
Nicméně i přes meziměsíční snížení tržeb lze konstatovat, že spotřeba domácností se odráží ode dna. Podíváme-li se na jednotlivé složky maloobchodního prodeje, zjistíme, že tržby rostly meziročně jak za nepotravinářské zboží (+2,4 %), tak za potraviny (+1,1 %) i pohonné hmoty (+0,3 %).
V případě pohonných hmot ovšem nelze vyloučit v dalších měsících pokles reálných tržeb, jelikož ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích od března minulého roku významněji klesaly. Nyní ovšem pozorujeme jejich opětovné navyšování od letošního února.
Naopak pokračovat by mohl růst tržeb obchodů s potravinami, neboť ceny zemědělských výrobců i nadále razantně padají a obchodníci začali i toto ve větší míře reflektovat v konečných cenách pro spotřebitele. Ti se tak nemusí již takovým způsobem omezovat při nákupu této základní životní potřeby.
Zaměříme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, nejvíce rostly opět tržby prodejců s kosmetickými a toaletními výrobky (+13,3 %). Vyšší tržby evidovali také prodejci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+5,2 %). Nicméně maloobchodní prodejci v dalších oblastech už ale tak úspěšní nebyli.
Velmi podobné výsledky zaznamenaly prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-10 %), s výrobky pro domácnost (-9,9 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (-9,6 %).
Maloobchodníkům působícím v oblasti rekreace pravděpodobně nepomohla velmi teplá letošní zima a těm, kteří prodávají výrobky do domácnosti, neprospívá stále velmi restriktivní měnová politika České národní banky, což se podepisuje i na velmi nelichotivé náladě v oblasti stavebnictví.
Rozdíly dále panují mezi prodejnami dle jejich specifikace. Ve specializovaných prodejnách potravin klesly tržby o 5,4 procenta, zatímco v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin vzrostly o 1,8 procenta.
Dvouciferný nárůst opět zaznamenali obchodníci v nespecializovaných prodejnách, kteří ve vyšší míře prodávají nepotravinářské zboží (+16,4 %). Sektor maloobchodu táhl zejména internetový a zásilkový prodej, kde tržby meziročně vzrostly o 16,1 procenta.
Meziměsíčně byly tržby nižší o 0,8 procenta, když u pohonných hmot došlo k poklesu o jedno procento a u nepotravinářského zboží i potravin shodně o 0,8 procenta.
Přestože růst reálných tržeb maloobchodních prodejců byl v meziročním srovnání v únoru nižší než v lednu, je zřejmé, že spotřebitelská důvěra se snižující se inflací stoupá. To se projevuje i na vyšší míře utrácení českých domácností, což má pozitivní dopad na celou tuzemskou ekonomiku.
Autor je analytik Raiffeisenbank
(Redakčně upraveno)