Přivezli vám domů nahnilé ovoce? Reklamujte!

Poradna
Také nakupujete jídlo či potraviny přes internet s dopravou až domů či do kanceláře? Znamená to, že preferujete rychlost a pohodlí do té míry, že si připlatíte za dovoz a nevadí vám omezená nabídka ani nemožnost vybrat si zboží podle okamžité inspirace přímo v obchodě. A také si umíte poradit s případnou reklamací, která má trochu jiná pravidla, než při tradičním nakupování.
Přivezli vám domů nahnilé ovoce? Rychle se kazící zboží je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na potraviny se nevztahuje běžná záruka v délce 24 měsíců, měly by si však při správném skladování udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Zboží nebalené a rychle se kazící (pečivo, ovoce, zelenina) by mělo být bez závad po dobu uvedenou na webu on-line obchodu.

Rychle se kazící zboží je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu.

Reklamace se vyřizuje telefonicky či e-mailem, kdy zákazník závadu popíše či doloží fotografií.

Pokud jsou důkazy dostatečně průkazné, prodejce reklamaci uzná a vrátí peníze na účet.

Omezení u čerstvého

Běžný on-line prodej spotřebního zboží je atraktivní také z toho důvodu, že zákazník může vrátit zboží do 14 dní bez udání důvodu. Platí to také v případě potravin?

Právo odstoupit od smlouvy není dotčeno jen u trvanlivých potravin (např. konzervy), které je však třeba vrátit v neporušeném obalu.

Častým omezením je, že reklamovat on-line můžete jen do 72 hodin od doručení objednávky.

Zboží podléhající rychlé zkáze tímto způsobem vracet nelze.

Opakovaná reklamace s otazníkem

Může se stát, že jste už reklamovali zboží z dovezeného nákupu a až následně jste si všimli další vady u jiné položky. Pak je možné reklamaci opakovat. On-line obchody však neuznávají opakovanou reklamaci stejné položky. Také lze zrušit nebo jinak změnit už zadanou reklamaci, i když většinou jen přes zákaznickou podporu.

Reklamovat lze nejen nekvalitní, ale také chybějící zboží. Obvykle jsou zákazníkovi vráceny peníze. Ale co když jste si nějakou potravinu neobjednali, nezaplatili, a přesto ji v tašce najdete? Není vaší povinností toto zboží vracet, zvláště nejste-li k tomu vyzváni a jde o zboží rychle se kazící.

Trvanlivé potraviny je možné vrátit při následující návštěvě kurýra.

Blokuje se vyšší částka

Vyznavačům osobního nakupování v prodejně vadí, že cenu přivezeného nákupu prodraží náklady za dopravu. Ty nejsou fixní, ale odvíjejí se od velikosti dodávané zásilky a lokality i času doručení.

PSALI JSME:
Nákupů přes internet rekordně přibylo. Stoupá ale i riziko pro spotřebitele

Při platbě on-line se na kartě blokuje o něco vyšší částka, než jaká se ukáže při dokončení objednávky. Je to z toho důvodu, že objednávka obsahuje položky, které jsou účtované dle váhy, a zboží, které při objednání vkládáte do košíku, má udanou jen přibližnou váhu.

Prodejce u tohoto zboží blokuje o cca 30 procent vyšší částku pro případ, že by nákup obsahoval kvůli váze dražší položky. Rozdíl se pak vrací zákazníkovi na účet během několika dní. Odchylka u zboží na váhu by měla být maximálně 30 procent oproti objednávce (údaji uvedeném na webu). Větší rozdíl je důvodem k reklamaci.

Kam nákup doručit?

Kam až mají kurýři povinnost nákup odnést? Záleží na obchodních podmínkách, které jsou uvedeny na webu on-line prodejců. Někteří doručují nákup k prvním zamčeným dveřím, jiní až do bytu. Seznámit se s obchodními podmínkami je první krok při výběru poctivého prodejce, vždyť při tomto způsobu nakupování nejdříve platíte a následně zboží vyhlížíte.

PSALI JSME:
Chcete vrátit opadaný stromek a leklého kapra?

Maximálně opatrný je třeba být k nabídce prodejců na sociálních sítích. Mj. zde vznikají falešné profily s větší anonymitou, než na webových stránkách.

Doma místo v restauraci

Kurýr vám však může přivézt nejen potraviny, ale už hotové jídlo. Co když s jeho chutí a kvalitou nejste spokojeni? V restauraci je to jednoduché, tam reklamaci vyřídíte na místě, ale takto na dálku? Vzhledem k tomu, že při této službě často nepřicházíte do kontaktu přímo s restaurací, ale jen s provozovatelem aplikace, závady reklamujete u něj.

Pokud závadu zjistíte hned, stěžujete si přímo kurýrovi. Po jeho odjezdu pak prostřednictvím zákaznické podpory, které popíšete předmět reklamace a na vyžádání stížnost doložíte fotografiemi. Reklamace by měla proběhnout bezprostředně po zjištění závady, což však v případě večeře může být i několik hodin po dodání pokrmu.

Podle okolností se nabízí několik možností, jak reklamaci vyřešit – dovezením nového jídla, vrácením peněz či jinou kompenzaci (kupóny, kredity apod.).

PSALI JSME:
Když se sváteční jídlo v restauraci změní v horor?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.