![Elektromobily, a zejména ty čínské, jsou čím dál dostupnější. Může ropný kartel OPEC v příštím roce skončit na smetišti dějin? Ilustrační foto: Depositphotos.com, AI Image Generator](https://faei.cz/wp-content/uploads/2024/12/2024-ai-depositphotos-775661784-xl-1024x576.jpg)
Během pouhých několika let se Číně podařilo zesměšnit veškeré dřívější předpoklady o možném rozsahu výroby a zavádění elektromobilů do praxe. Společnost Schroders, správce aktiv v hodnotě téměř jednoho bilionu dolarů, vyzdvihovala růstový potenciál čínské výroby elektromobilů už počátkem roku 2021.
Tehdy předpovídala, že se do konce letošního roku může prodat téměř pět milionů elektrických vozů a elektromobily získají 15% podíl na trhu. Realita nechala tyto predikce daleko za sebou. Jen v Číně dosáhl počet registrací elektromobilů už v roce 2023 více než osm milionů.
A protože se celkový růst prodeje elektromobilů meziročně zvýšil o více než 40 procent, bylo už letos v září více než 45 procent nových vozů prodaných v Číně elektrických. Zhruba o šest let dříve, než se očekávalo.
V oblasti elektrifikace dopravy nám Čína ukazuje cestu. Postupně se k ní budou přidávat další země a společně dosáhneme exponenciálního růstu výrobní kapacity, takže budou ceny baterií dál klesat, až budou elektromobily levnější než vozy se spalovacím motorem.
K vyrovnání výrobních nákladů dojde během 12 měsíců, a to i bez dotací. Vzhledem k exponenciální křivce růstu elektromobility, který nás čeká, dosáhnou ceny ropy svého vrcholu už v roce 2025 a v následujících letech se dá předpokládat čím dál rychlejší pokles poptávky.
Vzhledem k tomu, že dvě třetiny ropy končí jako benzín či nafta v osobních a nákladních automobilech, zjistí kartel OPEC v roce 2025, kdy začnou poptávkové výhledy rychle klesat, že jeho význam upadá a produkční limity ve výši několika milionů barelů za den ztrácejí význam.
Někteří členové už obcházejí výrobní kvóty, aby si urvali, co ještě půjde, a poptávka po vývozu klesá. Většině členů rychle dojde, že je po všem. Dochází k hádkám a vnitřním třenicím a kartel opouštějí významní členové. OPEC končí na smetišti dějin. Bývalí členové maximalizují produkci, aby si zajistili větší podíl na trhu, a ceny ropy jdou rychle dolů.
Možné tržní dopady: Ceny ropy se propadnou a vydělají na tom nejen aerolinky, chemičky a výrobci barev, laků a pneumatik, ale i přepravní a logistické společnosti. Trh však rychle najde novou rovnováhu a ceny ropy se stabilizují, jakmile začnou dodavatelé s vyššími náklady, zejména v Severní Americe, ukončovat příliš nákladnou výrobu břidlicové ropy. Japonské automobilky se budou zoufale snažit dohnat ostatní výrobce elektromobilů.
Autor je hlavní komoditní stratég Saxo Bank
(Redakčně upraveno)
Pokračování zítra
Beru to jako předčasný silvestrovský vtip.
Přesně!
Vlhký sen zelených aktivistů, kteří protlačováním elektromobilů špiní planetu.
Elektromobily jsou v energetických mixech většiny zemí násobně špinavější než spalovací motory. CO2eq je nicneříkají veličina emisí, vymyšlená EU, kde jsou pouze vybrané oxidy násobené bulharskými konstantami a třeba jedovatý oxid uhelnatý (kterého produkují uhelné elektrárny nejvíce) má koeficient 0x.
Ono nelze mít celkové emise energetického mixu 0,48kg když na výrobu 1kWh je potřeba v ČR spálit 0,5k hnědého uhlí a hmotnost uhlíku v emisích dělá 27,3% (12/44 molární hmotnosti).
No, je to jasné už dávno, že ropáci prostě končí. Jde to jen trochu rychleji, protože Čína je velký trh a lidé se už ve velkých aglomeracích nechtějí dusit smogem. Přichází to nejen z Číny, ale i z Ameriky a jde o dva nezávislé jevy. Nejde jen o elektromobilitu jako takovou, ale i o autonomní řízení. Cybercab od Tesly bude natolik cenově dostupné auto, že začne vytlačovat i tradiční auta s řízením, takže postupně zmizí jak taxíkáři, tak i nutnost mít řidičský průkaz. To povede k další ztrátě trhů pro spalovací auta, protože spalováky se pro autonomní řízení nehodí. Je tam mnoho zjevných překážek.