Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.
Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by v letošním roce mělo při dopravních nehodách zemřít maximálně 362 osob a těžce se zranit 2 222 lidí. Foto: Pixabay

Po několika letech, kdy počet usmrcených a těžce raněných při dopravních nehodách klesal, přišla v právě skončeném roce 2018 tvrdé vystřízlivění. Počet mrtvých i vážně zraněných na silnicích meziročně výrazně povyskočil. Vloni zemřelo 565 osob, což je o 63 více než v předchozím roce. Těžce zraněných bylo 2 465, tedy o 126 více.

Meziročně nejvíce usmrcených osob bylo evidováno ve Středočeském kraji, kde jich bylo o 73 více. S počtem 106 usmrcených se tak region vrátil na stejnou hodnotu jako v roce 2016. Druhý nejvyšší meziroční nárůst (+14 osob) byl evidován v Praze, a to hlavně kvůli vysokému počtu usmrcených chodců. Nejvíce těžce zraněných bylo v Jihomoravském kraji, kde došlo k 36procentnímu nárůstu.

Kde se tedy stala chyba? Proč mrtvých a raněných tolik přibylo?

„Meziroční nárůst smrtelných následků dopravních nehod byl způsoben především nepřiměřenou rychlostí, tedy situací, kdy řidič nepřizpůsobil jízdu podmínkám na vozovce. Téměř o polovinu narostl také počet usmrcených v důsledku požívání alkoholu a jiných návykových látek. Dramaticky vzrostly fatální následky nehod motocyklistů, meziročně také vzrostl počet usmrcených chodců, dětí či seniorů starších 65 let,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

PSALI JSME:
Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Podle už zmiňované národní strategie by v letošním roce mělo při dopravních nehodách zemřít maximálně 362 osob a těžce se zranit 2 222 lidí. Znamená to, že by jen usmrcených mělo být o více než 200 méně. Je to ale reálné?

Podle Centra dopravního výzkumu se takový pokles podařil pouze jednou, a to v roce 1998, kdy se počet usmrcených meziročně snížil o 207 lidí. „Přestože před více než dvaceti lety umíralo na silnicích násobně více osob, než tomu bylo v uplynulých letech, stále je zde nevyužití potenciál k dalšímu snižování,“ tvrdí Centrum dopravního výzkumu. Například nová auta jsou bezpečnější. Jenže i v nich stále umírají lidé, kteří se nepřipoutali bezpečnostním pásem. Spousta cyklistů rovněž jezdí bez ochranné přilby, v noci nadále umírají „neviditelní“ chodci, spousta řidičů si před jízdou dala alkohol.

PSALI JSME:
Nadýcháš? Nenastartuješ!

Mrtví jsou nejen obrovským lidským neštěstím – i pro blízké zesnulého, ale též velkou finanční ztrátou pro společnost. Centrum dopravního výzkumu vloni spočítal, že jeden zmařený život vyjde na bezmála 20 milionů korun. Do této částky je například zahrnuta práce dopravních policistů, hasičů a zdravotníků, dále pak práce dalších úředníků nebo soudců. Do sumy se rovněž promítají škody pojišťoven, ale také „ztracený“ hospodářský přínos zahynulé osoby.

Pokud se sečtou takové ztráty rovněž za zraněné, jdou každoročně škody do desítek miliard korun. Například v roce 2017 už tyto ztráty překročily 70miliardovou hranici. Za loňský rok to bude opět o něco výše.

PSALI JSME:
Přežít autonehodu nestačí, zvládnout následky vyžaduje poúrazovou péči

Zavřít reklamu ×
  1. Je to reálné.Stačí povinně na všechny motorky namontovat omezovač rychlosti.Jenže tohle nikdy neprojde,protože drtivá většina rychlých jezdců na moto jsou policajti ve svém volnu nebo řidiči náklaďáků,kteří jsou frustrováni pomalou jízdou v mákladním autě a na rychlém motu se jen chtějí zbavit své frustrace.Pokud mě nevěříte,potom se zastavte v létě u motorestu Tramp v Buchlovských kopcích a sedněte ke stolu k rychlým jezdcům….Začínajícím řidičům papíry na zkušební dobu 4 let a seniorům přísnější zdravotní prohlídky.A nehod ubyde hned.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.