
Za jednu návštěvu fast foodu zaplatil zákazník v letošním druhém kvartále průměrně 189 korun, zatímco loni to bylo 178 korun. To ovšem současně znamená, že zvýšení průměrné útraty je nižší než celková meziroční inflace za druhé čtvrtletí letošního roku ve výši 11,1 procenta.
„Podle našich dat Češi ale utrácejí více peněz pouze ve třech největších tuzemských sítích fast foodů: V McDonald’s, KFC a Burger King. Oproti tomu v ostatních fast foodech utráceli poměrně stejné částky jako loni,“ řekl Lukáš Vršecký, spoluzakladatel společnosti Patron GO, která nákupní chování Čechů sleduje a vyhodnocuje na základě svých dat.
Patron GO je fin-tech aplikace, která pomáhá lidem šetřit na běžných platbách. Funguje na principu pasivního náhledu na bankovní účet, kdy pomocí algoritmu dokáže identifikovat předražené, ale i nebezpečné transakce, typicky například rychlé půjčky. Aktuálně ji využívá více než 150 uživatelů.
Obliba rychlého občerstvení
To, že Češi mají fast foody opravdu v oblibě, potvrdil i starší průzkum agentury Nielsen Admosphere. Podle něj se v provozovnách rychlého občerstvení stravuje vícekrát za měsíc 26 procent lidí. O něco více než pětina osob tam pak chodí jednou za měsíc a skoro dvě pětiny méně často.
Častěji do fast foodů zavítají mladší věkové skupiny, tedy lidé ve věku 15 až 34 let, a také obyvatelé měst. Věková skupina nad 45 let naopak vyniká počtem těch, kteří se ve fast foodu nestravují nikdy: Je jich čtvrtina, zatímco v mladších skupinách je takových osob zanedbatelné procento.
Když se měli ti dotázaní, kteří do fast foodů alespoň někdy chodí, zamyslet nad důvody, proč tak dělají, zmiňovali nejčastěji, že jde o spontánní zastavení, tedy jdou zrovna okolo a mají hlad nebo chuť na jídlo (46 %). Srovnatelné procento (45 %) tam chodí kvůli rychlému servisu.
Pro více než čtvrtinu lidí (27 %) představuje fast záruku známého jídla – například při cestování. Čtvrtina dotázaných uvedla, že do fast foodů chodí kvůli chutnému jídlu, další čtvrtina pak kvůli dostupnosti. Výrazná skupina osob si navíc uvědomuje, že jídlo z fast foodu není zdravé.
Útraty za dovážené jídlo
Podle průzkumu společnosti Patron GO také Češi utratili ve srovnání s loňskem více peněz za dovážené jídlo – dokonce o více než 16 procent. Letos zákazník za jednu objednávku ve druhém kvartále zaplatil průměrně 427 korun, zatímco loni to bylo o 60 korun méně.
Naopak průměrná útrata v restauracích a za jídlo v obchodech se ve druhém čtvrtletí podle dat Patron GO snížila. V kamenných obchodech průměrná útrata za jeden nákup letos činila 206 korun, zatímco loni to bylo o 13 korun více. V restauracích zákazníci nechávají průměrně 256 korun za jednu návštěvu, loni utratili 278 korun.
„Češi se v poslední době snaží šetřit všude, kde to jde. V supermarketech často nakupují ve slevách a akcích, a dokonce omezili své návštěvy v restauracích. Je proto zajímavé, že fast foody si odepřít nedokážou. Zdravému životnímu stylu to zrovna neprospívá. Na dovážené jídlo jsme si zvykli v dobách covidu, a evidentně nám tento návyk zůstal,“ konstatoval Lukáš Vršecký ze společnosti Patron GO.