
Tím druhým se můžete na správní řízení podívat jako na řešení vlastní obtížné situace či problému, s nímž chcete pohnout a při tom se vyhnout protokolům na policejní služebně, natožpak soudním průtahům.
1. Podnět k zahájení správního řízení může podat každá osoba. Správní orgán musí podnět přijmout, ale nemusí se jím zabývat. Rozhodnutí musí vydat bez zbytečného odkladu nejpozději do 30 dní od zahájení řízení.
2. Podání musí obsahovat formální náležitosti. Především jasné a přesné popsání problému, který chce podatel řešit, i výsledku, jehož by rád dosáhl.
3. Proti rozhodnutí správního orgánu lze použít několika možných opravných prostředků.
Podnět, tedy oznámení nebo návrh, může správním orgánům podat jakákoli osoba. Správními orgány se rozumějí např. ministerstva, krajské i obecní úřady.
Pokud netrefíte správnou adresu, nic moc se neděje, protože úřady mají povinnost si podněty předávat podle své věcné a místní příslušnosti.
Právo podat podnět má tedy každý a správní orgán jej musí přijmout.
Nemá však povinnost, ale jen možnost se tímto podnětem zabývat a zahájit správní řízení – s vaším sousedem, starostou, jiným správním orgánem…
Pozor, oslovujete úředníky
Správní orgán zahájí řízení jen za předpokladu, že váš podnět shledá jako opodstatněný. A protože o relevantnosti rozhodují úředníci, musí podnět splňovat určité formální náležitosti. Tou první je, jako u každé žádosti, přesná identifikace adresáta (úřadu) a odesilatele, který podnět podává. V jeho případě kromě jména a adresy i datum narození.
Druhou nezbytnou součástí podnětu je podrobné, výstižné a pokud možno důkazy podpořené (dokumenty, fotografie) vylíčení skutkové podstaty toho, co oznamujete, kdy a jak se co stalo a jaké to má pro vás důsledky či omezení.
A také sdělení, proč by měl správní orgán řízení zahájit a jak má podle vás vypadat náprava. Tato pasáž je variabilní podle toho, zda např. oznamujete spáchání přestupku, nebo nesouhlasíte s rozhodnutím jiného úřadu.
Nikoli název, ale obsah
Při sepisování se není třeba radit s právníkem či listovat v zákoníku, stačí situaci popsat a zdokumentovat přesně a pravdivě. Pokud svým líčením úředníka přesvědčíte, oporu v zákoně si pro své rozhodnutí najde sám. Případně vás vyzve k písemnému doplnění informací. Na druhou stranu platí, že podání se vždy posuzuje podle obsahu, nikoli podle jeho pojmenování.
Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu (vždy s podpisem podatele) anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.
Podle správního řádu, nemá-li podání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže správní orgán podateli odstranit nedostatky nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu.
O čem se rozhoduje
Na správním orgánu je, pokud řízení zahájí, aby účastníkům řízení založil, změnil či zrušil jejich práva a povinnosti, aby nařídil zdržet se nějakého jednání či rozhodnutí, případně prohlásil, že určená osoba jistá práva má, nebo nemá.
Účastníky správního řízení jsou dotčené fyzické i právnické osoby, na jejichž chování či rozhodnutí se v podnětu poukazuje. Samotný podatel podnětu je účastníkem v případě, že je sám dotčenou osobou (např. při spoluvlastnictví). Účastníci se mohou do řízení zapojit, navrhovat důkazy a vyjadřovat se k nim či nahlížet do spisu.
Rozhodnutí do měsíce
Při správním řízení se vychází z informací obsažených v podání, ale také dalších podkladů, které shromáždil správní orgán. Ten může nařídit v nezbytných nebo zákonem stanovených případech i ústní jednání.
Správní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez zbytečného odkladu nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení. Tuto lhůtu lze prodloužit až o dalších 30 dnů, pokud se jedná o zvlášť složitý případ. Po uplynutí této doby je možné se obrátit na nadřízený orgán s žádostí o uplatnění opatření proti nečinnosti.
Čtyři možnosti opravy
Proti rozhodnutí správního orgánu se lze bránit odvoláním či rozkladem – v obou případech se podává správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal. Ten je posoudí sám, nebo předá nadřízenému orgánu.
Správní žalobou se postižený brání u soudu až po vyčerpání předchozích dvou možností do dvou měsíců po zamítnutí odvolání či rozkladu. V přezkumném řízení se správní orgány z vlastní iniciativy zabývají pravomocným rozhodnutím v případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, že bylo vydáno v souladu se zákonem.
Ilustrační foto: Depositphotos.com