazně pomoci. Proto je dobré se tématu nevyhýbat a počítat s ním ve finančním plánování. „Tyto věci je třeba v rodinách řešit otevřeně, mimo jiné se dá předejít nyní diskutovanému strachu z nuceného nestálého nájemního bydlení ve stáří, které se ale podle dat týká jen menšiny Čechů,“ sdělil naší redakci ředitel Partners Banky Marek Ditz.
PayU, poskytovatel platebních řešení, informoval, že nově svým zákazníkům nabízí platební metodu Click to Pay. E-shopy a prodejci, kteří jsou zákazníky PayU, tak umožní svým zákazníkům platit kartami Mastercard ještě rychleji a pohodlněji, bez nutnosti zdlouhavě vyplňovat citlivé údaje ze své platební karty nebo je ukládat do aplikací a prohlížečů.
Nejnovější průzkum Mastercard ukázal, že 65 procent českých zákazníků, kteří nakupují on-line, platí primárně kartou, a čím dál častěji využívají platební peněženky, jako je například Click to Pay. Zatímco v roce 2020 používalo digitální peněženky pravidelně pouze 13 procent zákazníků, podle aktuálních údajů již 44 procent transakcí zpracovaných PayU bylo provedeno pomocí digitálních peněženek.
Ty jsou bezpečnější než opakované opisování údajů z karty nebo jejich ukládaní do aplikací a prohlížečů. Uživatel aktivuje Click to Pay jen jednou v centrálním prostředí Mastercard, a poté platby probíhají na principu tokenizace – číslo karty je nahrazeno náhodně vygenerovanou šifrou.
Podle sondy fintechu Skip Pay, realizované v rámci pravidelného 675hlavého „panelu nakupovačů“, jsme na tom o trochu lépe než na jaře. Vrací se nám chuť utrácet, zesiluje pocit, že se již nemusíme tolik uskromňovat. Roste loajalita, zároveň jsme ale vůči obchodníkům stále nedůvěřivější, kontrolujeme ceny a každou korunu otočíme hned několikrát, než ji utratíme.
Chuť utrácet se podle sondy zvýšila oproti prvnímu pololetí roku zhruba o sedm procent. Co to znamená? Domácnosti se nadechují, přestávají systémově spořit a zvyšuje se šance, že budou kupovat i věci, které nepokrývají zásadní potřeby domácnosti. Podle analýzy Skip Pay se však tento indikátor do konce roku bude dále zvedat spíš už jen pomalu.
„Obojí jsou pro obchodníky dobré zprávy. Postupně se jim budou vracet zákazníci, které v minulých letech kvůli úsporám ztratili. Lidé zároveň začínají být opět věrnější – meziročně dokonce o celou třetinu. Důvěra mezi zákazníkem a e-shopem je tak před startem zimní sezony z té nejhorší krize venku,“ uvedl David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay.