
Na právě aktualizovaného průvodce při kontrolách státních úřadů upozornila Finanční a ekonomické informace (faei.cz) Hospodářská komora, která příručku Kontroly pod kontrolou vydala. Faei.cz si návod, který je pro podnikatele volně ke stažení, následně prostudovala.
Hospodářská komora upozornila, že podnikatelé čelí tisícům různých povinností, v nichž se často neorientují. A když dorazí kontrola, nemusí si být jistí, co všechno mohou úřady požadovat, a naopak jaká práva mají.
„Příručku jsme aktualizovali zejména proto, že přibyly nové přestupky a kontroloři dostali nová oprávnění,“ řekla Lenka Janáková, ředitelka úseku legislativy, práva a analýz Hospodářské komory.
„Nově například inspekce práce může při kontrole pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez vědomí kontrolovaných osob,“ dodala Janáková, podle níž je aktualizovaná verze rovněž uživatelsky přívětivější.
Příručka je určena zejména malým a středním podnikatelům, kteří se často setkávají s kontrolami finanční správy, živnostenských úřadů, České obchodní inspekce, inspekce práce nebo České správy sociálního zabezpečení.
Specifické pravomoci
I když se kontroly řídí jedním obecným předpisem, každý z těchto kontrolních orgánů má specifické pravomoci a kontrola může být v některých fázích odlišná. Proto přehledně vysvětluje, co mohou kontroloři požadovat, co je podnikatel povinen doložit a jaké má možnosti obrany.
„Námitky musí být učiněny ve lhůtě stanovené v protokolu, musí být písemné, musí z nich být zřejmé, proti jakému kontrolnímu zjištění směřují a musí být odůvodněny (ilustrativní vzor námitek je uveden na konci kapitoly),“ píše se například na straně čtrnáct.
„V případě pozdního podání, absence odůvodnění či neoznačení kontrolního zjištění, jsou námitky bez dalšího zamítnuty jako nedůvodné. Vzhledem ke složitosti a formálním nárokům na sepsání námitek je často vhodné požádat o profesionální pomoc (advokát, daňový poradce),“ doporučuje dokument.
Že příručka podnikatelům skutečně pomáhá, potvrdil Martin Plachý, předseda představenstva společnosti Royal Spa, jedné z největších lázeňských skupin v Česku. Podle něho lázeňství reguluje tolik norem a povinností, že se v nich nevyzná ani on.
„Nedávno jsem s nadsázkou říkal bývalému kolegovi z evropské administrativy, že zvažujeme vytvoření nové pozice – manažera pro uspokojení byrokratické šikany,“ konstatoval podnikatel a bývalý diplomat Plachý.
Příručku vítá také proto, že výklad a aplikace stejných pravidel různými úřady v regionech bývá rozdílný. „Když si půjdete přihlásit auto v Karlovarském kraji, bude to jiné než v Olomouckém kraji, protože subjektivní výklad předpisů ze strany každého úřadu je jiný,“ dodal.
Nadměrná byrokracie
Na přílišnou byrokracii si stěžují malí a střední podnikatelé a živnostníci dlouhodobě. Potvrdilo to i šetření v rámci loňského ročníku iniciativy Velký týden malých firem. Ukázal, že více než polovina podnikatelů v posledních letech zvažovala, že skončí.
Podnikatelé si stěžovali například na to, že jim nadměrné „papírování“ značně komplikuje například získávání státních dotací nebo zavádění inovací.
„Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic,“ upozornil Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR).
„Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů ze segmentu malých a středních podniků financují inovace z vlastních zdrojů,“ dodal Jaroš.
















