
Podrobnou analýzu bazarových aut, u nichž se nejčastěji objevují manipulace s tachometrem, provedly nezávisle na sobě Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA a společnost Cebia. Finanční a ekonomické informace (faei.cz) mají výsledky obou studií k dispozici.
Podle sdružení SOVA se téměř 80 procent případů stočených kilometrů týkalo v první polovině letošního roku týkalo právě pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů.
Nejčastěji jsou stáčeny tachometry u aut starších pěti let, dovezených z Německa, Belgie či Itálie, přičemž stočení přesahuje i 100 tisíc kilometrů. Kupující tak přichází v průměru až o 20 procent hodnoty vozu, což může být u některých modelů více než 60 tisíc korun.
Opakované stáčení tachometru
„Stočení se často provádí opakovaně, aby vůz zůstal pod atraktivní hranicí 100 tisíc nebo 150 tisíc kilometrů,“ řekl Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA. Manipulace s nájezdem kilometrů je nejenom podvod, ale ohrožuje i bezpečnost.
„Vozy, u nichž byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů,“ dodal Veselý. Výsledkem jsou pak nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po zakoupení vozidla.
„Pokud kupující nezná skutečný kilometrový nájezd, může opomenout důležitou a výrobcem předepsanou údržbu a výměnu dílů,“ potvrdil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
„Na základě toho, jaká auta si u nás prověřovali zákazníci v dubnu letošního roku, jsme vypracovali žebříček vozidel, u nichž byl nejčastěji odhalen stočený tachometr,“ dodal Pajer.
BMW, Audi, Toyota nebo Škoda
Nejčastěji taky byly zachyceny stočené tachometry u vozidel Škoda, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Ford, Renault, Peugeot, Toyota a Fiat. Tato desítka značek vozidel tvořila čtyři pětiny (79,3 %) všech vozidel se zaznamenaným stočeným tachometrem.
Výrazně dominantní podíl tvořily vozy Škoda, ze všech stočených aut tvořily téměř pětinu (19,34 %). „To, u jakých značek vozidel a v jaké četnosti se vyskytuje stočený tachometr, kopíruje do značné míry jejich zastoupení mezi prodávanými ojetými vozy,“ poznamenal Martin Pajer.
„Vozidla značky Škoda se na trhu vyskytují nejvíce, proto v absolutním počtu je také nejvíce vozů této značky se stočeným tachometrem,“ dodal. Mezi vozy se stočenými tachometry se ve velké míře vyskytují luxusní a prémiové značky – zejména BMW, Mercedes-Benz, ale i Audi.
Podle Pajera je to dáno jejich vyšší cenou, a tedy větším výdělkem v případě podvodu. U těchto značek byl podíl vozidel se stočeným tachometrem podstatně vyšší než jejich tržní podíl v rámci ojetých aut. Jejich podíl v rámci stočených aut činil letos v dubnu více než 31 procent.
Stočený Rolls-Royce
Stáčení tachometrů se však v určité míře vyskytuje prakticky u všech značek a modelů. Vždy je proto důležité kilometrový nájezd před koupí vozu zkontrolovat. Důkazem je například i to, že Cebia odhalila v dubnu stočený tachometr třeba i u vozu Rolls-Royce vyrobeného v roce 2011.
„Vždy existuje reálné riziko, že na auto se stočeným tachometrem narazíte. Proto by se ojetá vozidla neměla bez kontroly jejich historie vůbec kupovat,“ doporučil Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Výsledky analýzy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA potvrzují zjištění společnosti Cebia. Výrazně nadprůměrný výskyt manipulací byl také u prémiových značek, jako jsou Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. SOVA ještě přidala konkrétní modely.
V případě Audi jsou stočené kilometry nejčastější u modelů A4 a A4, u BMW u řady 3 a 5, v případě Fordu to je Mondeo a Focus, u Mercedesu třída C a E, u Škody jsou pak nejčastěji stočené kilometry u modelu Octavia, Superb a Fabia, v případě Volkswagenu pak Passat, Golf a Touran.