Slevové akce Black Friday jsou tu, a s nimi i falešné slevy

Názor
Už za deset dní, 25. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku. Naopak s nákupy třeba oděvů je lepší vyčkat na povánoční nebo novoroční slevové akce.
Black Friday byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem on-line nakupování. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Prodejci už v řadě případů slevové akce pod visačkou Black Friday rozjeli, neboť se snaží slevové období vytěžit co nejvíce, zdaleka nejen v jednom či několika málo dnech. V řadě případů ceny opravdu snižují, přičemž sází na to, že si slevy více než vykompenzují objemem.

Tedy že přilákají k nákupům o tolik více lidí, než by se jim to povedlo bez slev, takže nakonec se jim celá akce vyplatí právě i při existenci slev. Zhruba třetina slev je ovšem falešných, jak plyne z loňského zjištění České obchodní inspekce.

Rapidní inflace – která nyní činí meziročně více než patnáct procent – letos slevové šílenství poněkud utlumí. Prodejcům zboží rostou náklady, včetně těch přepravních nebo nákladů na pracovní sílu či energie, takže si nemohou dovolit jít s cenami tolik dolů.

Black Friday byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem on-line nakupování. Pro zákazníky je lákavou možností, jak využít slev a zároveň se vyhnout narvaným obchodním centrům a souvisejícím frontám u pokladny.

PSALI JSME:
Na co myslet při Černém pátku, aby se neprodražil

Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty.

Ženy letos utratí v průměru 3700 korun, muži 4000 korun. Muži běžně nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.

Tak jako v minulých letech i letos ovšem musí být lidé během „Černého pátku“ obzvláště na pozoru. Prodejci totiž s oblibou klamou zákazníky přemrštěnými či falešnými slevami, až v desítkách procent případů.

PSALI JSME:
Black Friday je tady. Nebuďte při nákupech zbrklí, radí odborníci

Obchodníci například těsně před slevovým obdobím, třeba před začátkem „Black Weeku“, tedy celého týdne slev, jen vrcholí „Černým pátkem“, ceny výrazně nadsadí. Opticky pak sleva vypadá mnohem větší.

Prodejci také uplatňují trik nabízení „speciálních sad“, přičemž v balení, ve kterém zákazník zboží dostane, chybí část obvyklého vybavení a příslušenství (k mobilu tak třeba nedostane propojovací kabely, sluchátka nebo baterie, pozn. aut.).

Pokud se zákazník nechce stát obětí triku, měl by využívat internetových srovnávačů cen, webové stránky Hlídač shopů, případně na webových stránkách České obchodní inspekce ověřovat, zda ten či onen e-shop není rizikový.

PSALI JSME:
Nákupy akorát tak pro zlost. Přijde šunt anebo vůbec nic

Podle analýzy nákupního rádce Heureka.cz vždy neplatí, že by bylo v listopadu zboží levnější, než v jiných měsících roku. Někteří prodejci i po padesátiprocentní slevě nabízejí zboží za cenu, za kterou se dá sehnat i u ostatních prodejců, a to třeba i bez slevové akce.

Triky se slevou jsou zákonem zakázány. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun.

Nákupního šílenství se letos snaží zneužít podvodníci, ba přímo zločinci. Třeba přes komunikační aplikaci WhatsApp nebo sociální síť Facebook se k českým uživatelům v minulých letech šířily podvodné zprávy vydávající se za poukazové akce Teska, Penny nebo Lidlu. Od lidí lákaly osobní údaje, mobilní platby i přístup k bankovnímu účtu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Podvodníci mají svůj svátek. Jmenuje se Black Friday

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Spotřebitelé dál omezují své nákupy

I v říjnu pokračoval trend snižování reálných tržeb tuzemských obchodů. Tentokrát se meziměsíčně snížily o 1,8 procenta, meziroční pokles už dokonce dosáhl 9,4 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB