Ojetiny v Česku zdraží o 30 procent, Ukrajinci je po celé střední Evropě masově skupují

Názor
Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou v těchto dnech plné kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupeny kamiony a nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Kolony jsou někdy tak dlouhé, jak tomu za celou dobu ukrajinské války nebylo. V pátek před víkendem se například na hraničním přechodu Medyka utvořila až 12kilometrová kolona.
Ukrajinci si ojeté vozy pořizují je zejména v Polsku, neboť tam před válkou prchlo suverénně nejvíce Ukrajinců. Ilustrační foto: Pixabay.com

V předlouhé frontě stojí kamiony, vozy s humanitární pomocí, ale většinu z aut představují právě nákladní vozy umožňující přepravu více osobních aut. Naplno se totiž rozjel obchod s ojetými vozy. Ukrajinci si je masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku, neboť tam před válkou prchlo suverénně nejvíce Ukrajinců.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj začátkem tohoto měsíce v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely, přičemž zrušil také příslušnou daň z přidané hodnoty. Opatření se týká jak zcela nových, tak ojetých vozů.

V běžných časech musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty.

PSALI JSME:
Pneumatiky kvůli válce na Ukrajině a covidu v Číně rekordně podraží

okud tedy zakoupí ojetinu třeba v Česku za 80 tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun.

V současné době ale Ukrajinci zaplatí prakticky jen cenu samotného vozu, tedy oněch 80 tisíc korun. To řadu z nich motivuje k tomu, aby masově nakupovali zejména ojeté vozy třeba v Německu nebo v Polsku a ty si poté vozili či nechávali dovážet do vlasti.

Rozjel se tedy také příslušný přeshraniční obchod. Ukrajinci totiž chtějí využít příležitosti, kterou poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního cla a zmíněných daní zase obnoví. Ukrajinci tak v současnosti „luxují“ trh s ojetinami, například německý, z nějž čerpají také třeba Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku.

PSALI JSME:
ČKP prodlužuje pomoc ukrajinským motoristům na šest měsíců

Přitom v prvním čtvrtletí letošního roku ubylo meziročně ze středoevropské nabídky 9 500 zánovních ojetin do čtyř let stáří a 50 000 najetých kilometrů. Největší propad o 6 000 aut je v Polsku (25 448 aut), 3 300 jich ubylo v Česku (20 363 aut), pouze na Slovensku zůstala nabídka prakticky na stejné úrovni (6 739 aut).

Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun (26,2 %) na letošních 655 000 korun, v Polsku o 27 306 PLN (32,4 %) na letošních 111 506 PLN (585 680 Kč) a na Slovensku o 4 010 eur (18,7 %) na současných 25 500 eur (622 733 Kč). Tyto uvedené trhy nyní tedy budou „vysávat“ také právě Ukrajinci.

Lze předpokládat, že i proto zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících o dalších minimálně zhruba 30 procent.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Hlad po ojetinách nahrává šmejdům

Zavřít reklamu ×
    • .., bohužel i nerespektují dopravní značky a další zákony v dopravě. Nikdo je nepokutuje. Esenbáci krčí rameny.

  1. Ojetinu nelze nikomu závidět! Je to jen past na peněženku. Časy,kdy jednoduchá auta bez elektroniky fungovala desítky let se už nevrátí. Ani tyto auta už prakticky neexistují a nejdou koupit. Leda u sběratele za tučný peníz…….

  2. Kam na to ten Kovanda chodí. Ukrajinci teď hromadně skupují auta – prodají kalachy a vykašlou se na válku, že?

  3. Ukrajinci na válce vydělávají a proto skupují auta. Celý svět jim tam pere miliardy, komik hraje svou roli a směje se. A blbouni platí a platí… A nejvíc se směje Biden, až mu protéza padá z huby. Aby ne, amerika se na válce pořádně napakuje.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Evropský automobilový trh na novém minimu

Ani dva roky po začátku pandemie se automobilovém trhu nedaří odrazit ode dna. Dá se hovořit o recesi tohoto odvětví, za kterým ovšem není slabá poptávka, ale přetrvávající problémy s dostupností povětšinou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Michael Žantovský: „Velká hra se bude odehrávat v jihovýchodní Asii“

Rozhovor
Uspořádání po světové a studené válce je pryč. „Myslím si, že je zřejmé, že až, jak doufám, skončí to poslední Putinovo vojenské dobrodružství katastrofou nebo přinejmenším neúspěchem pro Rusko, tak oblast, kde se bude odehrávat to, čemu diplomati říkají velká hra, tak to je přesně oblast Jihovýchodní Asie,“ říká v rozhovoru Michael Žantovský.