
Ukázala to analýza dat z loňského roku, kterou Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla na vyžádání společnost Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší počet tuzemských gastro podniků.
Vladimír Sirotek, ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky, uvedl, že se podnikům v menších oblastech souhrnné gastro tržby v loňském svatomartinském týdnu zvedly v průměru o 30 procent v porovnání s běžnými týdny.
„V Praze je svatomartinský efekt podstatně menší – tržby tamním gastro podnikům loni vzrostly jen zhruba o 10 procent,“ uvedl Sirotek. Zajímavý je podle něho bližší pohled na podniky, které svým zákazníkům daly dopředu vědět o své speciální svatomartinské nabídce.
„Jejich celotýdenní tržby v období svatého Martina se v porovnání s běžnými kalendářními týdny zvedly v průměru o 65 procent,“ konstatuje Sirotek. Hosté si přitom v posledních letech zdaleka nepochutnávají pouze na pečených husách.
Podniky nabízejí i řadu dalších husích alternativ – například husí paštiku, husí polévku, quesadillu s trhaným husím masem či burger s trhaným husím masem. Některé podniky také mají ve větší míře na jídelním lístku namísto husy pečenou kachnu.
Husa za 450 korun
V posledních dvou letech se podle Dotykačky průměrná cena jedné porce pečené husy pohybovala nejčastěji v rozmezí 420 až 450 korun. Loni se 80 procent všech porcí pohybovalo v cenovém rozmezí 350 až 500 korun.
„Zajímavé je srovnání s rokem 2019, kdy jen málokdy cena jedné porce překročila 300 korun. V roce 2024 se celkově prodalo zhruba o deset procent víc porcí než v roce 2023,“ uvedl Sirotek. Nárůst tržeb pozoruje Dotykačka v celém svatomartinském týdnu.
Návštěvnost restaurací v jednotlivých dnech výrazně ovlivňuje to, na jaký den v týdnu připadá právě svátek Martina. Kupříkladu v roce 2023 bylo 11. listopadu v sobotu, přičemž v tento den se podle Dotykačky uskutečnila celá polovina celotýdenních prodejů.
„Zatímco loni toto datum připadlo až na pondělí. V sobotu, která pondělku předcházela, se tak uskutečnila jen třetina prodejů,“ konstatoval Vladimír Sirotek z Dotykačky. Letos připadá svátek Martina na úterý, různé gastronomické akce včetně uvedení mladých vín ale začínají už v pátek 7. listopadu.
Téměř 2 miliony lahví
Podle Vinařské unie ČR letos zamíří na trh 1,9 milionu lahví Svatomartinských vín. Letošní rok hodnotí vinaři jako dobrý. Počasí bylo dlouhou dobu stabilní a srážky rovnoměrně rozložené po celý rok, což se pozitivně podepsalo na množství i kvalitě hroznů.
„Vinobraní trvalo osm týdnů, ale 80 procent hroznů jsme sklidili a zpracovali během čtyř. Největší výzvou bylo dostat hrozny rychle do vinařství v co nejlepším zdravotním stavu,“ uvedl Roman Sečka, obchodní ředitel Zámeckého vinařství Bzenec.
Ve svatomartinské nabídce bude celkově 323 vín z produkce 73 vinařů a vinařství. „Letošní dvacátý ročník se velmi vydařil. Vína jsou svěží, aromatická, šťavnatá, mají nižší alkohol a krásně reprezentují moravský styl,“ uvedl Zbyněk Vičar, ředitel Vinařského fondu, jenž je od roku 2005 vlastníkem ochranné známky Svatomartinské.
V souvislosti se svátkem svatého Martina se po celé republice o tomto víkendu konají různé, především gastronomické akce. Například na pražské náplavce na Výtoni se v sobotu 8. listopadu koná 14. ročník festivalu mladých vín „Svatomartinské slavnosti a pečená husa“.
Podobná akce – 14. ročník Svatomartinských trhů – se v sobotu koná rovněž v Poděbradech a spoustu akcí nabízí rovněž celý jihomoravský region. Například v Mikulově začíná svatomartinský festival už v pátek 7. listopadu, potrvá až do 15. listopadu.
Tipy na svatomartinské akce v jednotlivých městech je možné dohledat na Kudy z nudy, webu České centrály cestovního ruchu-CzechTourism.
















