Více než pětina nehod, při nichž během celého roku někdo zemře nebo se těžce zraní, se stane právě v červenci a srpnu. „Tyto dva měsíce patří k vrcholům motoristické sezóny, čemuž, bohužel, odpovídají také fatální následky dopravních nehod – v červenci umírá na silnicích dlouhodobě nejvíce osob, hned za ním následuje srpen,“ řekl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
O letošních prázdninách by přitom na silnicích mohlo zahynout a vážně se zranit opět o něco více lidí. Od konce června už při dopravních nehodách zemřelo více než 20 osob a přes 60 se těžce poranilo. Do nejvíce rizikových skupin přitom patří motorkáři, cyklisté a děti, přičemž drtivá většina nezletilých není usmrcená vlastní vinou, ale ostatními účastníky silničního provozu. Mnohé nehody se stávají poté, co řidič pil alkohol nebo užil drogu.
Nejohroženější jsou motorkáři
Nejrizikovější kategorií jsou o letních prázdninách motocyklisté. Celá třetina je jich usmrcena a také těžce zraněná právě o prázdninách. „Dlouhodobou prioritou Ministerstva dopravy jsou a nadále budou zranitelní účastníci silničního provozu – chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří se přibližně polovinou podílí na všech usmrcených a těžce zraněných osobách,“ řekl vedoucí oddělení BESIB Tomáš Neřold.
Dokládá to havárie z počátku července, kdy hlavní silnici z Prahy do Tábora uzavřela u Benešova tragická nehoda osobního automobilu a dvou motorek. Jeden motocyklista utrpěl vážná poranění, kterým posléze podlehl. Poslední červnový den skončila tragicky rovněž nehoda motorkáře na Znojemsku. „Podle dosavadních informací předjížděl motocyklista před ním jedoucí vozidlo. Manévr však zřejmě ve vysoké rychlosti nezvládl a narazil do betonového mostku před rodinným domem,“ řekla krajská mluvčí policie Alice Musilová.
Mnozí cyklisté zase podceňují bezpečnost a nejezdí s ochranou přilbou, byť jde o investici za několik stovek korun – která dokáže zachránit život. Většina z usmrcených cyklistů jelo bez přilby. Výzkum ovšem prokázal, že více než třetina mohla žít – pokud by si přilbu vzala. Druhým rizikovým faktorem u cyklistů je pití alkoholu. Dlouhodobě byl při nehodách zaviněných cyklisty zjištěn alkohol přibližně ve třetině případů.
V hlavní roli alkohol
Alkohol a jiné drogy se o letních prázdninách ovšem podepisuje na více tragických dopravních nehodách. „Přibližně každá osmá osoba byla v roce 2018 usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek,“ řekl Tomáš Neřold z BESIP. Dodal, že velkým nešvarem jsou takzvané „diskonehody“, kdy se mladí lidé vracejí ze zábavy a při cestě opilý řidič nabourá.
Zvýšené pití alkoholu je v letních měsících podpořeno různými akcemi, přibývá také soukromých oslav nebo akcí, rodinných a přátelských setkání. Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu varovala třeba i před převážením nezajištěných sudů piva v autech.
„Příkladem může být nehoda zkoumaná v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod, kdy byly ve vozidle přepravovány čtyři padesátilitrové sudy piva,“ sdělila Valentová. Při této dopravní nehodě řidič z dosud neznámého důvodu vyjel vpravo mimo vozovku, kde narazil do sloupu veřejného osvětlení. Po nárazu se vymrštily i sudy s pivem, přičemž řidič byl vážně zraněn.