Spotřebitelská důvěra stoupá, jak klesá inflace

Třetí měsíc v řadě reálné tržby maloobchodních prodejců rostou, když v únoru stouply o 1,6 procenta. Zároveň byl revidován výrazně směrem výše lednový výsledek, a to ze 2,4 na 3,2 procenta. I z tohoto důvodu v meziměsíčním srovnání tržby poklesly o 0,8 procenta.
Spotřebitelská důvěra se snižující se inflací stoupá, což se projevuje i na vyšší míře utrácení českých domácností. To má pozitivní dopad na celou tuzemskou ekonomiku. Ilustrační foto: Pixabay.com

Nicméně i přes meziměsíční snížení tržeb lze konstatovat, že spotřeba domácností se odráží ode dna. Podíváme-li se na jednotlivé složky maloobchodního prodeje, zjistíme, že tržby rostly meziročně jak za nepotravinářské zboží (+2,4 %), tak za potraviny (+1,1 %) i pohonné hmoty (+0,3 %).

V případě pohonných hmot ovšem nelze vyloučit v dalších měsících pokles reálných tržeb, jelikož ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích od března minulého roku významněji klesaly. Nyní ovšem pozorujeme jejich opětovné navyšování od letošního února.

Naopak pokračovat by mohl růst tržeb obchodů s potravinami, neboť ceny zemědělských výrobců i nadále razantně padají a obchodníci začali i toto ve větší míře reflektovat v konečných cenách pro spotřebitele. Ti se tak nemusí již takovým způsobem omezovat při nákupu této základní životní potřeby.

Zaměříme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+13,3 %). Vyšší tržby evidovali také prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,2 %). Nicméně maloobchodní prodejci v dalších oblastech už ale tak úspěšní nebyli.

Velmi podobné výsledky zaznamenaly prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-10 %), s výrobky pro domácnost (-9,9 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (-9,6 %).

Maloobchodníkům působícím v oblasti rekreace pravděpodobně nepomohla velmi teplá letošní zima a těm, kteří prodávají výrobky do domácnosti, neprospívá stále velmi restriktivní měnová politika České národní banky, což se podepisuje i na velmi nelichotivé náladě v oblasti stavebnictví.

Rozdíly dále panují mezi prodejnami dle jejich specifikace. Ve specializovaných prodejnách potravin klesly tržby o 5,4 procenta, zatímco v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 1,8 procenta.

Dvouciferný nárůst opět zaznamenali obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží (+16,4 %). Sektor maloobchodu táhl zejména internetový a zásilkový prodej, kde tržby meziročně vzrostly o 16,1 procenta.

Meziměsíčně byly tržby nižší o 0,8 procenta, když u pohonných hmot došlo k poklesu o jedno procento a u nepotravinářského zboží i potravin shodně o 0,8 procenta.

Přestože růst reálných tržeb maloobchodních prodejců byl v meziročním srovnání v únoru nižší než v lednu, je zřejmé, že spotřebitelská důvěra se snižující se inflací stoupá. To se projevuje i na vyšší míře utrácení českých domácností, což má pozitivní dopad na celou tuzemskou ekonomiku.

Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB