Stravenkové společnosti zatajují vysoké provize u elektronických stravenek

Názor
Stravenkové společnosti využívající elektronických stravenek a benefitních karet Mastercard získávají extrémně vysoké provize, významnou část z nich však ve smlouvách zatajují. Poplatky u elektronických nosičů jsou tak ještě vyšší než v případě stravenek papírových. Toto zamlčování připomíná praktiky takzvaných šmejdů, může přitom poškodit celou řadu tuzemských poctivých podnikatelů. Družstvo CBA proto jednoznačně podporuje zavedení plánovaného stravenkového paušálu.
Stravenkové společnosti zatajují vysoké provize u elektronických stravenek. Foto: Edenred

V Evropské unii platí od konce roku 2015 regulace mezibankovních poplatků, která stanovuje výši provize, jíž musí obchodník při platbě kartou odvést bance. V průměru jde o 0,25 procenta hodnoty transakce. Touto regulací se snaží zaštiťovat také společnosti, které provozují elektronické stravenky. Na první pohled by tak neměl být rozdíl mezi použitím klasické debetní karty MasterCard a karty stejné značky, na které je nahraná stravenka. Realita je však výrazně jiná, výše provizí u elektronické stravenky je totiž ve skutečnosti násobně vyšší.

Stravenkové firmy si totiž snaží dělat nárok na další poplatky. Tím prvním je provize, kterou musí český podnikatel – v našem případě obchodník – odvádět stravenkové společnosti za to, že akceptuje její elektronický nosič. Už zde je tedy patrný rozdíl mezi platbou debetní kartou a elektronickou stravenkou.

Problém však tkví ještě v další provizi, která zůstává obchodníkovi na první pohled skryta. Jde o poplatek, který stravenková nebo benefitní společnost vyžaduje po bance. Jeho výše dosahuje až 2,5 procenta, avšak může být i vyšší, banka ho pak následně požaduje po obchodníkovi.

PSALI JSME:
Stravenkový paušál přijde stát draho a přinese další rizika

Ten tak ve finále může odvést kvůli obrovským provizím ze svých tržeb i o pětinu více, než v případě papírových stravenek. Už jejich systém je přitom svým nastavením obchodních podmínek a provizí značně problematický.

Za obzvláště neférové lze považovat, že francouzské společnosti o provizi od banky nemluví, a i při vyjednávání smluv ji vůbec nezmiňují. Pokud člověk není expert na danou problematiku nebo si nemůže opatřit další podrobnosti, nemá šanci cokoliv zjistit. Přitom s každou další podepsanou smlouvou na použití elektronické stravenky odchází do francouzských firem ještě vyšší provize, než u stravenek papírových.

Že je výše provize odcházející stravenkovým společnostem dvojnásobně vyšší než původně smluvně deklarovaná, nás vyloženě šokovalo. Zjistili jsme to až díky konzultacím s experty z finančního a bankovního sektoru, a to poté, co nás stravenkové společnosti oslovily s podpisem nových smluv a následně podmínky představily. Takové zamlčování považujeme za nevídané, připomíná spíše praktiky takzvaných šmejdů, kteří se snažili zbohatnout mimo jiné na úkor lidské nevědomosti.

PSALI JSME:
Stravenky zrušme, pomůže to celé ekonomice

Při úhradě 100 korun, ať už elektronickou stravenkou či benefitní kartou, se tak výše provize může pohybovat mezi šesti až sedmi korunami. Z drtivé většiny přitom odchází velkým stravenkovým společnostem do zahraničí. Správně by přitom měla zůstat v Česku, kde se později může pozitivně promítnout do příjmů státního rozpočtu.

Jediným rozumným řešením je proto zavedení momentálně diskutovaného stravenkového paušálu. Pokud bychom ho vztáhli na státní zaměstnance, kteří by místo stravenek dostávali nově příspěvek na stravu, znamenalo by to pro stát stovky ušetřených milionů korun jen na provizích.

Zároveň také nezbývá nic jiného, než důrazně apelovat na další subjekty, které vyjednávají o elektronických stravenkách a benefitních kartách, aby si o reálných podmínkách zjistily opravdu maximum.

Autor je předseda Družstva CBA CZ
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Stravenkovým firmám hoří půda pod nohama. Díky systému vydělávají na jiných podnikatelích

Zavřít reklamu ×
  1. Co kdo čekal ?
    To je snad jasné, že v tom jsou peníze, kdo by jinak do takového bussinesu asi šel, že ?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.