Strašák jménem datová schránka

Poradna
Pro statisíce malých spolků či OSVČ to je zlý sen. Od ledna příštího roku budou muset se státní správou komunikovat výhradně elektronicky. Že tzv. datovou schránku nemají a ani si ji nechtějí zřizovat? Všechny námitky jsou marné, schránky budou všem podnikajícím fyzickým osobám zřízeny automaticky, pokud si je do ledna 2023 nezajistí samy.
Pro statisíce malých spolků či OSVČ to je zlý sen. Od ledna příštího roku budou muset se státní správou komunikovat výhradně elektronicky. Ilustrační foto: Pixabay.com

Vytvoření schránky se nedá zabránit. Schránka se dotčeným právnickým a fyzickým osobám, i bez jejich aktivního přispění, zpřístupní automaticky 15. den od doručení přístupových údajů. A následně už jinak, než elektronicky, nepůjde řešit daňové přiznání, ani podání dalším úřadům.

Na jednu stranu je to krok správným směrem, tedy pryč od písemností zasílaných poštou, což je cesta stále nákladnější a při vyzvedání zásilek mnohdy časově vyčerpávající. Plošné zavedení této povinnosti však zaskočilo subjekty, které s úřady komunikují minimálně a mnohdy jim chybí základy počítačových dovedností.

Povinně pro všechny

Povinnost zavést si datovou schránku se od začátku příštího roku bude týkat několika desítek typů vlastníků. Dosud musely povinně on-line komunikovat právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, podnikatelé vykonávající vybrané profese (např. advokáti, insolvenční správci, auditoři, daňoví poradci, pozn. aut.), a především orgány státní moci.

Fyzické osoby (bez ohledu na to, zda podnikaly) si ještě letos mohou zřizovat datovou schránku dobrovolně.

Loni v červenci však vláda schválila tzv. DEPO, což je úprava více než stovky právních předpisů, které se týkají e-Govermentu a elektronizace styku soukromých osob s orgány veřejné moci. Změnou, která se dotkne zřejmě největšího počtu lidí, je zavedení povinné datovky pro všechny podnikající fyzické (i právnické) osoby od ledna 2023. Tedy pro jednotlivé OSVČ, ale také spolky, nadace či sdružení vlastníků jednotek.

Přečteno po 10 dnech

Co to znamená? Povinnost sledovat pravidelně elektronickou poštu, protože úřady s vámi začnou komunikovat výhradně jejím prostřednictvím a zaslané dokumenty se po deseti dnech považují za přečtené (tzv. doručení fikcí znamená, že zpráva je považovaná za doručenou, přestože jste ji neotevřeli).

PSALI JSME:
S datovou schránkou přicházíte o možnost, že nejste k zastižení

Instalování programu, který na doručené zprávy upozorňuje, však zadarmo není, platit se musí také úložiště na portálu občana, případně tzv. datový trezor, protože přijaté zprávy se automaticky mažou po 90 dnech od doručení. Odpůrci tohoto nařízení upozorňují na zbytečné výdaje a obtěžování.

Na druhou stranu odeslání poštovní datové zprávy právnické nebo fyzické osobě stojí pouze 5 Kč a zásilka orgánu veřejné moci je zdarma, stejně jako zřízení datové schránky.

PSALI JSME:
Datové schránky jsou pro dvě třetiny Čechů složité. Vyplatí se placený přístup?

Zapomětlivost se prodraží

Toto ustanovení sice nabude účinnosti v lednu příštího roku, vláda však ponechává další tři měsíce (do konce března 2023) prostor pro skutečné zřízení schránky. A to buď dobrovolnému, což je možné několika způsoby provést už v průběhu letošního roku, nebo si lze počkat až na „úřední“ proces a dostat se ke schránce automaticky.

O datovou schránku mohou samozřejmě už dnes zažádat fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku, nebo nejsou zřízeny zákonem. Zřízení datové schránky je zdarma. Pokud člověk ztratí nebo zapomene své přístupové údaje, může požádat o jejich zneplatnění a vystavení nových. Poprvé zdarma, opakované pokusy v průběhu tří let už stojí po 200 Kč.

PSALI JSME:
„Obálky s pruhem“ musí převzít i majitelé datových schránek

Zvládnete to sami

Nejjednodušším způsobem je zařídit si schránku sám prostřednictvím bankovní identity (či obdobným způsobem) na portále eIDENTITA.cz nebo přes Národní bod pro identifikaci a autentizaci (NIA). OSVČ, jež se během letošního roku přihlásí přes NIA a použije identifikaci vůči osobě, která toto elektronické prokazování vyžaduje, bude datová schránka zřízena „ex offo“ ihned.

Celkem snadné je požádat o založení datové schránky na kontaktním místě Czech Point. Podnikajícím osobám k tomu stačí osobní doklad a být zapsaný v rejstříku osob, případně předložit listinu dokládající podnikání. S plnou mocí to za vás může vyřídit i někdo jiný.

PSALI JSME:
Novinky v osobních financích: Bankovní identita se rozšiřuje i na komerční subjekty

Hned několik možností

O datovou schránku můžete požádat osobně také s vyplněnou žádostí předanou na podatelnu ministerstva vnitra. Anebo korespondenčně, to vyplněnou žádost na ministerstvo vnitra pošlete poštou a opatříte ji ověřeným podpisem. Tento způsob samozřejmě trvá déle, pro vyplnění formuláře potřebujete speciální program 602 a místo ověřování podpisu si můžete na poště či úřadu rovnou zažádat o schránku.

Podle toho, jaký zvolíte způsob, obdržíte přístupové údaje ke schránce buď na kontaktní adresu, na místo chráněné elektronickou identitou nebo na Czech Pointu v tzv. virtuální obálce zaslané na e-mailovou adresu.

PSALI JSME:
Kdo bude muset mít od příštího roku datovou schránku?

Zavřít reklamu ×
  1. Pro malý spolek naprostá katastrofa. Opět jen arogance moci. Na koho bude schránka založena? Na IČO? Předsedu, pokladníka? Dříve jeden dopis za tři roky a nyní neustále hledat na počítači kdyby něco náhodou došlo. Vždyť ani spolky počítač nemají, často nemají ani klubovnu, natož připojení k internetu. Jen státní buzerace, děkujeme signalistovi Fialovy.

    • Zřídil jsem si ji už dávno, jako soukromá osoba. Nemusím běhat na poštu a úřady MUSÍ se mnou komunikovat elektronicky. Jinými slovy, co není ve schránce, neexistuje.
      Pro mně je to velké ulehčení, protože se na adrese trvalého bydliště většinou nevyskytuji.
      Co se týče PC, nebo internetu, tak to snad v dnešní době má skoro každý, a právnické subjekty snad určitě.
      Jednou za týden se podívám, jestli něco nepřibylo.
      Za mně dobrý nápad. Alespoň se nemohou vymlouvat, že nic nedostali.

    • Jen nesmíte jet na klidnou dovolenou. Tj. bez internetu a neustálého hlídání pošty. Doporučená délka dovolené je 14 dní aby splnila účel.
      PS
      Vytištěná nebo vytištěná zpráva ze schránky má jen informační hodnotu, není originálem!!!

    • „nyní neustále hledat na počítači kdyby něco náhodou došlo“
      Ach jo, co dodat k takovému názoru.

  2. Používám už dlouho a je to lepší než klasické dopisy. Aplikace na Android je zdarma nebo je možnost nechat si poslat notifikaci s předmětem zprávy třeba na Gmail. Takže nechápu co tady řešíte.

