Tady je Masarykovo: Proč rychlá auta v Brně vystřídaly ještě rychlejší motorky

Tento týden už jsme navštívili místa pojmenovaná po prvním československém prezidentu T. G. Masarykovi v Třebíči, Semilech a Praze. Tam jsme se zdrželi nejdéle, to víte – hlavní město. Ale Brno, moravskou metropoli, vynechat také nesmíme.
Ilustrační foto: Hopfenbart – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Wikimedia.org

Proslavil je totiž mimo jiné Masarykův okruh. Že se ovšem ani po něm prezident neprojel, vyplývá už z toho, že se nejednalo o hipodrom, ale trať pro automobilové závody.

První etapa historického vývoje Masarykova okruhu začala na jaře roku 1930. Velkou podporu stavbě věnovala i legendární závodnice Eliška Junková. Jedno kolo nové závodní trati měřilo neuvěřitelných 29,1 kilometrů.

Vedla po běžných silnicích, které v rekordně krátké době musely projít rekonstrukcí. Na trati se střídalo několik povrchů – od moderního asfaltu, přes obvyklejší beton až po jezdci nenáviděné dlažební kostky v klesání k Popůvkám. Poprvé a naposledy kroužili jezdci po Masarykově okruhu proti směru hodinových ručiček.

V roce 1938 už kvůli politické situaci a blížící se válce závodníci v Brně neodstartovali a odmlka trvala dlouhých jedenáct let. Fanoušci se dočkali návratu rychlých aut až v roce 1949. Železná opona ale odřízla v roce 1950 od Brna celou světovou automobilovou elitu. Auta však obratem nahradily závody silničních motocyklů.

Masarykův okruh si dokázal udržet svoje postavení i v tržní ekonomice a stále patří mezi jedny z nejvýznamnějších světových závodních tratí.

Letošní motocyklový svátek se v Brně chystá na 7.-9. srpna.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena