Přestaňme si nalhávat, že elektromobil a elektřina jsou bezemisní

Názor
Opatření, které je součástí širšího unijního balíčku Fit for 55, nezakazuje spalovací motory jako takové. Nová legislativa vyžaduje, aby se od roku 2035 prodávaly nové osobní vozy a dodávky s nulovými emisemi.
Je třeba si přestat nalhávat, že elektromobil a elektřina jsou bezemisní. Ilustrační foto: FAEI.cz

Za předpokladu měření emisí nikoliv pouze „na výfuku“ vozidla se tak otvírá prostor pro pohonné hmoty, které jsou klimaticky neutrální. Způsob, jak garantovat, že by po roce 2035 jezdil nový spalovací motor právě na tato paliva, však zatím chybí, stejně jako nová metodika měření emisí. Pokud zohledníme celý životní cyklus vozu i jeho paliva, není bezemisní ani elektromobil.

Evropský parlament letos v únoru odhlasoval, že od roku 2035 musejí být všechny nové automobily a dodávky bezemisní. Ve skutečnosti tedy nejde o zákaz jejich používání, ale omezení prodeje nových vozidel. A není směrován proti spalovacímu motoru, ale proti emisím. Nejde však jen o emise, která auta vypouštějí během provozu.

Evropská komise by také měla do roku 2025 představit metodiku, podle níž se budou emise aut počítat. Měl by být zohledněn celý životní cyklus vozu. O rok později by měl být vyhodnocen potenciál syntetických paliv pro dosažení cíle 100% snížení emisí CO2 u aut a dodávek.

PSALI JSME:
Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Syntetická paliva či e-paliva představují alternativy benzínu, nafty, ale například i leteckého kerosinu, které nepocházejí z fosilních zdrojů, nevyrábí se rafinací ropy. Vyrábějí se z obnovitelného vodíku a vzdušného CO2. Mohou být volně míchána s klasickými palivy nebo se mohou spalovat zcela samostatně.

Výhodou e-paliv je využití stávající čerpací infrastruktury a možnost využívat je v již existujících vozech, v klasických spalovacích motorech. Ztráta energie při jejich výrobě je tak více než kompenzována nulovou potřebou investovat do skladovací a distribuční infrastruktury a možností snižovat emise z dopravy bez nutnosti čekání na postupnou obměnu vozového parku.

Finální hlasování, které mělo novou legislativu původně formálně stvrdit 7. března, však bylo odloženo. A to zejména proto, že vyhodnocení využití e-paliv není v direktivě zakotveno nikterak závazně, což narazilo na odpor některých členských zemí.

PSALI JSME:
Německo a Itálie se staví proti plánu Bruselu na zákaz aut se spalovacím motorem

Jak vyplynulo z nedávného jednání ministrů dopravy Česka a Německa, obě tyto země (stejně jako některé další, pozn. aut.) nepodpoří schválení omezení spalovacích motorů po roce 2035, pokud nebude stanovena jasná a závazná výjimka pro využití syntetických paliv v dopravě. Zachování možnosti využívat po roce 2035 uhlíkově neutrální paliva pro spalovací motory je důležitým impulzem pro jejich další vývoj.

Pokud by byl spalovací motor přímo zakázán nebo by Evropská komise s návrhem budoucí role e-paliv nepřišla, nebude existovat motivace investovat do rozvoje syntetických, případně dalších klimaticky neutrálních paliv, jejichž výrobní proces je v tuto chvíli velmi nákladný, přičemž problémem zůstává i měření emisí.

Využití klimaticky neutrálních paliv je podmíněno tím, že Evropská komise akceptuje, že emise je nutno hodnotit v celém životním cyklu paliva, a nikoli pouze ‚na výfuku‘. Dosavadní přístup Evropské komise a většiny zákonodárců, který zavírá oči před tím, jak která motorová paliva včetně elektřiny vznikají, je pokrytecký.

PSALI JSME:
Zájem o bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace

Je třeba si přestat nalhávat, že elektromobil a elektřina jsou bezemisní. To je nezbytný krok k tomu, aby se od ideologického přístupu přešlo k reálnému snižování emisí a dodržování principu technologické neutrality.

Prostřednictvím syntetických paliv lze snižovat emise skleníkových plynů z obrovské flotily vozů se spalovacím motorem, která už je v provozu dnes, ale stejně tak bude v provozu v roce 2030, 2035 i později. Projekty na výrobu e-paliv již existují. Například na konci roku 2022 zprovoznila firma Porsche závod na jejich výrobu v Chile, kde je v první fázi v plánu vyrobit zhruba 130 tisíc litrů syntetických paliv ročně.

Do poloviny tohoto desetiletí by se měla výrobní kapacita navýšit na 55 milionů litrů ročně a v dalších letech vzrůst na desetinásobek, tedy na 550 milionů litrů. Obdobné závody chystá Porsche v Austrálii i USA. Ve výstavbě jsou již výrobny v Evropě, například v severním Německu a jižním Norsku.

Autor je předseda Unie nezávislých petrolejářů
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kolik je v Česku dobíjecích stanic pro elektromobily?

Zavřít reklamu ×
  1. Konečně jim to snad dojde, jak by mohl být BEV bezemisní. Jen těžba drahých kovů pro baterie je na tom o moc hůř než těžba a zpracování ropy. Těm syntetickým palivům věřím, co na tom, že se budou muset nalít miliardy EUR do jejich výroby, vždyť vybudovat skladovací a distribuční soustavu elektřiny, tak jak mají ti zelení kašpaři v plánu, bude stát o moc víc a kolik CO2 přinese, no to už raději nezmiňují, to by se zjistilo, že asi tolik, jako kdyby do roku 2050 jezdily spalováky bez omezení.

  2. Jeden blábol za druhým. Mě před barákem stojí EV, baterie u FVE nabité, baterka v autě nabitá a dneska zase bude celý den svítit a už to není kam ukládat, takže to vše půjde prodat do sítě. Máme teprve březen a už svítí tak, že to nemám absolutně šanci vyjezdit. Netusím, kam bych každý den jezdil minimálně 200-250km, na které jsem schpen auto denně dobít. Životnsot baterie je dneska minimálně 15 let, což je morální životnost auta. Pak ho stejně prodám, protože bude beznadějně morálně zastaralé a auta té doby budou zcela jinde. Dožije u jiné rodiny, které bude jezdit minimálně dalších 5 let, pokud ho ovšem do té doby nezničí.

  3. Slušný blábol o životnosti baterie,která po 15 letech bude ještě někde jezdit. Pojede na recyklaci. Záruka na baterii je 8 let u každého výrobce. Pak už nikdo za baterku neručí. Taky se hodně majitelů elektroaut těchto aut zbavuje po 8 letech kdy skončila záruka na baterii. Samozřejmě tyto auta nemůžou prodat. Nikdo je totiž nechce. Dát za Teslu 800 tis. kč a za měsíc kupovat baterku za 320 tis. kč může leda blázen!

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.