Obchody lákají nejen na slevy: Na vrácení dárku dva týdny i čtvrt roku

Právě probíhající Black Friday lidé využívají k tomu, aby pomohli Ježíškovi pořídit vánoční dárky. Ani ty nejlepší úmysly však nemusejí přinést kýžené výsledky a místo radosti může přijít spíše zklamání. Špatná velikost, barva, model, značka nebo prostě všechno špatně? I to se stává. Není tak na nákup dárků ještě brzy, pokud chceme mít možnost jejich nepovedený výběr napravit?
Špatná velikost, barva, model, značka nebo prostě všechno špatně? Ilustrační foto: Depositphotos.com
Špatná velikost, barva, model, značka nebo prostě všechno špatně? Ilustrační foto: Depositphotos.com

Kdo nechce k Vánocům darovat peníze nebo dárkové poukázky, automaticky podstupuje riziko, že se obdarovanému netrefí do vkusu. V takovém případě je nasnadě dárek vrátit nebo vyměnit za takový, který bude mít větší úspěch. Víte, kdy jsou obchodníci povinni vám vyhovět a kdy se nezbývá než se smířit s tím, že zboží vrátit nemůžete?

Co vrátit nelze?

Velký rozdíl je v tom, zda jste dárek pořídili v e-shopu, nebo jste zamířili do kamenného obchodu. U zboží z internetových obchodů má spotřebitel ze zákona právo na odstoupení od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě. Ta začíná běžet až dnem doručení zásilky – ať už ji vyzvedáváme na poště, v doručovacím boxu, nebo na prodejně.

Výjimkou jsou produkty, které jsou vyrobeny na míru, zboží podléhající rychlé zkáze, produkty v hygienickém obalu, které jste rozbalili, zvukové nebo obrazové nahrávky a počítačové programy, pokud došlo k jejich rozbalení. Vracet se nedají ani noviny, časopisy a další periodika, ovšem na knihy se tato výjimka nevztahuje.

Právo objednávku vrátit se tak nevztahuje například na nábytek vyrobený na míru, dioptrické brýle upravené podle zákazníka, na přání gravírovaný šperk, šaty uzpůsobené podle individuálních mír, potraviny a další produkty, které se rychle kazí, rozbalené kontaktní čočky, zubní kartáčky apod.

Oblíbeným dárkem bývají i lékárenské produkty. U léků nelze vyloučit chybnou manipulaci, například nevhodné skladování, která by mohla mít vliv na zdraví dalších zákazníků. Vydané léčivo je tedy možné jen zlikvidovat, ale nikoli uvádět dále do oběhu, proto lékárny vracení peněz neumožňují.

Důvody jsou jen vaše

Zásadní je, že ve dvoutýdenní lhůtě nemusí mít prodejce produkt zpět fyzicky u sebe, musíte ho jen stihnout informovat o vašem záměru od smlouvy odstoupit. Řada internetových obchodů má pro tuto příležitost zřízený online formulář, případě tuto možnost nabízí ve své aplikaci.

V ostatních případech můžete využít email, prohlášení o odstoupení od smlouvy vložit do vracené zásilky nebo vše vyřídit osobně přímo na prodejně. Zboží máte právo (až na výše jmenované výjimky, pozn. red.) rozbalit a vyzkoušet. Pokud by došlo k jeho poškození, obchod vám vrácení neumožní, nebo vám, v závislosti na míře poškození, vracenou částku poníží.

Ačkoli má řada internetových obchodů ve svém formuláři nastavenou otázku, proč zboží vracíte, případně se vás na to budou dotazovat přímo v prodejně, nejste povinni svůj důvod uvádět.

Čtrnáctidenní lhůta není podmíněna žádným opodstatněným důvodem pro vrácení zboží a nemusíte se nikomu zpovídat. Nenechte se také vmanipulovat do požadavku, že zboží musíte vracet v původním obalu.

Ačkoli to pro obchodníka může být výhodné, nutit vás k tomu nemůže. Zboží jste jen povinni před vrácením řádně zabalit, aby při přepravě nedošlo k jeho poškození. Výjimku představují situace, kdy i obaly mohou být považovány za součást produktu – například speciální pouzdra na brýle, hodinky apod.

Jakékoli prodloužení nad rámec zákonné lhůty je jen projevem dobré vůle prodejce a ani předvánoční doba není výjimkou. Pokud však obchodník tyto zvýhodněné podmínky například na svých webových stránkách promuje, je jimi ve vztahu k zákazníkovi vázán. Stejně tak si pro lhůtu nad rámec zákonného minima může nastavit přísnější podmínky vrácení – typicky právě vrácení v originálním obalu.

Prodejce vám následně musí vrátit celou kupní cenu, včetně nákladů na dopravu, respektive včetně nákladů na prodejcem nabízenou nejlevnější dopravu zboží. Jestliže jste si připlatili za expres dodání, při vrácení zboží počítejte s vrácením sumy odpovídající standardnímu způsobu dodání.

Možnost osobního odběru, která je zpravidla bezplatná, naopak za dodání v pravém slova smyslu považována není. Ačkoli náklady na odeslání vraceného zboží podle zákona hradí kupující, spousta obchodů nabízí bezplatné vrácení.

V kamenných obchodech rozhoduje prodejce

V případě nákupů v klasických obchodech zákon žádnou povinnost prodejcům neukládá. Podmínky možného vrácení si určují sami a záleží jen na jejich obchodní politice, jak si je nastaví. Jako gesto dobré vůle svůj přístup před Vánoci upravuje řada z nich.

Vzhledem k tomu, že zákazník ze zákona nárok na vrácení zboží do kamenného obchodu nemá, podmínky se v konkrétních případech liší. Odstoupení od smlouvy nemusí společnost umožnit vůbec, případně ho může podmínit členstvím ve věrnostním klubu atd.

Řada obchodníků, která vrácení ve stanovené lhůtě povoluje, nevrací peníze zpět na účet, ale vkládá je na dárkovou kartu.

Dejte si pozor, že většina z obchodů podmiňuje vrácení tím, že zboží nebylo používáno, má na sobě visačky a nachází se v originálním nepoškozeném obalu. Pokud zboží nese známky používání nebo poškození, obchod vám výměnu neumožní, případně tuto skutečnost zohlední ve výši vracené částky.

Pro úspěšné vrácení zboží je stěžejní, abyste byli schopni prokázat, že vracené zboží pochází od daného prodejce. Nejjednodušší varianta samozřejmě je, pokud máte účtenku (papírovou či elektronickou). Ale ani bez ní nemusí být nic ztraceno, řadě obchodníků bude jako důkaz stačit i výpis z účtu, pokud jste platili kartou.

A na závěr ještě jeden zádrhel, který by mohl někomu vrácení zboží zkomplikovat. Ačkoli vaši totožnost většina obchodníků zkoumat nebude, právo na vrácení zboží má podle zákona jen ten, kdo jej zakoupil, pokud svá práva (ideálně písemnou formou) nepřevedl na někoho jiného.

Pokud jste to vy, kdo pod stromečkem našel nechtěný dárek a rozhodnete se ho vrátit či vyměnit, obchodník může v krajních případech odmítnout vašemu požadavku vyhovět.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek