Odhad: Ztráty z dopravních nehod překročily 82 miliard korun

Analýza
Podle policejní statistiky byla hmotná škoda ze všech loňských dopravních nehod 231,6 milionů korun. Centrum dopravního výzkumu ovšem při hodnocení celkových ekonomických ztrát došlo podle předběžného odhadu k výrazně vyšší sumě přesahující 82 miliard korun. Letos to nejspíš bude ještě více.
Motocyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Foto: Policie ČR

Brněnské Centrum dopravního výzkumu nesčítá jen škody, které vzniknou při bouračce dvou nebo více aut, tedy pokroucené plechy nebo zdemolovaný interiér vozidel. Počítá rovněž náklady policie, zdravotní služby, lékařskou péči nebo ztráty, které vznikají, když se mrtví či těžce zranění už nevrátí do práce. Proto mu vyšla výsledná suma v řádu desítek miliard korun.

Loni tak celkové ekonomické ztráty z dopravních nehod podle předběžných odhadů centra překročily 82 miliard korun, což představovalo 1,5 procenta hrubého domácího produktu. Číslo nakonec může být jiné, zatím jde o kvalifikovaný odhad, finální výsledek bude k dispozici na podzim.

Mrtvých na silnicích přibývá

Je velmi pravděpodobné, že letošní ekonomická ztráta bude ještě o něco vyšší než ta loňská. Zvláště, pokud bude pokračovat dosavadní trend v dopravních nehodách. Přibývá totiž nehod i mrtvých. Od ledna do června zemřelo na silnicích 237 osob, což je o devět více než za první půlrok uplynulého roku. A je to dokonce nejvíce usmrcených od roku 2015.

PSALI JSME:
V létě zemře na silnicích každý rok přes 100 lidí. Bude letos rekord?

Česku se tak nedaří plnit Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2011–2020, která počítá s postupným ubýváním nejtragičtějších nehod. V uplynulém pololetí zahynulo o 81 osob více, než byl předpoklad národní strategie. S největší pravděpodobností se nepodaří splnit ani cíle pro letošní rok – národní strategie počítá s tím, že na silnicích zemře v roce 2019 maximálně 362 osob.

„Jak se vyvíjí počet následků dopravní nehodovosti za poslední roky, je předpoklad, že nedosáhneme čísla, které bylo stanoveno v národní strategii do roku 2020. Nicméně stále se musíme snažit o to, abychom se mu co nejvíce přiblížili a dělat k tomu veškeré patřičné kroky,“ řekl nedávno v Českém rozhlasu šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Ubylo alespoň vážně zraněných – bylo jich 982, tedy o 138 méně. Je to dokonce historicky nejnižší počet. To odpovídá i dlouhodobým cílům Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Těžce zraněných je za první pololetí dokonce o 22 méně.

PSALI JSME:
Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Tragická rychlá jízda

Mezi nejčastější příčiny tragických dopravních nehod patří příliš vysoká rychlost. „Kvůli nepřiměřené rychlosti bylo v uplynulém půlroce usmrceno 91 lidí a těžce zraněno 258 osob, což představuje podíl na všech usmrcených 38 procent a na těžce zraněných 26 procent,“ řekl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Nejzranitelnější účastníci silničního provozu – chodci, cyklisté a motorkáři – se v uplynulém půlroce podíleli na všech usmrcených 35 procenty a na těžce zraněných 54 procenty. „Najdou se také pozitiva: bilance 31 usmrcených a 202 těžce zraněných chodců je historicky nejnižší, 173 těžce zraněných motocyklistů je také historicky nejméně. Naopak u cyklistů bylo evidováno již 18 smrtelných úrazů, tedy meziročně o čtyři více. Drtivá většina z nich neměla cyklistickou přilbu,“ uvedlo Centrum dopravního výzkumu.

Za celý loňský rok bylo na silnicích usmrceno 565 lidí, těžce zraněno bylo 2 465 osob a s lehkými šrámy vyvázlo 25 215 lidí. Zatímco na silnicích Evropské unie byl meziročně evidován jednoprocentní pokles počtu usmrcených osob, přibylo v České republice naopak 14 procent. S 62 usmrcenými osobami na milion obyvatel zaostala v uplynulém roce Česká republika o 27 procent za evropským průměrem (49 usmrcených na 1 milion obyvatel).

PSALI JSME:
Drobná autonehoda? Neztrácejte hlavu a dodržte šest jednoduchých pravidel

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.