Se stagnací české ekonomiky počítá 51,4 procenta respondentů, s poklesem 28,6 procenta, zatímco s růstem jen 14,3 procenta. Výjimečný není ani názor, že „už v recesi jsme“. „Důvěra v globální ekonomiku není o moc větší,“ informoval redakci řídící partner PKF Apogeo Tomáš Pacovský.
„Na stagnaci ‚sází‘ 40 procent firem, na pokles 34,3 procenta,“ uvedl data z průzkumu. V globální ekonomický růst podle Pacovského doufá 25,7 dotázaných.
Většina účastníků průzkumu se také nedomnívá, že se míra inflace změní k lepšímu. „Na 10-15 procent ji odhaduje 48,9 procenta respondentů, 8,6 procenta dokonce předpokládá více než patnáctiprocentní inflaci,“ shrnul Vladimír Chylík, partner PKF Apogeo pro daňovou oblast.
Přesto však jen zhruba každá desátá tuzemská společnost počítá, že se v následujících 12 měsících zhorší její hospodářské výsledky. Z následujících čísel je cítit zřejmý optimismus: Že výnosy porostou, věří 45,7 procenta firem, podle 42,9 procenta zůstanou stejné, pouze 11,4 procenta vyhlíží pokles.
Podle Josefa Jaroše, předsedy představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) to odpovídá převládající mentalitě českých podnikatelů: „Nejsou zvyklí fňukat a v každé krizi se snaží vidět zároveň příležitost,“ říká Jaroš a pokračuje.
Podnikatelé si přitom realitu rozhodně nemalují narůžovo. Náklady na vstupy v následujících 12 měsících podle 82,9 procenta z nich porostou, podle 14,3 procenta zůstanou stejné, pouze 2,9 procenta dotázaných věří, že budou klesat.
Podnikatele momentálně nejvíce omezuje nedostatek pracovníků pro nové i stávající pozice, vyčerpanost trhu práce (57,1 %), až pak v průzkumu uváděli rostoucí ceny surovin a materiálů (25,7 %) a ceny energií (22,9 %).
„Jednou z klíčových hrozeb, které podnikatelé vidí, je vyčerpanost trhu práce,“ uvedl Chylík. Tento trend podle něj pozorují firmy napříč odvětvími. Účastníci průzkumu se vyjadřovali také k otázce, jaká státní podpora by jim významně pomohla. Pro 43 procent by to bylo předvídatelnější podnikatelské prostředí.
Nepříznivým vlivům hodlají tuzemští podnikatelé a firmy čelit především zvýšením cen výrobků a služeb (62,9 %), snížením provozních nákladů (60 %) a diversifikací nabídky výrobků a služeb (48,6 %). Jen 11,4 procenta uvažuje o propouštění a 8,6 procenta o snižování odměn.
Naopak 77,1 procenta firem má v plánu vyvíjet nové produkty a některé to považují i za hlavní příležitost k růstu v následujících 12 měsících (25,7 %). Další spoléhají na zvyšování kvalifikace pracovníků (60 %) a zavádění nových technologií (40 %).
Ilustrační foto: Depositphotos.com