Opětovný vzestup donáškových služeb?

Donášky jídel zažily po pandemii útlum, ale plány některých společností naznačují oživení sektoru. Jedním z nich je americký gigant DoorDash, který oznámil důležité akvizice, čímž si nejen posílí své aktuální postavení, ale zároveň mu poskytnou prostor na expanzi.
Americký donáškový gigant, společnost DoorDash, oznámil důležité akvizice. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Americký donáškový gigant, společnost DoorDash, oznámil důležité akvizice. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Pokračující silná poptávka zákazníků se odrazila i na hospodářských výsledcích společnosti, některé její finanční ukazatele dosáhly rekordních úrovní a vedly k překonání ztrát.

Expanze do desítek zemí

V rozmezí pouhých několika hodin oznámila sanfranciská společnost koupi dvou společností v celkové hodnotě 5,1 miliardy dolaru. První je britská donášková služba Deliveroo, kterou koupí za 3,9 miliardy dolaru.

Konkrétně půjde o nákup existujících a budoucích emitovaných akcií, přičemž dohodnutá cena je 180 pencí za akcii. Je to o 44 procent více, než jaká byla cena akcií Deliveroo dne 4. dubna 2025 těsně před ukončením nabídky.

Kromě toho, že akvizice podpoří oslabující akcie britské společnosti, rozšíří globální působnost DoorDash, čímž rozšíří svou přítomnost do minimálně 40 zemí. Karty může zamíchat případná konkurenční nabídka.

Finanční ředitel DoorDash, Ravi Inukonda, vidí podle agentury Bloomberg za touto koupí jednodušší dosažení jejich cíle poskytovat skvělé produkty pro celý řetězec – od obchodníků, přes kurýry až po zákazníky.

Vylepšení v poskytování služeb

Při druhé akvizici se DoorDash zaměřil spíše na obchodníky, kteří budou moci díky softwarovým řešením SevenRooms integrovaným do aplikace DoorDash Commerce poskytovat lepší zákaznické služby, včetně marketingových nástrojů na přilákání většího počtu spotřebitelů nebo na udržování vztahů.

SevenRooms, které bylo založeno před více než dekádou a poskytuje služby restauracím, hotelům a dalším v sektoru pohostinství, bude v rámci spolupráce využívat data pro další inovace. Očekává se, že k dokončení akvizice dojde ve druhé polovině letošního roku.

Rekordní výsledky

Pozitivní zprávou byly i hospodářské výsledky doručovací společnosti za první kvartál aktuálního roku. Na historicky nejvyšší úroveň vzrostly její tržby, které přesáhly tři miliardy dolarů, což představuje meziroční změnu o 21 procent směrem nahoru.

Navzdory těmto povzbudivým údajům analytici LSEG očekávali tržby 3,09 miliard dolaru. Podobný, rekordní scénář se odehrál i při celkových objednávkách. Ty vzrostly o 18 procent na 732 milionů, zatímco objednávky na tržištích meziročně přidaly 20 procent s hodnotou 23,1 miliardy dolaru.

Významná změna nastala i v případě čistého zisku, který překonal úroveň 190 milionů dolarů, čímž se společnost přehoupla z 23milionové ztráty z předchozího roku. Zisk na akcii dosáhl 0,44 dolaru, o 0,05 dolaru více než se očekávalo.

Co se čisté marže týká, ta z meziročního pohledu zůstala na nezměněné úrovni 13,1 procenta, ale v porovnání s posledním čtvrtletím 2024 došlo k mírnému poklesu.

To bylo způsobeno větším zaměřením na dostupnější produkty, přičemž DoorDash očekává její další růst. Hrubý zisk byl na úrovni 1,5 miliardy dolaru s meziročním růstem o 18 procent. Správní rada podniku navíc odsouhlasila zpětný odkup akcií v celkové hodnotě pěti miliard dolarů.

Rostoucí zákaznická základna

Během sledovaného kvartálu se mohla společnost pochlubit rozšířením provozů, zefektivněním procesů, čímž se snížila chybovost, což spolu se zaměřením na poskytování personalizovanějších nabídek vedlo k zmíněnému rekordnímu růstu uživatelů.

Navíc se snížil počet odcházejících zákazníků z platforem DashPass a Wolt+. Ve Spojených státech amerických poptávka nadále konzistentně rostla, přičemž spotřebitelé se zaměřili více na objednávky potravin.

Trhy ve zbytku světa i přes dvojciferný růst v porovnání s USA zaostaly v celkovém počtu objednávek. DoorDash pokračuje ve sledování chování zákazníků, protože si uvědomuje potenciální změny, které mohou nastat. Předpokládá, že hodnota objednávek přes tržiště vzroste v rozmezí 23,3 až 23,7 miliardy dolaru.

Konec útlumu v sektoru?

Dalo by se říci, že segment donáškových služeb se pomalu začíná zotavovat, protože konec pandemie přinesl pokles v této oblasti. O tomto možném oživení svědčí nejen kroky DoorDash, ale i dalších společností.

Konkurenční Uber Eats v rámci akvizice 85 procent podílu v Trendyol Go začne poskytovat služby v Turecku. Celkově vyšla tato transakce na 700 milionů dolarů v hotovosti, čímž si Uber získal okamžitý přístup k trhu. Podobné kroky udělala i investiční firma Prosus, která koupí holandské Just Eat Takeaway.com.

Závěrem se dá říci, že DoorDash svými strategickými rozhodnutími ukazuje svůj apetit dál růst a více expandovat mimo území Spojených států. Zaměření na celý dodavatelský řetězec zvyšuje hodnotu společnosti, k čemuž se přidávají i skvělé hospodářské výsledky.

Autor je hlavní analytik InvestingFox
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek