Maloobchod: Ochota domácností utrácet roste

Názor
Únorové tržby v maloobchodě potvrdily, že spotřeba domácností nabírá na síle. V únoru již potřetí po sobě tržby meziročně vzrostly, když se zvýšily o 1,6 procenta. K dlouho očekávanému zlomu v trendu vývoje maloobchodních tržeb došlo loni v prosinci. To byl poprvé zaznamenán meziroční růst po devatenácti měsících poklesu.
Větší ochota domácností utrácet je pro českou ekonomiku zásadní. Spotřebitelská poptávka bude totiž letos hlavním tahounem růstu hrubého domácího produktu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Letos v únoru se zvýšily i tržby za potraviny, a to meziročně o 1,1 procenta. Až do letošního ledna přitom tyto tržby dvacet měsíců klesaly. To vše svědčí o pozvolnému restartu spotřebitelské poptávky,“ komentuje

Optimismus spotřebitelů roste a s tím i naděje na oživení české ekonomiky. V březnu se spotřebitelský index důvěry v českou ekonomiku zvýšil třetí měsíc v řadě a dosáhl hodnoty 99,9. Důvěra domácností tak dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru.

Počet respondentů, kteří v následujících dvanácti měsících očekávají zhoršení celkové ekonomické situace, se oproti únoru snížil. Výrazně se naopak zvýšil počet spotřebitelů očekávajících zlepšení své finanční situace. To ukazuje na vyšší ochotu domácností utrácet, kterou ostatně indikuje i růst maloobchodních tržeb.

PSALI JSME:
Začali lidé utrácet? Tržby obchodníků poprvé po roce a půl vzrostly

Nepochybně na to má vliv klesající inflace, která se přiblížila dvouprocentnímu inflačnímu cíli České národní banky a promítá se do růstu reálných příjmů domácností. Pokles inflace má i druhý pozitivní efekt – pro domácnosti není již tak atraktivní držet vysoké úspory na bankovních účtech a pozvolna začínají preferovat spotřebu nad spořením.

Míra úspor se pohybuje na dlouhodobě vysoké úrovni – ke konci roku opět vzrostla na 19,4 procenta. Větší ochota domácností utrácet je pro českou ekonomiku zásadní. Spotřebitelská poptávka bude totiž tím hlavním tahounem růstu hrubého domácího produktu (HDP) v letošním roce.

Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Tržby e-shopů prudce rostou

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Problémy v tuzemském průmyslu přetrvávají

Index nákupních manažerů (PMI) výrazně poklesl z 46,2 bodů v březnu na 44,7 bodů v dubnu. Hlavním problémem je stále nízká zahraniční poptávka, která se projevuje nižším množstvím nových zakázek a tím pádem také …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Hypotéky zlevňují. Nazrál čas na nákup nemovitosti?

Analýza
Dobrá zpráva pro všechny, kdo uvažují o hypotéčním úvěru. čtvrteční zasedání bankovní rady České národní banky (ČNB) přineslo nové snížení úrokových sazeb o půl procentního bodu. Základní úrok se dostal na hodnotu 5,25 procenta, a je tedy na nejnižší úrovni za poslední dva roky.