  3. Nechápu čím si datové schránky od novinářů vysloužili tenhle přístup. Už od začátku se straší fikcí doručení a povinností datovku ke komunikaci používat… Realita? Při přijetí zprávy do datovky mi hned přijde do mailu notifikace, která mi hned oznámí i od koho zpráva přišla a jaký má předmět. Bez datovky by mi přišel do schránky akorát tak lístek, že si mám pro něco dojít na poštu. Pošťák tedy musí lístek neztratit, já si musím poštovní schránku včas zkontrolovat, naplánovat si kdy se moje volno překrývá s otvírací dobou pošty a celou dobu se děsit, jaký úřad po mě co chce, abych nakonec zjistila, že je to jen nějaká kravina… Podobně povinnost používat datovku. To si opravdu někdo myslí, že tisknout formuláře, kupovat a nadepisovat obálku, vyplňovat podací lístek, vystát si frontu na poslání doporučeného dopisu, zaplatit ho a doufat, že pošta vše doručila tak jak má, je lepší a méně komplikované než poslat mail?
    Šetří to neuvěřitelné množství času oběma stranám, je to levnější a rychlejší. Žádné uložiště si není potřeba platit (uložíte si to zadarmo do svého kompu) a o tom, že za některé zprávy jsou zpoplatněny, se dovídám teprv teď, protože za ty roky jsem nikdy nic neplatila.
    Datovka je snad jediný státní vynález, který mi přinesl reálný užitek – a novináři mu jdou po krku, ačkoliv je to snad jediný spuštěný digitalizační nástroj, který opravdu funguje a něco řeší.
    Jediný argument proti maj lidi, co neumí s počítačem až do takové úrovně, že nezvládnou mail… Mezi dotčenou skupinou jich zas ale nebude tolik, ale budiž – ať na poště udělaj počítačové místo, kde jim s tím pošťačka z přepážky pomůže – a dál ať se tahají na poštu z každým lejstrem a pro každý dopis, když jinak nedaj.

  4. Jinak pro Petra z malého spolku. Datovku má každá entita (firma, občan, spolek, svj) jen jednu a přístup do ní má statutární orgán – ten, kdo spolek zastupuje v jednání s úřady – typicky jednatel, předseda,… Pokud je statutárů víc, má každý svoje přístupové údaje a notifikace pak chodí každému o všem.
    To, že jste statutár, stát ví, protože je to v evidenci (OR, ŽR, rejstříkové soudy,…). Při změně statutára (kterou státu hlásíte, protože musí přepsat údaje v evidenci) datovka zablokuje starému statutárovi přístupové údaje a nový dostane svůj vlastní přístup. Datovka se nijak nezmění.
    Ani tady žádný problém. Není třeba se toho bát. Kdo podepisoval lejstra doteď, dostane datovku a jen si musí nastavit, aby mu do mailu chodili oznámení. Pak ví, že to má otevřit, zprávu si stáhnout k sobě na disk a je to vyřešené.

  5. Je to stejné jako se zavedením čehokoliv elektronického. Erecept, eneschopenka, pár uřvaných to hejtí a zbytek spokojeně užívá. Dnes si nedovedu představit, že pro recept, pokud nepotřebuji s lékařem řešit něco dalšího, jdu osobně. Zavolám nebo pošlu email a přistane mi sms s ereceptem, zadám erecept do el. systému nejmenovaného řetězce a do lékárny si přijdu léky jen vyzvednout. To samé dat. schránky – drtivá většina lidí má nějaké el. zařízení, odkud jsou schopni schránku ovládat. Chodit na poštu, pokud nepotřebuju něco fyzicky dopravit fakt nepotřebuju. Dnes i důchodci do min. 70 let umí základní ovládání PC, popř. mob. telefonu.

  6. Největší problém budou mít úředníci. DS mám od jejich počátku a za tu dobu jen tři úřady této možnosti využívají. Bude nutné změnit zažité – jméno a adresu doplnit po vyhledání několika znaky DS, bez překlepu.

  7. Datová schránka je na jednu stranu urychlení komunikace a má řadu výhod. Ale argance moci se projevuje právě tím, že např. finančák dává velmi krátké doby na odpověď a i když jste vy vše udělali správně, ale neodpověděli jste včas (např. 5 dnů v případě kolize KH DPH) tak Vám automaicky vyměří pokutu, což pro podnikatele s externími účetními je opravdu problém.
    Dále nechápu proč se zprávy uchovávají jen 90 dní a za delší uchování se patí – a né málo. A zase finančák může napařit pokutu např. po roce a vy nemáte jak dokázat, že jste jim vše odeslali. A pokuty jsou stejné pro korporace s milardovými obraty a velkým účetním oddělením jako pro kadeřnici pracující na půl úvazku s externí účetní, kterou obvykle vidí jednou za rok.

Napsat komentář: Martina Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.