Přivezli vám domů nahnilé ovoce? Reklamujte!

Poradna
Také nakupujete jídlo či potraviny přes internet s dopravou až domů či do kanceláře? Znamená to, že preferujete rychlost a pohodlí do té míry, že si připlatíte za dovoz a nevadí vám omezená nabídka ani nemožnost vybrat si zboží podle okamžité inspirace přímo v obchodě. A také si umíte poradit s případnou reklamací, která má trochu jiná pravidla, než při tradičním nakupování.
Přivezli vám domů nahnilé ovoce? Rychle se kazící zboží je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na potraviny se nevztahuje běžná záruka v délce 24 měsíců, měly by si však při správném skladování udržet svou jakost po dobu vyznačenou na obalu. Zboží nebalené a rychle se kazící (pečivo, ovoce, zelenina) by mělo být bez závad po dobu uvedenou na webu on-line obchodu.

Rychle se kazící zboží je třeba reklamovat bez zbytečného odkladu.

Reklamace se vyřizuje telefonicky či e-mailem, kdy zákazník závadu popíše či doloží fotografií.

Pokud jsou důkazy dostatečně průkazné, prodejce reklamaci uzná a vrátí peníze na účet.

Omezení u čerstvého

Běžný on-line prodej spotřebního zboží je atraktivní také z toho důvodu, že zákazník může vrátit zboží do 14 dní bez udání důvodu. Platí to také v případě potravin?

Právo odstoupit od smlouvy není dotčeno jen u trvanlivých potravin (např. konzervy), které je však třeba vrátit v neporušeném obalu.

Častým omezením je, že reklamovat on-line můžete jen do 72 hodin od doručení objednávky.

Zboží podléhající rychlé zkáze tímto způsobem vracet nelze.

Opakovaná reklamace s otazníkem

Může se stát, že jste už reklamovali zboží z dovezeného nákupu a až následně jste si všimli další vady u jiné položky. Pak je možné reklamaci opakovat. On-line obchody však neuznávají opakovanou reklamaci stejné položky. Také lze zrušit nebo jinak změnit už zadanou reklamaci, i když většinou jen přes zákaznickou podporu.

Reklamovat lze nejen nekvalitní, ale také chybějící zboží. Obvykle jsou zákazníkovi vráceny peníze. Ale co když jste si nějakou potravinu neobjednali, nezaplatili, a přesto ji v tašce najdete? Není vaší povinností toto zboží vracet, zvláště nejste-li k tomu vyzváni a jde o zboží rychle se kazící.

Trvanlivé potraviny je možné vrátit při následující návštěvě kurýra.

Blokuje se vyšší částka

Vyznavačům osobního nakupování v prodejně vadí, že cenu přivezeného nákupu prodraží náklady za dopravu. Ty nejsou fixní, ale odvíjejí se od velikosti dodávané zásilky a lokality i času doručení.

PSALI JSME:
Nákupů přes internet rekordně přibylo. Stoupá ale i riziko pro spotřebitele

Při platbě on-line se na kartě blokuje o něco vyšší částka, než jaká se ukáže při dokončení objednávky. Je to z toho důvodu, že objednávka obsahuje položky, které jsou účtované dle váhy, a zboží, které při objednání vkládáte do košíku, má udanou jen přibližnou váhu.

Prodejce u tohoto zboží blokuje o cca 30 procent vyšší částku pro případ, že by nákup obsahoval kvůli váze dražší položky. Rozdíl se pak vrací zákazníkovi na účet během několika dní. Odchylka u zboží na váhu by měla být maximálně 30 procent oproti objednávce (údaji uvedeném na webu). Větší rozdíl je důvodem k reklamaci.

Kam nákup doručit?

Kam až mají kurýři povinnost nákup odnést? Záleží na obchodních podmínkách, které jsou uvedeny na webu on-line prodejců. Někteří doručují nákup k prvním zamčeným dveřím, jiní až do bytu. Seznámit se s obchodními podmínkami je první krok při výběru poctivého prodejce, vždyť při tomto způsobu nakupování nejdříve platíte a následně zboží vyhlížíte.

PSALI JSME:
Chcete vrátit opadaný stromek a leklého kapra?

Maximálně opatrný je třeba být k nabídce prodejců na sociálních sítích. Mj. zde vznikají falešné profily s větší anonymitou, než na webových stránkách.

Doma místo v restauraci

Kurýr vám však může přivézt nejen potraviny, ale už hotové jídlo. Co když s jeho chutí a kvalitou nejste spokojeni? V restauraci je to jednoduché, tam reklamaci vyřídíte na místě, ale takto na dálku? Vzhledem k tomu, že při této službě často nepřicházíte do kontaktu přímo s restaurací, ale jen s provozovatelem aplikace, závady reklamujete u něj.

Pokud závadu zjistíte hned, stěžujete si přímo kurýrovi. Po jeho odjezdu pak prostřednictvím zákaznické podpory, které popíšete předmět reklamace a na vyžádání stížnost doložíte fotografiemi. Reklamace by měla proběhnout bezprostředně po zjištění závady, což však v případě večeře může být i několik hodin po dodání pokrmu.

Podle okolností se nabízí několik možností, jak reklamaci vyřešit – dovezením nového jídla, vrácením peněz či jinou kompenzaci (kupóny, kredity apod.).

PSALI JSME:
Když se sváteční jídlo v restauraci změní v horor?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Řetězce zkouší na veřejnost novou habaďůru

Výraznější inflace se vrací do Česka. Nákupní náladou spotřebitelů ale zatím příliš neotřásla, dokonce ani ve spojení s dopady konsolidačního balíčku. To ovšem znamená, že obchodní řetězce se svojí habaďůrou na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB